Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69997 |
Resumo: | In Brazil, the logic of accessibility in Higher Education has been mirrored in centralizing measures traditionally carried out in Elementary School. Regarding this scenario, the objective of this study is to reflect on whether this has been consistent regarding the recommendation of the current literature on accessibility in Higher Education. It is a theoretical essay that, from an international perspective, compiles information treated in three sections. The first one presents a brief contextualization on the democratization of access to Brazilian Higher Education and the conceptions of disabilities present at this level of education. Thus, the second one, presents ethical, political pedagogical and academic principles and morals of accessibility and alterity. Finally, emerging issues related to competences, skills and the legitimacy of training people with disabilities in Higher Education are problematized. |
id |
UFU-4_9c696ef7dac3c8fc6af711231797bb70 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69997 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher EducationRedeconfiguración de la acción colectiva y las funciones de accesibilidad en la Enseñanza Superior Reconfiguração do fazer coletivo e as funções da acessibilidade na Educação SuperiorEducação SuperiorPessoa com DeficiênciaAcessibilidadePolíticas InstitucionaisHigher educationPeople with disabilityAccessibilityInstitutional policiesEducación universitariaPersona con discapacidadAccesibilidadPolíticas InstitucionalesIn Brazil, the logic of accessibility in Higher Education has been mirrored in centralizing measures traditionally carried out in Elementary School. Regarding this scenario, the objective of this study is to reflect on whether this has been consistent regarding the recommendation of the current literature on accessibility in Higher Education. It is a theoretical essay that, from an international perspective, compiles information treated in three sections. The first one presents a brief contextualization on the democratization of access to Brazilian Higher Education and the conceptions of disabilities present at this level of education. Thus, the second one, presents ethical, political pedagogical and academic principles and morals of accessibility and alterity. Finally, emerging issues related to competences, skills and the legitimacy of training people with disabilities in Higher Education are problematized.En Brasil, la lógica de la accesibilidad en la Educación Superior se ha reflejado en la centralización de medidas tradicionalmente realizadas en la Educación Básica. Ante este escenario, el objetivo de este estudio es reflexionar sobre si esto ha sido consistente con lo recomendado por la literatura actual sobre accesibilidad en la Educación Superior. Se trata de un ensayo teórico que, desde una perspectiva internacional, recopila información tratada en tres apartados. El primero presenta una breve contextualización sobre la democratización del acceso a la Educación Superior brasileña y las concepciones de discapacidad presentes en este nivel de enseñanza. El segundo discute los principios ético-políticos, morales, pedagógicos y económicos de la accesibilidad y la otredad. Finalmente, se problematizan cuestiones emergentes relacionadas con las competencias, habilidades y la legitimidad de la formación de personas con discapacidad en la Educación Superior.No Brasil, a lógica de acessibilidade na Educação Superior tem sido espelhada nas medidas centralizadoras tradicionalmente realizadas na Educação Básica. Sobre esse cenário, o objetivo do presente estudo é refletir se esse tem sido condizente com o que a literatura atual sobre acessibilidade na Educação Superior tem recomendado. Trata-se de um ensaio teórico que, em uma perspectiva internacional, compila informações tratadas em três seções. A primeira apresenta uma breve contextualização sobre a democratização do acesso na Educação Superior brasileira e às concepções de deficiências presentes nesse nível de ensino. A segunda, discorre princípios éticos-políticos, morais pedagógicos e econômicos da acessibilidade e da alteridade. Por fim, problematiza-se as questões emergentes relacionadas às competências, às habilidades e a legitimação da formação de pessoas com deficiências na Educação Superior.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6999710.14393/REPOD-v12n3a2023-69997Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-999Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-999Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-999Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-9992238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69997/36363https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69997/36364Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCabral, Leonardo Santos AmâncioMendes, Enicéia GonçalvesEbersold, Serge2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69997Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education Redeconfiguración de la acción colectiva y las funciones de accesibilidad en la Enseñanza Superior Reconfiguração do fazer coletivo e as funções da acessibilidade na Educação Superior |
title |
Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education |
spellingShingle |
Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education Cabral, Leonardo Santos Amâncio Educação Superior Pessoa com Deficiência Acessibilidade Políticas Institucionais Higher education People with disability Accessibility Institutional policies Educación universitaria Persona con discapacidad Accesibilidad Políticas Institucionales |
title_short |
Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education |
title_full |
Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education |
title_fullStr |
Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education |
title_full_unstemmed |
Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education |
title_sort |
Reconfiguration of collective action and the functions of accessibility in Higher Education |
author |
Cabral, Leonardo Santos Amâncio |
author_facet |
Cabral, Leonardo Santos Amâncio Mendes, Enicéia Gonçalves Ebersold, Serge |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Enicéia Gonçalves Ebersold, Serge |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cabral, Leonardo Santos Amâncio Mendes, Enicéia Gonçalves Ebersold, Serge |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Superior Pessoa com Deficiência Acessibilidade Políticas Institucionais Higher education People with disability Accessibility Institutional policies Educación universitaria Persona con discapacidad Accesibilidad Políticas Institucionales |
topic |
Educação Superior Pessoa com Deficiência Acessibilidade Políticas Institucionais Higher education People with disability Accessibility Institutional policies Educación universitaria Persona con discapacidad Accesibilidad Políticas Institucionales |
description |
In Brazil, the logic of accessibility in Higher Education has been mirrored in centralizing measures traditionally carried out in Elementary School. Regarding this scenario, the objective of this study is to reflect on whether this has been consistent regarding the recommendation of the current literature on accessibility in Higher Education. It is a theoretical essay that, from an international perspective, compiles information treated in three sections. The first one presents a brief contextualization on the democratization of access to Brazilian Higher Education and the conceptions of disabilities present at this level of education. Thus, the second one, presents ethical, political pedagogical and academic principles and morals of accessibility and alterity. Finally, emerging issues related to competences, skills and the legitimacy of training people with disabilities in Higher Education are problematized. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69997 10.14393/REPOD-v12n3a2023-69997 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69997 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n3a2023-69997 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69997/36363 https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69997/36364 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-999 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-999 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-999 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 978-999 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961749487616 |