The use of videos as a pedagogical resource in remote learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Thais Fernanda dos Santos dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Andrade, Susimeire Vivien Rosotti de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62282
Resumo: The COVID-19 pandemic led to the replacing of the regular teaching model by the remote teaching model. This paper consists in a report from a primary school teacher bringing her experience along the pandemic, regarding the preparation, execution and correction of the student’s activities in a public school in the city of Foz do Iguaçu. Therefore, a bibliographic research was carried, concerning the connection between the technology and remote teaching, indicating how videos were used as a teaching resource in this challenging, although enriching, context for the teacher. As final regarding, it is considered that the remote teaching practices can promote the discussions regarding the development of public education. 
id UFU-4_9fce1c433e6e599f0f65261efe6a6e86
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62282
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The use of videos as a pedagogical resource in remote learningEl uso de videos como recurso pedagógico en la enseñanza remotaO uso de vídeos como recurso pedagógico no ensino remotoTecnologias.Ensino remotoPrática PedagógicaPolíticas educacionaisPandemia da Covid-19TechnologiesRemote teachingPedagogical practicesEducational policiesCovid-19 pandemicTecnologíasEnseñanza remotaPráctica PedagógicaPolíticas educativasPandemia de Covid-19The COVID-19 pandemic led to the replacing of the regular teaching model by the remote teaching model. This paper consists in a report from a primary school teacher bringing her experience along the pandemic, regarding the preparation, execution and correction of the student’s activities in a public school in the city of Foz do Iguaçu. Therefore, a bibliographic research was carried, concerning the connection between the technology and remote teaching, indicating how videos were used as a teaching resource in this challenging, although enriching, context for the teacher. As final regarding, it is considered that the remote teaching practices can promote the discussions regarding the development of public education. La pandemia de COVID-19 provocó la sustitución de la enseñanza presencial por la enseñanza remota de emergencia. Este artículo consiste en un relato de experiencia de una profesora de la enseñanza fundamental durante la elaboración, seguimiento y corrección de las actividades en el municipio de Foz de Iguazú (Paraná) en una escuela pública. Para tanto, se realizó una investigación bibliográfica que evidenció la relación de las tecnologías y la enseñanza remota, presentando como fueron utilizados videos como recurso pedagógico en un momento pandémico que fue desafiante y enriquecedor para la práctica pedagógica de la profesora. Se concluye que las vivencias de la enseñanza remota pueden contribuir en las discusiones de desarrollo de políticas educativas orientadas a la educación pública.A pandemia da COVID-19 ocasionou a substituição do ensino presencial pelo ensino remoto emergencial. Este artigo consiste num relato de experiência de uma professora do ensino fundamental durante a elaboração, acompanhamento e correção das atividades no município de Foz do Iguaçu (Paraná) em uma escola pública. Para tanto, realizou-se pesquisa bibliográfica que evidenciou a relação das tecnologias e o ensino remoto, apresentando como foram utilizados vídeos como recurso pedagógico num momento pandêmico que foi desafiador e enriquecedor para a prática pedagógica da professora. Conclui que as vivências do ensino remoto podem contribuir nas discussões de desenvolvimento de políticas educacionais voltadas para educação pública.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto e imagemapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6228210.14393/REPOD-v10n3a2021-62282Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1201-1212Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1201-1212Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1201-1212Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1201-12122238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62282/32651Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Thais Fernanda dos Santos dos Andrade, Susimeire Vivien Rosotti de 2022-09-15T20:22:21Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62282Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:22:21Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of videos as a pedagogical resource in remote learning
El uso de videos como recurso pedagógico en la enseñanza remota
O uso de vídeos como recurso pedagógico no ensino remoto
title The use of videos as a pedagogical resource in remote learning
spellingShingle The use of videos as a pedagogical resource in remote learning
Santos, Thais Fernanda dos Santos dos
Tecnologias.
Ensino remoto
Prática Pedagógica
Políticas educacionais
Pandemia da Covid-19
Technologies
Remote teaching
Pedagogical practices
Educational policies
Covid-19 pandemic
Tecnologías
Enseñanza remota
Práctica Pedagógica
Políticas educativas
Pandemia de Covid-19
title_short The use of videos as a pedagogical resource in remote learning
title_full The use of videos as a pedagogical resource in remote learning
title_fullStr The use of videos as a pedagogical resource in remote learning
title_full_unstemmed The use of videos as a pedagogical resource in remote learning
title_sort The use of videos as a pedagogical resource in remote learning
author Santos, Thais Fernanda dos Santos dos
author_facet Santos, Thais Fernanda dos Santos dos
Andrade, Susimeire Vivien Rosotti de
author_role author
author2 Andrade, Susimeire Vivien Rosotti de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Thais Fernanda dos Santos dos
Andrade, Susimeire Vivien Rosotti de
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias.
Ensino remoto
Prática Pedagógica
Políticas educacionais
Pandemia da Covid-19
Technologies
Remote teaching
Pedagogical practices
Educational policies
Covid-19 pandemic
Tecnologías
Enseñanza remota
Práctica Pedagógica
Políticas educativas
Pandemia de Covid-19
topic Tecnologias.
Ensino remoto
Prática Pedagógica
Políticas educacionais
Pandemia da Covid-19
Technologies
Remote teaching
Pedagogical practices
Educational policies
Covid-19 pandemic
Tecnologías
Enseñanza remota
Práctica Pedagógica
Políticas educativas
Pandemia de Covid-19
description The COVID-19 pandemic led to the replacing of the regular teaching model by the remote teaching model. This paper consists in a report from a primary school teacher bringing her experience along the pandemic, regarding the preparation, execution and correction of the student’s activities in a public school in the city of Foz do Iguaçu. Therefore, a bibliographic research was carried, concerning the connection between the technology and remote teaching, indicating how videos were used as a teaching resource in this challenging, although enriching, context for the teacher. As final regarding, it is considered that the remote teaching practices can promote the discussions regarding the development of public education. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto e imagem
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62282
10.14393/REPOD-v10n3a2021-62282
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62282
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v10n3a2021-62282
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62282/32651
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1201-1212
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1201-1212
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1201-1212
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1201-1212
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960579276800