The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68117 |
Resumo: | This bibliographical research presents an analysis of the school curriculum and the new BNCC, in the discourse of the Bolsonaro Government, highlighting points that relate to Technicist pedagogy. In the light of authors such as Giroux, Apple and Freire, it was argued that it is necessary that teachers act, through the hidden curriculum, as transformative intellectuals, developing radical pedagogy, in order to denude the mechanisms of subsistent controls both in the discourse of the Bolsonaro Government, and in the new BNCC, that technical schools would be more appropriate for young people originating from working classes. |
id |
UFU-4_7ee07831b9ec82b533a20e27262db8b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68117 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil La otra cara del currículum oculto: la educación como forma de dominación política en Brasil O outro lado do currículo oculto: educação como forma de dominação política no Brasil Discurso do Governo BolsonaroBNCCPedagogia TecnicistaBolsonaro Government DiscourseBNCCTechnicist PedagogyDiscurso del gobierno de BolsonaroBNCCPedagogía TécnicaThis bibliographical research presents an analysis of the school curriculum and the new BNCC, in the discourse of the Bolsonaro Government, highlighting points that relate to Technicist pedagogy. In the light of authors such as Giroux, Apple and Freire, it was argued that it is necessary that teachers act, through the hidden curriculum, as transformative intellectuals, developing radical pedagogy, in order to denude the mechanisms of subsistent controls both in the discourse of the Bolsonaro Government, and in the new BNCC, that technical schools would be more appropriate for young people originating from working classes. Esta investigación bibliográfica presenta un análisis del currículo escolar y de la nueva BNCC, en el discurso del Gobierno de Bolsonaro, destacando puntos que se relacionan con la Pedagogía Tecnicista. A la luz de autores como Giroux, Apple y Freire, argumentamos que es necesario que los docentes actúen, a través del currículum oculto, como intelectuales transformadores, desarrollando una pedagogía radical, para desvelar los mecanismos de control subsistentes tanto en el discurso del gobierno Bolsonaro, así como en la nueva BNCC, de que las escuelas técnicas serían más apropiadas para los jóvenes de las clases populares.Essa pesquisa, de caráter bibliográfico, apresenta uma análise do currículo escolar e da nova BNCC, no discurso do Governo Bolsonaro, evidenciando pontos que se relacionam com a pedagogia Tecnicista. À luz de autores como Giroux, Apple e Freire, discutimos que se faz necessário que os professores ajam, por meio do currículo oculto, como intelectuais transformadores, desenvolvendo a pedagogia radical, a fim de desnudar os mecanismos de controles subsistentes tanto no discurso do Governo Bolsonaro, quanto na nova BNCC, de que as escolas técnicas seriam mais apropriadas para os jovens oriundos das classes operárias.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6811710.14393/REPOD-v12n3a2023-68117Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-1354Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-1354Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-1354Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-13542238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68117/36397Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaulo, Hugo Barbosa deLafetá, André MendesCardoso, Zilmar Santos2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68117Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil La otra cara del currículum oculto: la educación como forma de dominación política en Brasil O outro lado do currículo oculto: educação como forma de dominação política no Brasil |
title |
The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil |
spellingShingle |
The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil Paulo, Hugo Barbosa de Discurso do Governo Bolsonaro BNCC Pedagogia Tecnicista Bolsonaro Government Discourse BNCC Technicist Pedagogy Discurso del gobierno de Bolsonaro BNCC Pedagogía Técnica |
title_short |
The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil |
title_full |
The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil |
title_fullStr |
The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil |
title_full_unstemmed |
The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil |
title_sort |
The other side of the hidden curriculum: education as a form of political domination in Brazil |
author |
Paulo, Hugo Barbosa de |
author_facet |
Paulo, Hugo Barbosa de Lafetá, André Mendes Cardoso, Zilmar Santos |
author_role |
author |
author2 |
Lafetá, André Mendes Cardoso, Zilmar Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paulo, Hugo Barbosa de Lafetá, André Mendes Cardoso, Zilmar Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discurso do Governo Bolsonaro BNCC Pedagogia Tecnicista Bolsonaro Government Discourse BNCC Technicist Pedagogy Discurso del gobierno de Bolsonaro BNCC Pedagogía Técnica |
topic |
Discurso do Governo Bolsonaro BNCC Pedagogia Tecnicista Bolsonaro Government Discourse BNCC Technicist Pedagogy Discurso del gobierno de Bolsonaro BNCC Pedagogía Técnica |
description |
This bibliographical research presents an analysis of the school curriculum and the new BNCC, in the discourse of the Bolsonaro Government, highlighting points that relate to Technicist pedagogy. In the light of authors such as Giroux, Apple and Freire, it was argued that it is necessary that teachers act, through the hidden curriculum, as transformative intellectuals, developing radical pedagogy, in order to denude the mechanisms of subsistent controls both in the discourse of the Bolsonaro Government, and in the new BNCC, that technical schools would be more appropriate for young people originating from working classes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68117 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68117 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68117 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68117 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68117/36397 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-1354 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-1354 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-1354 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1338-1354 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961654067200 |