The challenges of overcoming racism in Brazil: considerations from the place of speech

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Katrib, Cairo Mohamad Ibrahim
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57850
Resumo: This interview addresses questions about how racism and discrimination have been addressed in academic discussions. In her analyzes, the interviewee reflects on the contributions of Laws 10.639 / 03 and 11.645 / 08 to anti-racist education. In addition, she questions the contributions of Universities to the implementation of affirmative policies, discusses the challenges of ethnic-racial education in Brazilian education in relation to the debate on African and Afro-Brazilian religiosity. In the meantime, she assesses the affirmative policies of black people entering higher education and analyzes the racial equality policies in the current Brazilian context.
id UFU-4_7614c17c16c7157f514c895aef46e8bb
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57850
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The challenges of overcoming racism in Brazil: considerations from the place of speechLes défis de la lutte contre le racisme au Brésil: considérations a partir du lieu de la paroleOs desafios da superação do racismo no Brasil: considerações a partir do lugar de fala / The challenges of overcoming racism in Brazil: considerations from the place of speechIdentidades étnico-raciaisPolíticas de ações afirmativasEthnic-racial identitiesAffirmative action policiesIdentités ethnico-racialesLes politiques d’action affirmativeThis interview addresses questions about how racism and discrimination have been addressed in academic discussions. In her analyzes, the interviewee reflects on the contributions of Laws 10.639 / 03 and 11.645 / 08 to anti-racist education. In addition, she questions the contributions of Universities to the implementation of affirmative policies, discusses the challenges of ethnic-racial education in Brazilian education in relation to the debate on African and Afro-Brazilian religiosity. In the meantime, she assesses the affirmative policies of black people entering higher education and analyzes the racial equality policies in the current Brazilian context.Cette interview aborde des questions sur la manière dont le racisme et la discrimination sont abordés dans les discussions universitaires. Dans ses analyses, la personne interrogée réfléchit sur les contributions des lois 10.639/03 et 11.645/08 à une éducation anti-raciale. En outre, il s'interroge sur les contributions des universités à la mise en oeuvre des politiques positives, discute des défis de l’éducation ethno-raciale dans l’enseignement brésilien en ce qui concerne le débat sur la religiosité africaine et afro-brésilienne. En attendant, il évalue les politiques positives d’entrée dans l’enseignement supérieur des noirs et fait une analyse sur les politiques d’égalité raciale dans le contexte brésilien actuel.A presente entrevista aborda questões sobre como o racismo e a discriminação vem sendo abordados nas discussões acadêmicas. Em suas análises, a entrevistada reflete sobre as contribuições das Leis 10.639/03 e 11.645/08 para uma educação antirracista. Além disso, problematiza as contribuições das Universidades para implementação de políticas afirmativas, discute os desafios da educação étnico-racial no ensino brasileiro em relação ao debate sobre a religiosidade africana e afro-brasileira. Nesse ínterim, avalia sobre as políticas afirmativas de ingresso no ensino superior de pessoas negras e faz uma análise sobre as políticas de igualdade racial no atual contexto brasileiro.Universidade Federal de Uberlândia2020-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5785010.14393/REPOD-v9n3a2020-57850Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 556-567Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 3 (2020); 556-567Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 556-567Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 3 (2020); 556-5672238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57850/30133Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessKatrib, Cairo Mohamad IbrahimSilva Júnior, Astrogildo Fernandes da 2022-07-21T14:05:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57850Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:05:40Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The challenges of overcoming racism in Brazil: considerations from the place of speech
Les défis de la lutte contre le racisme au Brésil: considérations a partir du lieu de la parole
Os desafios da superação do racismo no Brasil: considerações a partir do lugar de fala / The challenges of overcoming racism in Brazil: considerations from the place of speech
title The challenges of overcoming racism in Brazil: considerations from the place of speech
spellingShingle The challenges of overcoming racism in Brazil: considerations from the place of speech
Katrib, Cairo Mohamad Ibrahim
Identidades étnico-raciais
Políticas de ações afirmativas
Ethnic-racial identities
Affirmative action policies
Identités ethnico-raciales
Les politiques d’action affirmative
title_short The challenges of overcoming racism in Brazil: considerations from the place of speech
title_full The challenges of overcoming racism in Brazil: considerations from the place of speech
title_fullStr The challenges of overcoming racism in Brazil: considerations from the place of speech
title_full_unstemmed The challenges of overcoming racism in Brazil: considerations from the place of speech
title_sort The challenges of overcoming racism in Brazil: considerations from the place of speech
author Katrib, Cairo Mohamad Ibrahim
author_facet Katrib, Cairo Mohamad Ibrahim
Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da
author_role author
author2 Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Katrib, Cairo Mohamad Ibrahim
Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da
dc.subject.por.fl_str_mv Identidades étnico-raciais
Políticas de ações afirmativas
Ethnic-racial identities
Affirmative action policies
Identités ethnico-raciales
Les politiques d’action affirmative
topic Identidades étnico-raciais
Políticas de ações afirmativas
Ethnic-racial identities
Affirmative action policies
Identités ethnico-raciales
Les politiques d’action affirmative
description This interview addresses questions about how racism and discrimination have been addressed in academic discussions. In her analyzes, the interviewee reflects on the contributions of Laws 10.639 / 03 and 11.645 / 08 to anti-racist education. In addition, she questions the contributions of Universities to the implementation of affirmative policies, discusses the challenges of ethnic-racial education in Brazilian education in relation to the debate on African and Afro-Brazilian religiosity. In the meantime, she assesses the affirmative policies of black people entering higher education and analyzes the racial equality policies in the current Brazilian context.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57850
10.14393/REPOD-v9n3a2020-57850
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57850
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v9n3a2020-57850
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57850/30133
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 556-567
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 3 (2020); 556-567
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 556-567
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 3 (2020); 556-567
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943959766630400