The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paulo, Hugo Barbosa de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lafetá, André Mendes, Cardoso, Zilmar Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68117
Resumo: This bibliographical research presents an analysis of the school curriculum and the new BNCC, in the discourse of the Bolsonaro Government, highlighting points that relate to Technicist pedagogy. In the light of authors such as Giroux, Apple and Freire, it was argued that it is necessary that teachers act, through the hidden curriculum, as transformative intellectuals, developing radical pedagogy, in order to denude the mechanisms of subsistent controls both in the discourse of the Bolsonaro Government, and in the new BNCC, that technical schools would be more appropriate for young people originating from working classes. 
id UFU-4_7ee07831b9ec82b533a20e27262db8b9
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68117
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil La otra cara del currículum oculto: la educación como forma de dominación política en Brasil O outro lado do currículo oculto: educação como forma de dominação política no Brasil Discurso do Governo BolsonaroBNCCPedagogia TecnicistaBolsonaro Government DiscourseBNCCTechnicist PedagogyDiscurso del gobierno de BolsonaroBNCCPedagogía TécnicaThis bibliographical research presents an analysis of the school curriculum and the new BNCC, in the discourse of the Bolsonaro Government, highlighting points that relate to Technicist pedagogy. In the light of authors such as Giroux, Apple and Freire, it was argued that it is necessary that teachers act, through the hidden curriculum, as transformative intellectuals, developing radical pedagogy, in order to denude the mechanisms of subsistent controls both in the discourse of the Bolsonaro Government, and in the new BNCC, that technical schools would be more appropriate for young people originating from working classes. Esta investigación bibliográfica presenta un análisis del currículo escolar y de la nueva BNCC, en el discurso del Gobierno de Bolsonaro, destacando puntos que se relacionan con la Pedagogía Tecnicista. A la luz de autores como Giroux, Apple y Freire, argumentamos que es necesario que los docentes actúen, a través del currículum oculto, como intelectuales transformadores, desarrollando una pedagogía radical, para desvelar los mecanismos de control subsistentes tanto en el discurso del gobierno Bolsonaro, así como en la nueva BNCC, de que las escuelas técnicas serían más apropiadas para los jóvenes de las clases populares.Essa pesquisa, de caráter bibliográfico, apresenta uma análise do currículo escolar e da nova BNCC, no discurso do Governo Bolsonaro, evidenciando pontos que se relacionam com a pedagogia Tecnicista. À luz de autores como Giroux, Apple e Freire, discutimos que se faz necessário que os professores ajam, por meio do currículo oculto, como intelectuais transformadores, desenvolvendo a pedagogia radical, a fim de desnudar os mecanismos de controles subsistentes tanto no discurso do Governo Bolsonaro, quanto na nova BNCC, de que as escolas técnicas seriam mais apropriadas para os jovens oriundos das classes operárias.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6811710.14393/REPOD-v12n3a2023-68117Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-1354Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-1354Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-1354Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-13542238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68117/36397Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaulo, Hugo Barbosa deLafetá, André MendesCardoso, Zilmar Santos2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68117Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil
La otra cara del currículum oculto: la educación como forma de dominación política en Brasil
O outro lado do currículo oculto: educação como forma de dominação política no Brasil
title The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil
spellingShingle The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil
Paulo, Hugo Barbosa de
Discurso do Governo Bolsonaro
BNCC
Pedagogia Tecnicista
Bolsonaro Government Discourse
BNCC
Technicist Pedagogy
Discurso del gobierno de Bolsonaro
BNCC
Pedagogía Técnica
title_short The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil
title_full The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil
title_fullStr The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil
title_full_unstemmed The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil
title_sort The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil
author Paulo, Hugo Barbosa de
author_facet Paulo, Hugo Barbosa de
Lafetá, André Mendes
Cardoso, Zilmar Santos
author_role author
author2 Lafetá, André Mendes
Cardoso, Zilmar Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paulo, Hugo Barbosa de
Lafetá, André Mendes
Cardoso, Zilmar Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Discurso do Governo Bolsonaro
BNCC
Pedagogia Tecnicista
Bolsonaro Government Discourse
BNCC
Technicist Pedagogy
Discurso del gobierno de Bolsonaro
BNCC
Pedagogía Técnica
topic Discurso do Governo Bolsonaro
BNCC
Pedagogia Tecnicista
Bolsonaro Government Discourse
BNCC
Technicist Pedagogy
Discurso del gobierno de Bolsonaro
BNCC
Pedagogía Técnica
description This bibliographical research presents an analysis of the school curriculum and the new BNCC, in the discourse of the Bolsonaro Government, highlighting points that relate to Technicist pedagogy. In the light of authors such as Giroux, Apple and Freire, it was argued that it is necessary that teachers act, through the hidden curriculum, as transformative intellectuals, developing radical pedagogy, in order to denude the mechanisms of subsistent controls both in the discourse of the Bolsonaro Government, and in the new BNCC, that technical schools would be more appropriate for young people originating from working classes. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68117
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68117
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68117
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68117
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68117/36397
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-1354
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-1354
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-1354
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-1354
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961654067200