The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fahd, Wilma Cristina Bernardo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santiago-Vieira, Silvio, Nascimento, Ivany Pinto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68689
Resumo: This article analyzes the institutional policy of accessibility at the State University of Maranhão, from the perspective of the actions of the Accessibility Nucleus, for the access and permanence of Special Education students. The theoretical matrix was Sassaki (2006; 2009) and Martins (2022). The approach is qualitative with bibliographical and documentary research, and Thematic Analysis for the treatment of the corpus. The results indicate that the inclusion of Special Education target audience students cannot be limited to the space and activities of the Accessibility Nucleus, since institutional accessibility and inclusion policies are necessary to establish access and permanence for students, a target of Special Education in the institution.
id UFU-4_c178f7b2c7a2c177f5e31f55c18ae310
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68689
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience studentsLa política institucional y el núcleo de accesibilidad en la universidad: acciones de acceso y permanencia de los estudiantes del público objetivo de Educación Especial A política institucional e o núcleo de acessibilidade na universidade: ações de acesso e permanência dos estudantes público-alvo da Educação EspecialEducação EspecialUniversidadePolíticaAcessibilidadeSpecial EducationUniversityPolicyAccessibilityEducación EspecialUniversidadPoliticaAccesibilidadThis article analyzes the institutional policy of accessibility at the State University of Maranhão, from the perspective of the actions of the Accessibility Nucleus, for the access and permanence of Special Education students. The theoretical matrix was Sassaki (2006; 2009) and Martins (2022). The approach is qualitative with bibliographical and documentary research, and Thematic Analysis for the treatment of the corpus. The results indicate that the inclusion of Special Education target audience students cannot be limited to the space and activities of the Accessibility Nucleus, since institutional accessibility and inclusion policies are necessary to establish access and permanence for students, a target of Special Education in the institution.Este artículo analiza la política institucional de accesibilidad de la Universidad Estadual de Maranhão, en la perspectiva de las acciones del Núcleo de Accesibilidad, para el acceso y permanencia de los estudiantes de Educación Especial. La matriz teórica fue Sassaki (2006; 2009) y Martins (2022). El abordaje es cualitativo con investigación bibliográfica y documental, y Análisis Temático para el tratamiento del corpus. Los resultados indican que la inclusión de los estudiantes del público objetivo de Educación Especial no puede limitarse al espacio y las actividades del Núcleo de Accesibilidad, ya que las políticas institucionales de accesibilidad e inclusión son necesarias para establecer el acceso y la permanencia de los estudiantes, objetivo de la Educación Especial en la institución.Este artigo analisa a política institucional de acessibilidade da Universidade Estadual do Maranhão, na perspectiva das ações do Núcleo de Acessibilidade, para o acesso e permanência dos estudantes público-alvo da Educação Especial. A matriz teórica foi Sassaki (2006; 2009) e Martins (2022). A abordagem é qualitativa com pesquisa bibliográfica e documental, e Análise Temática para tratamento do corpus. Os resultados indicam que a inclusão de estudantes público-alvo da Educação Especial não pode se delimitar ao espaço e a atuação do Núcleo de Acessibilidade, visto que as políticas institucionais de acessibilidade e inclusão são necessárias para firmar o acesso e a permanência dos estudantes, alvo da Educação Especial na instituição.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6868910.14393/REPOD-v12n3a2023-68689Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-1189Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-1189Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-1189Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-11892238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68689/36382https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68689/36383Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFahd, Wilma Cristina BernardoSantiago-Vieira, SilvioNascimento, Ivany Pinto2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68689Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students
La política institucional y el núcleo de accesibilidad en la universidad: acciones de acceso y permanencia de los estudiantes del público objetivo de Educación Especial
A política institucional e o núcleo de acessibilidade na universidade: ações de acesso e permanência dos estudantes público-alvo da Educação Especial
title The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students
spellingShingle The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students
Fahd, Wilma Cristina Bernardo
Educação Especial
Universidade
Política
Acessibilidade
Special Education
University
Policy
Accessibility
Educación Especial
Universidad
Politica
Accesibilidad
title_short The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students
title_full The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students
title_fullStr The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students
title_full_unstemmed The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students
title_sort The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students
author Fahd, Wilma Cristina Bernardo
author_facet Fahd, Wilma Cristina Bernardo
Santiago-Vieira, Silvio
Nascimento, Ivany Pinto
author_role author
author2 Santiago-Vieira, Silvio
Nascimento, Ivany Pinto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fahd, Wilma Cristina Bernardo
Santiago-Vieira, Silvio
Nascimento, Ivany Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial
Universidade
Política
Acessibilidade
Special Education
University
Policy
Accessibility
Educación Especial
Universidad
Politica
Accesibilidad
topic Educação Especial
Universidade
Política
Acessibilidade
Special Education
University
Policy
Accessibility
Educación Especial
Universidad
Politica
Accesibilidad
description This article analyzes the institutional policy of accessibility at the State University of Maranhão, from the perspective of the actions of the Accessibility Nucleus, for the access and permanence of Special Education students. The theoretical matrix was Sassaki (2006; 2009) and Martins (2022). The approach is qualitative with bibliographical and documentary research, and Thematic Analysis for the treatment of the corpus. The results indicate that the inclusion of Special Education target audience students cannot be limited to the space and activities of the Accessibility Nucleus, since institutional accessibility and inclusion policies are necessary to establish access and permanence for students, a target of Special Education in the institution.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68689
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68689
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68689
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68689
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68689/36382
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68689/36383
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-1189
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-1189
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-1189
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-1189
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961682378752