Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the Amazon

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lúcia Isabel da Conceição
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Neri, Isabell Theresa Tavares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57852
Resumo: This essay reflects on the contradictions existing between liberal thought and its embodiment in the conflicting Brazilian reality, especially in the Amazon. At the same time, seeks to think of an epistemic alternative betting on decolonial thinking as an important way to dissolve the myth of the Salvationist narrative that is at the heart of liberal, racist and patriarchal pedagogies. From the crisis of paradigms, we conducted a brief dialogue with critical theories, postmodernity, transmodernity and interculturality in order to understand how the decolonial thought was consolidated, when constituting an energy, together with social movements.
id UFU-4_cc2610a3974521b729268028dea2ec9a
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57852
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the AmazonThéories des différends: le duel entre libéralisme et pédagogie décoloniale en AmazoneTeorias em disputa: o duelo entre liberalismo e pedagogia decolonial na Amazônia / Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the AmazonLiberalismoPedagogia DecolonialAmazôniaLiberalismDecolonial pedagogyAmazonLibéralismePédagogie décolonialeAmazonThis essay reflects on the contradictions existing between liberal thought and its embodiment in the conflicting Brazilian reality, especially in the Amazon. At the same time, seeks to think of an epistemic alternative betting on decolonial thinking as an important way to dissolve the myth of the Salvationist narrative that is at the heart of liberal, racist and patriarchal pedagogies. From the crisis of paradigms, we conducted a brief dialogue with critical theories, postmodernity, transmodernity and interculturality in order to understand how the decolonial thought was consolidated, when constituting an energy, together with social movements.Cet essai réfléchit aux contradictions qui existent entre la pensée libérale et son incarnation dans la réalité brésilienne conflictuelle, en particulier en Amazonie. En même temps, cherche à penser à une alternative épistémique, parier sur la pensée décoloniale comme un moyen important de dissoudre le mythe du récit salutaire qui est au cœur des pédagogies libérales, raciste et patriarcal. De la crise du paradigme, nous avons mené un bref dialogue avec les théories critiques, postmodernité, transmodernité et interculturalité afin de comprendre comment la pensée décoloniale s'est consolidée, lorsqu'il constitue une énergie avec les mouvements sociaux, contre les oppressions subies par les peuples colonisés par le capitalisme, le racisme et le patriarcat.Este ensaio reflete sobre as contradições existentes entre o pensamento liberal e a sua corporificação na conflituosa realidade brasileira, sobretudo amazônida. Ao mesmo tempo, procura pensar em uma alternativa epistêmica apostando no pensamento decolonial como um importante caminho para dissolver o mito da narrativa salvacionista que está no cerne das pedagogias liberais, racistas e patriarcais, com base na crise de paradigmas. Realizamos um breve um diálogo com as teorias críticas, a pós-modernidade, a transmodernidade e a interculturalidade com o objetivo de compreendermos como o pensamento decolonial foi se consolidando, ao se constituir uma energia, em conjunto com os movimentos sociais, contra as opressões sofridas pelos povos colonizados por parte do capitalismo, do racismo e do patriarcado.Universidade Federal de Uberlândia2020-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5785210.14393/REPOD-v9n3a2020-57852Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 587-618Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 3 (2020); 587-618Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 587-618Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 3 (2020); 587-6182238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57852/30135Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Lúcia Isabel da Conceição Neri, Isabell Theresa Tavares2022-07-21T14:05:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57852Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:05:40Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the Amazon
Théories des différends: le duel entre libéralisme et pédagogie décoloniale en Amazone
Teorias em disputa: o duelo entre liberalismo e pedagogia decolonial na Amazônia / Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the Amazon
title Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the Amazon
spellingShingle Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the Amazon
Silva, Lúcia Isabel da Conceição
Liberalismo
Pedagogia Decolonial
Amazônia
Liberalism
Decolonial pedagogy
Amazon
Libéralisme
Pédagogie décoloniale
Amazon
title_short Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the Amazon
title_full Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the Amazon
title_fullStr Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the Amazon
title_full_unstemmed Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the Amazon
title_sort Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the Amazon
author Silva, Lúcia Isabel da Conceição
author_facet Silva, Lúcia Isabel da Conceição
Neri, Isabell Theresa Tavares
author_role author
author2 Neri, Isabell Theresa Tavares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Lúcia Isabel da Conceição
Neri, Isabell Theresa Tavares
dc.subject.por.fl_str_mv Liberalismo
Pedagogia Decolonial
Amazônia
Liberalism
Decolonial pedagogy
Amazon
Libéralisme
Pédagogie décoloniale
Amazon
topic Liberalismo
Pedagogia Decolonial
Amazônia
Liberalism
Decolonial pedagogy
Amazon
Libéralisme
Pédagogie décoloniale
Amazon
description This essay reflects on the contradictions existing between liberal thought and its embodiment in the conflicting Brazilian reality, especially in the Amazon. At the same time, seeks to think of an epistemic alternative betting on decolonial thinking as an important way to dissolve the myth of the Salvationist narrative that is at the heart of liberal, racist and patriarchal pedagogies. From the crisis of paradigms, we conducted a brief dialogue with critical theories, postmodernity, transmodernity and interculturality in order to understand how the decolonial thought was consolidated, when constituting an energy, together with social movements.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57852
10.14393/REPOD-v9n3a2020-57852
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57852
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v9n3a2020-57852
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57852/30135
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 587-618
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 3 (2020); 587-618
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 3 (2020); 587-618
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 3 (2020); 587-618
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943959771873280