Quota system in higher education: an analysis on admission and dropout rates

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Ligia Viana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Regianne Ferreira da, Silva, Regina Márcia Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58752
Resumo: The Quota Law (Law No. 12,711 of August 29, 2012) stipulates that Brazilian federal higher education institutions must reserve 50% of vacancies, per course, for students who have attended public high schools. The purpose of this study was to analyze data on students’ entrance examinations and, subsequently, the dropout rates in two higher education courses at the same educational institution using statistical documentary research. The results showed an increase in student admission through social and racial quotas in higher education courses between 2015 and 2018.
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spelling Quota system in higher education: an analysis on admission and dropout ratesSystème de quotas dans l'enseignement supérieur: une analyse des taux d'admission et d'abandonSistema de cotas no ensino superior: uma análise sobre ingresso e evasãoDesempenho acadêmicoEvasãoSistema de cotasAcademic performanceSchool dropoutQuota systemPerformance académiqueÉvasionSystème de quotasThe Quota Law (Law No. 12,711 of August 29, 2012) stipulates that Brazilian federal higher education institutions must reserve 50% of vacancies, per course, for students who have attended public high schools. The purpose of this study was to analyze data on students’ entrance examinations and, subsequently, the dropout rates in two higher education courses at the same educational institution using statistical documentary research. The results showed an increase in student admission through social and racial quotas in higher education courses between 2015 and 2018.La loi sur les quotas (loi n ° 12 711 du 29 août 2012) stipule que les établissements d'enseignement supérieur fédéraux brésiliens doivent réserver 50% des postes vacants, par cours, aux étudiants qui ont fréquenté des lycées publics. L’objectif de cette étude était d’analyser les données sur les examens d’entrée des étudiants et, par la suite, les taux d’abandon dans deux cours d’enseignement supérieur du même établissement d’enseignement à l’aide de recherches documentaires statistiques. Les résultats ont montré une augmentation des admissions d'étudiants grâce à des quotas sociaux et raciaux dans les cours de l'enseignement supérieur entre 2015 et 2018.A Lei de Cotas (Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012) determinou que instituições federais brasileiras de ensino superior devem garantir a reserva de 50% das vagas, por curso, para estudantes que tenham cursado integralmente o ensino médio em escolas públicas. O objetivo deste estudo foi realizar um levantamento de dados em dois cursos superiores de uma mesma instituição de ensino, utilizando o método de análise estatística em pesquisa documental, referente ao ingresso de alunos nos vestibulares e, posteriormente, analisando a evasão dos cursos. Os resultados apontam para um aumento do ingresso pelas cotas sociais e raciais, nos cursos superiores, ao longo dos anos analisados, entre 2015 e 2018.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5875210.14393/REPOD-v10n2a2021-58752Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 955-969Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 955-969Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 955-969Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 955-9692238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58752/32296Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Ligia VianaSilva, Regianne Ferreira da Silva, Regina Márcia Ferreira 2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/58752Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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