Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68553 |
Resumo: | Based on Cultural-Historical Psychology, this work aims to critically analyze the document entitled RENABE - National Report on Evidence-Based Literacy according to historical-dialectical materialism. The document was analyzed in three moments: 1. Ideology and the supposed scientific neutrality; 2. Evidence of learning and its ideological bases; 3. The foundations and conceptions of language. In each topic we make critiques, point out limits, present counterpoints, and seek to grasp the constituent elements of the document. We evaluated that the document presents a limited understanding of the literacy process, which is organized without relevant social discussions, especially about the reality of Brazilian education. |
id |
UFU-4_a528a3650b1f84051364f571992ed96a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68553 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialismAnálisis del Informe Nacional de Alfabetización Basada en Evidencias desde la perspectiva del materialismo histórico-dialécticoAnálise do Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências na perspectiva do materialismo histórico-dialéticoRENABEAlfabetizaçãoPolíticas Públicas EducacionaisPsicologia Histórico-CulturalRENABELiteracyPublic Educational PoliciesHistorical-Cultural PsychologyRENABELiteraturaPolíticas Públicas EducativasPsicología Histórico-CulturalBased on Cultural-Historical Psychology, this work aims to critically analyze the document entitled RENABE - National Report on Evidence-Based Literacy according to historical-dialectical materialism. The document was analyzed in three moments: 1. Ideology and the supposed scientific neutrality; 2. Evidence of learning and its ideological bases; 3. The foundations and conceptions of language. In each topic we make critiques, point out limits, present counterpoints, and seek to grasp the constituent elements of the document. We evaluated that the document presents a limited understanding of the literacy process, which is organized without relevant social discussions, especially about the reality of Brazilian education.Con base en la Psicología Histórico-Cultural, este trabajo tiene como objetivo analizar críticamente el documento titulado RENABE - Informe Nacional de Alfabetización Basada en Evidencias, a partir del materialismo histórico-dialéctico. El documento fue analizado en tres momentos: 1. La ideología y la supuesta neutralidad científica; 2. Las evidencias del aprendizaje y sus bases ideológicas; 3. Los fundamentos y concepciones del lenguaje. En cada uno de los temas hacemos críticas, señalamos límites, hacemos contrapuntos y buscamos captar los elementos constitutivos del documento. Evaluamos que el documento presenta una comprensión limitada del proceso de alfabetización, que se organiza sin discusiones sociales relevantes, principalmente sobre la realidad de la educación brasileña.Fundamentado na Psicologia Histórico-Cultural, este trabalho tem como objetivo analisar criticamente o documento intitulado RENABE – Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências a partir do materialismo histórico-dialético. O documento foi analisado em três momentos: 1. Ideologia e a suposta neutralidade científica; 2. Evidências de aprendizagem e suas bases ideológicas; 3. Os fundamentos e concepções de linguagem. Em cada um dos tópicos tecemos críticas, apontamos limites, realizamos contrapontos e buscamos apreender os elementos constituintes do documento. Avaliamos que o documento apresenta uma compreensão limitada do processo de alfabetização, que se organiza sem discussões sociais relevantes, principalmente sobre a realidade da educação brasileira.Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6855310.14393/REPOD-v12n2a2023-68553Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-834Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-834Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-834Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-8342238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68553/36085Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSalina, André PerussiSilva, Bárbara Maria CostaPinto, Gabriela BragaAsbahr, Flávia da Silva Ferreira2023-05-18T23:34:27Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68553Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-18T23:34:27Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism Análisis del Informe Nacional de Alfabetización Basada en Evidencias desde la perspectiva del materialismo histórico-dialéctico Análise do Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências na perspectiva do materialismo histórico-dialético |
title |
Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism |
spellingShingle |
Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism Salina, André Perussi RENABE Alfabetização Políticas Públicas Educacionais Psicologia Histórico-Cultural RENABE Literacy Public Educational Policies Historical-Cultural Psychology RENABE Literatura Políticas Públicas Educativas Psicología Histórico-Cultural |
title_short |
Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism |
title_full |
Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism |
title_fullStr |
Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism |
title_full_unstemmed |
Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism |
title_sort |
Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism |
author |
Salina, André Perussi |
author_facet |
Salina, André Perussi Silva, Bárbara Maria Costa Pinto, Gabriela Braga Asbahr, Flávia da Silva Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Bárbara Maria Costa Pinto, Gabriela Braga Asbahr, Flávia da Silva Ferreira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Salina, André Perussi Silva, Bárbara Maria Costa Pinto, Gabriela Braga Asbahr, Flávia da Silva Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
RENABE Alfabetização Políticas Públicas Educacionais Psicologia Histórico-Cultural RENABE Literacy Public Educational Policies Historical-Cultural Psychology RENABE Literatura Políticas Públicas Educativas Psicología Histórico-Cultural |
topic |
RENABE Alfabetização Políticas Públicas Educacionais Psicologia Histórico-Cultural RENABE Literacy Public Educational Policies Historical-Cultural Psychology RENABE Literatura Políticas Públicas Educativas Psicología Histórico-Cultural |
description |
Based on Cultural-Historical Psychology, this work aims to critically analyze the document entitled RENABE - National Report on Evidence-Based Literacy according to historical-dialectical materialism. The document was analyzed in three moments: 1. Ideology and the supposed scientific neutrality; 2. Evidence of learning and its ideological bases; 3. The foundations and conceptions of language. In each topic we make critiques, point out limits, present counterpoints, and seek to grasp the constituent elements of the document. We evaluated that the document presents a limited understanding of the literacy process, which is organized without relevant social discussions, especially about the reality of Brazilian education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68553 10.14393/REPOD-v12n2a2023-68553 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68553 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n2a2023-68553 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68553/36085 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-834 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-834 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-834 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-834 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961670844416 |