Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the Amazon
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57852 |
Resumo: | This essay reflects on the contradictions existing between liberal thought and its embodiment in the conflicting Brazilian reality, especially in the Amazon. At the same time, seeks to think of an epistemic alternative betting on decolonial thinking as an important way to dissolve the myth of the Salvationist narrative that is at the heart of liberal, racist and patriarchal pedagogies. From the crisis of paradigms, we conducted a brief dialogue with critical theories, postmodernity, transmodernity and interculturality in order to understand how the decolonial thought was consolidated, when constituting an energy, together with social movements. |
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Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the AmazonThéories des différends: le duel entre libéralisme et pédagogie décoloniale en AmazoneTeorias em disputa: o duelo entre liberalismo e pedagogia decolonial na Amazônia / Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the AmazonLiberalismoPedagogia DecolonialAmazôniaLiberalismDecolonial pedagogyAmazonLibéralismePédagogie décolonialeAmazonThis essay reflects on the contradictions existing between liberal thought and its embodiment in the conflicting Brazilian reality, especially in the Amazon. At the same time, seeks to think of an epistemic alternative betting on decolonial thinking as an important way to dissolve the myth of the Salvationist narrative that is at the heart of liberal, racist and patriarchal pedagogies. From the crisis of paradigms, we conducted a brief dialogue with critical theories, postmodernity, transmodernity and interculturality in order to understand how the decolonial thought was consolidated, when constituting an energy, together with social movements.Cet essai réfléchit aux contradictions qui existent entre la pensée libérale et son incarnation dans la réalité brésilienne conflictuelle, en particulier en Amazonie. En même temps, cherche à penser à une alternative épistémique, parier sur la pensée décoloniale comme un moyen important de dissoudre le mythe du récit salutaire qui est au cœur des pédagogies libérales, raciste et patriarcal. De la crise du paradigme, nous avons mené un bref dialogue avec les théories critiques, postmodernité, transmodernité et interculturalité afin de comprendre comment la pensée décoloniale s'est consolidée, lorsqu'il constitue une énergie avec les mouvements sociaux, contre les oppressions subies par les peuples colonisés par le capitalisme, le racisme et le patriarcat.Este ensaio reflete sobre as contradições existentes entre o pensamento liberal e a sua corporificação na conflituosa realidade brasileira, sobretudo amazônida. Ao mesmo tempo, procura pensar em uma alternativa epistêmica apostando no pensamento decolonial como um importante caminho para dissolver o mito da narrativa salvacionista que está no cerne das pedagogias liberais, racistas e patriarcais, com base na crise de paradigmas. Realizamos um breve um diálogo com as teorias críticas, a pós-modernidade, a transmodernidade e a interculturalidade com o objetivo de compreendermos como o pensamento decolonial foi se consolidando, ao se constituir uma energia, em conjunto com os movimentos sociais, contra as opressões sofridas pelos povos colonizados por parte do capitalismo, do racismo e do patriarcado.Universidade Federal de Uberlândia2020-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5785210.14393/REPOD-v9n3a2020-57852Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 587-618Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 3 (2020); 587-618Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 587-618Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 3 (2020); 587-6182238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57852/30135Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Lúcia Isabel da Conceição Neri, Isabell Theresa Tavares2022-07-21T14:05:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57852Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:05:40Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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