Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salina, André Perussi
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Bárbara Maria Costa, Pinto, Gabriela Braga, Asbahr, Flávia da Silva Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68553
Resumo: Based on Cultural-Historical Psychology, this work aims to critically analyze the document entitled RENABE - National Report on Evidence-Based Literacy according to historical-dialectical materialism. The document was analyzed in three moments: 1. Ideology and the supposed scientific neutrality; 2. Evidence of learning and its ideological bases; 3. The foundations and conceptions of language. In each topic we make critiques, point out limits, present counterpoints, and seek to grasp the constituent elements of the document. We evaluated that the document presents a limited understanding of the literacy process, which is organized without relevant social discussions, especially about the reality of Brazilian education.
id UFU-4_a528a3650b1f84051364f571992ed96a
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68553
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialismAnálisis del Informe Nacional de Alfabetización Basada en Evidencias desde la perspectiva del materialismo histórico-dialécticoAnálise do Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências na perspectiva do materialismo histórico-dialéticoRENABEAlfabetizaçãoPolíticas Públicas EducacionaisPsicologia Histórico-CulturalRENABELiteracyPublic Educational PoliciesHistorical-Cultural PsychologyRENABELiteraturaPolíticas Públicas EducativasPsicología Histórico-CulturalBased on Cultural-Historical Psychology, this work aims to critically analyze the document entitled RENABE - National Report on Evidence-Based Literacy according to historical-dialectical materialism. The document was analyzed in three moments: 1. Ideology and the supposed scientific neutrality; 2. Evidence of learning and its ideological bases; 3. The foundations and conceptions of language. In each topic we make critiques, point out limits, present counterpoints, and seek to grasp the constituent elements of the document. We evaluated that the document presents a limited understanding of the literacy process, which is organized without relevant social discussions, especially about the reality of Brazilian education.Con base en la Psicología Histórico-Cultural, este trabajo tiene como objetivo analizar críticamente el documento titulado RENABE - Informe Nacional de Alfabetización Basada en Evidencias, a partir del materialismo histórico-dialéctico. El documento fue analizado en tres momentos: 1. La ideología y la supuesta neutralidad científica; 2. Las evidencias del aprendizaje y sus bases ideológicas; 3. Los fundamentos y concepciones del lenguaje. En cada uno de los temas hacemos críticas, señalamos límites, hacemos contrapuntos y buscamos captar los elementos constitutivos del documento. Evaluamos que el documento presenta una comprensión limitada del proceso de alfabetización, que se organiza sin discusiones sociales relevantes, principalmente sobre la realidad de la educación brasileña.Fundamentado na Psicologia Histórico-Cultural, este trabalho tem como objetivo analisar criticamente o documento intitulado RENABE – Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências a partir do materialismo histórico-dialético. O documento foi analisado em três momentos: 1. Ideologia e a suposta neutralidade científica; 2. Evidências de aprendizagem e suas bases ideológicas; 3. Os fundamentos e concepções de linguagem. Em cada um dos tópicos tecemos críticas, apontamos limites, realizamos contrapontos e buscamos apreender os elementos constituintes do documento. Avaliamos que o documento apresenta uma compreensão limitada do processo de alfabetização, que se organiza sem discussões sociais relevantes, principalmente sobre a realidade da educação brasileira.Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6855310.14393/REPOD-v12n2a2023-68553Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-834Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-834Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-834Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-8342238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68553/36085Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSalina, André PerussiSilva, Bárbara Maria CostaPinto, Gabriela BragaAsbahr, Flávia da Silva Ferreira2023-05-18T23:34:27Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68553Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-18T23:34:27Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism
Análisis del Informe Nacional de Alfabetización Basada en Evidencias desde la perspectiva del materialismo histórico-dialéctico
Análise do Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências na perspectiva do materialismo histórico-dialético
title Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism
spellingShingle Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism
Salina, André Perussi
RENABE
Alfabetização
Políticas Públicas Educacionais
Psicologia Histórico-Cultural
RENABE
Literacy
Public Educational Policies
Historical-Cultural Psychology
RENABE
Literatura
Políticas Públicas Educativas
Psicología Histórico-Cultural
title_short Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism
title_full Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism
title_fullStr Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism
title_full_unstemmed Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism
title_sort Analysis of the National Evidence-based Literacy Report from the historical dialectical materialism
author Salina, André Perussi
author_facet Salina, André Perussi
Silva, Bárbara Maria Costa
Pinto, Gabriela Braga
Asbahr, Flávia da Silva Ferreira
author_role author
author2 Silva, Bárbara Maria Costa
Pinto, Gabriela Braga
Asbahr, Flávia da Silva Ferreira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Salina, André Perussi
Silva, Bárbara Maria Costa
Pinto, Gabriela Braga
Asbahr, Flávia da Silva Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv RENABE
Alfabetização
Políticas Públicas Educacionais
Psicologia Histórico-Cultural
RENABE
Literacy
Public Educational Policies
Historical-Cultural Psychology
RENABE
Literatura
Políticas Públicas Educativas
Psicología Histórico-Cultural
topic RENABE
Alfabetização
Políticas Públicas Educacionais
Psicologia Histórico-Cultural
RENABE
Literacy
Public Educational Policies
Historical-Cultural Psychology
RENABE
Literatura
Políticas Públicas Educativas
Psicología Histórico-Cultural
description Based on Cultural-Historical Psychology, this work aims to critically analyze the document entitled RENABE - National Report on Evidence-Based Literacy according to historical-dialectical materialism. The document was analyzed in three moments: 1. Ideology and the supposed scientific neutrality; 2. Evidence of learning and its ideological bases; 3. The foundations and conceptions of language. In each topic we make critiques, point out limits, present counterpoints, and seek to grasp the constituent elements of the document. We evaluated that the document presents a limited understanding of the literacy process, which is organized without relevant social discussions, especially about the reality of Brazilian education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68553
10.14393/REPOD-v12n2a2023-68553
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68553
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n2a2023-68553
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68553/36085
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-834
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-834
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-834
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 815-834
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961670844416