Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cabral, Leonardo Santos Amâncio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mendes, Enicéia Gonçalves, Ebersold, Serge
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69997
Resumo: In Brazil, the logic of accessibility in Higher Education has been mirrored in centralizing measures traditionally carried out in Elementary School. Regarding this scenario, the objective of this study is to reflect on whether this has been consistent regarding the recommendation of the current literature on accessibility in Higher Education. It is a theoretical essay that, from an international perspective, compiles information treated in three sections. The first one presents a brief contextualization on the democratization of access to Brazilian Higher Education and the conceptions of disabilities present at this level of education. Thus, the second one, presents ethical, political pedagogical and academic principles and morals of accessibility and alterity. Finally, emerging issues related to competences, skills and the legitimacy of training people with disabilities in Higher Education are problematized.
id UFU-4_9c696ef7dac3c8fc6af711231797bb70
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69997
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher EducationRedeconfiguración de la acción colectiva y las funciones de accesibilidad en la Enseñanza Superior Reconfiguração do fazer coletivo e as funções da acessibilidade na Educação SuperiorEducação SuperiorPessoa com DeficiênciaAcessibilidadePolíticas InstitucionaisHigher educationPeople with disabilityAccessibilityInstitutional policiesEducación universitariaPersona con discapacidadAccesibilidadPolíticas InstitucionalesIn Brazil, the logic of accessibility in Higher Education has been mirrored in centralizing measures traditionally carried out in Elementary School. Regarding this scenario, the objective of this study is to reflect on whether this has been consistent regarding the recommendation of the current literature on accessibility in Higher Education. It is a theoretical essay that, from an international perspective, compiles information treated in three sections. The first one presents a brief contextualization on the democratization of access to Brazilian Higher Education and the conceptions of disabilities present at this level of education. Thus, the second one, presents ethical, political pedagogical and academic principles and morals of accessibility and alterity. Finally, emerging issues related to competences, skills and the legitimacy of training people with disabilities in Higher Education are problematized.En Brasil, la lógica de la accesibilidad en la Educación Superior se ha reflejado en la centralización de medidas tradicionalmente realizadas en la Educación Básica. Ante este escenario, el objetivo de este estudio es reflexionar sobre si esto ha sido consistente con lo recomendado por la literatura actual sobre accesibilidad en la Educación Superior. Se trata de un ensayo teórico que, desde una perspectiva internacional, recopila información tratada en tres apartados. El primero presenta una breve contextualización sobre la democratización del acceso a la Educación Superior brasileña y las concepciones de discapacidad presentes en este nivel de enseñanza. El segundo discute los principios ético-políticos, morales, pedagógicos y económicos de la accesibilidad y la otredad. Finalmente, se problematizan cuestiones emergentes relacionadas con las competencias, habilidades y la legitimidad de la formación de personas con discapacidad en la Educación Superior.No Brasil, a lógica de acessibilidade na Educação Superior tem sido espelhada nas medidas centralizadoras tradicionalmente realizadas na Educação Básica. Sobre esse cenário, o objetivo do presente estudo é refletir se esse tem sido condizente com o que a literatura atual sobre acessibilidade na Educação Superior tem recomendado. Trata-se de um ensaio teórico que, em uma perspectiva internacional, compila informações tratadas em três seções. A primeira apresenta uma breve contextualização sobre a democratização do acesso na Educação Superior brasileira e às concepções de deficiências presentes nesse nível de ensino. A segunda, discorre princípios éticos-políticos, morais pedagógicos e econômicos da acessibilidade e da alteridade. Por fim, problematiza-se as questões emergentes relacionadas às competências, às habilidades e a legitimação da formação de pessoas com deficiências na Educação Superior.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6999710.14393/REPOD-v12n3a2023-69997Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-999Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-999Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-999Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-9992238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69997/36363https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69997/36364Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCabral, Leonardo Santos AmâncioMendes, Enicéia GonçalvesEbersold, Serge2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69997Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education
Redeconfiguración de la acción colectiva y las funciones de accesibilidad en la Enseñanza Superior
Reconfiguração do fazer coletivo e as funções da acessibilidade na Educação Superior
title Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education
spellingShingle Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education
Cabral, Leonardo Santos Amâncio
Educação Superior
Pessoa com Deficiência
Acessibilidade
Políticas Institucionais
Higher education
People with disability
Accessibility
Institutional policies
Educación universitaria
Persona con discapacidad
Accesibilidad
Políticas Institucionales
title_short Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education
title_full Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education
title_fullStr Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education
title_full_unstemmed Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education
title_sort Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education
author Cabral, Leonardo Santos Amâncio
author_facet Cabral, Leonardo Santos Amâncio
Mendes, Enicéia Gonçalves
Ebersold, Serge
author_role author
author2 Mendes, Enicéia Gonçalves
Ebersold, Serge
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cabral, Leonardo Santos Amâncio
Mendes, Enicéia Gonçalves
Ebersold, Serge
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Superior
Pessoa com Deficiência
Acessibilidade
Políticas Institucionais
Higher education
People with disability
Accessibility
Institutional policies
Educación universitaria
Persona con discapacidad
Accesibilidad
Políticas Institucionales
topic Educação Superior
Pessoa com Deficiência
Acessibilidade
Políticas Institucionais
Higher education
People with disability
Accessibility
Institutional policies
Educación universitaria
Persona con discapacidad
Accesibilidad
Políticas Institucionales
description In Brazil, the logic of accessibility in Higher Education has been mirrored in centralizing measures traditionally carried out in Elementary School. Regarding this scenario, the objective of this study is to reflect on whether this has been consistent regarding the recommendation of the current literature on accessibility in Higher Education. It is a theoretical essay that, from an international perspective, compiles information treated in three sections. The first one presents a brief contextualization on the democratization of access to Brazilian Higher Education and the conceptions of disabilities present at this level of education. Thus, the second one, presents ethical, political pedagogical and academic principles and morals of accessibility and alterity. Finally, emerging issues related to competences, skills and the legitimacy of training people with disabilities in Higher Education are problematized.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69997
10.14393/REPOD-v12n3a2023-69997
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69997
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n3a2023-69997
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69997/36363
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69997/36364
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-999
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-999
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-999
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-999
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961749487616