The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68689 |
Resumo: | This article analyzes the institutional policy of accessibility at the State University of Maranhão, from the perspective of the actions of the Accessibility Nucleus, for the access and permanence of Special Education students. The theoretical matrix was Sassaki (2006; 2009) and Martins (2022). The approach is qualitative with bibliographical and documentary research, and Thematic Analysis for the treatment of the corpus. The results indicate that the inclusion of Special Education target audience students cannot be limited to the space and activities of the Accessibility Nucleus, since institutional accessibility and inclusion policies are necessary to establish access and permanence for students, a target of Special Education in the institution. |
id |
UFU-4_c178f7b2c7a2c177f5e31f55c18ae310 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68689 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience studentsLa política institucional y el núcleo de accesibilidad en la universidad: acciones de acceso y permanencia de los estudiantes del público objetivo de Educación Especial A política institucional e o núcleo de acessibilidade na universidade: ações de acesso e permanência dos estudantes público-alvo da Educação EspecialEducação EspecialUniversidadePolíticaAcessibilidadeSpecial EducationUniversityPolicyAccessibilityEducación EspecialUniversidadPoliticaAccesibilidadThis article analyzes the institutional policy of accessibility at the State University of Maranhão, from the perspective of the actions of the Accessibility Nucleus, for the access and permanence of Special Education students. The theoretical matrix was Sassaki (2006; 2009) and Martins (2022). The approach is qualitative with bibliographical and documentary research, and Thematic Analysis for the treatment of the corpus. The results indicate that the inclusion of Special Education target audience students cannot be limited to the space and activities of the Accessibility Nucleus, since institutional accessibility and inclusion policies are necessary to establish access and permanence for students, a target of Special Education in the institution.Este artículo analiza la política institucional de accesibilidad de la Universidad Estadual de Maranhão, en la perspectiva de las acciones del Núcleo de Accesibilidad, para el acceso y permanencia de los estudiantes de Educación Especial. La matriz teórica fue Sassaki (2006; 2009) y Martins (2022). El abordaje es cualitativo con investigación bibliográfica y documental, y Análisis Temático para el tratamiento del corpus. Los resultados indican que la inclusión de los estudiantes del público objetivo de Educación Especial no puede limitarse al espacio y las actividades del Núcleo de Accesibilidad, ya que las políticas institucionales de accesibilidad e inclusión son necesarias para establecer el acceso y la permanencia de los estudiantes, objetivo de la Educación Especial en la institución.Este artigo analisa a política institucional de acessibilidade da Universidade Estadual do Maranhão, na perspectiva das ações do Núcleo de Acessibilidade, para o acesso e permanência dos estudantes público-alvo da Educação Especial. A matriz teórica foi Sassaki (2006; 2009) e Martins (2022). A abordagem é qualitativa com pesquisa bibliográfica e documental, e Análise Temática para tratamento do corpus. Os resultados indicam que a inclusão de estudantes público-alvo da Educação Especial não pode se delimitar ao espaço e a atuação do Núcleo de Acessibilidade, visto que as políticas institucionais de acessibilidade e inclusão são necessárias para firmar o acesso e a permanência dos estudantes, alvo da Educação Especial na instituição.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6868910.14393/REPOD-v12n3a2023-68689Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-1189Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-1189Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-1189Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-11892238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68689/36382https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68689/36383Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFahd, Wilma Cristina BernardoSantiago-Vieira, SilvioNascimento, Ivany Pinto2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68689Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students La política institucional y el núcleo de accesibilidad en la universidad: acciones de acceso y permanencia de los estudiantes del público objetivo de Educación Especial A política institucional e o núcleo de acessibilidade na universidade: ações de acesso e permanência dos estudantes público-alvo da Educação Especial |
title |
The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students |
spellingShingle |
The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students Fahd, Wilma Cristina Bernardo Educação Especial Universidade Política Acessibilidade Special Education University Policy Accessibility Educación Especial Universidad Politica Accesibilidad |
title_short |
The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students |
title_full |
The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students |
title_fullStr |
The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students |
title_full_unstemmed |
The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students |
title_sort |
The institutional policy and the accessibility core at the university: access and permanence actions for Special Education target audience students |
author |
Fahd, Wilma Cristina Bernardo |
author_facet |
Fahd, Wilma Cristina Bernardo Santiago-Vieira, Silvio Nascimento, Ivany Pinto |
author_role |
author |
author2 |
Santiago-Vieira, Silvio Nascimento, Ivany Pinto |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fahd, Wilma Cristina Bernardo Santiago-Vieira, Silvio Nascimento, Ivany Pinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Especial Universidade Política Acessibilidade Special Education University Policy Accessibility Educación Especial Universidad Politica Accesibilidad |
topic |
Educação Especial Universidade Política Acessibilidade Special Education University Policy Accessibility Educación Especial Universidad Politica Accesibilidad |
description |
This article analyzes the institutional policy of accessibility at the State University of Maranhão, from the perspective of the actions of the Accessibility Nucleus, for the access and permanence of Special Education students. The theoretical matrix was Sassaki (2006; 2009) and Martins (2022). The approach is qualitative with bibliographical and documentary research, and Thematic Analysis for the treatment of the corpus. The results indicate that the inclusion of Special Education target audience students cannot be limited to the space and activities of the Accessibility Nucleus, since institutional accessibility and inclusion policies are necessary to establish access and permanence for students, a target of Special Education in the institution. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68689 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68689 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68689 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68689 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68689/36382 https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68689/36383 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-1189 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-1189 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-1189 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1170-1189 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961682378752 |