The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71243 |
Resumo: | The text aims to analyze the interference contained in the relationship between the Ministry of Education (MEC) and the World Bank, through the International Bank for Reconstruction and Development (Ibrd), concerning external financing by lending with a view to implementing the actions of the high school reform, materialized in Law n. 13.415/2017. It results from research carried out at the doctoral level, relying on documentary analysis to present accommodation signals of the interests of the Bank sustained by the principles of the New Public Management (NGP) and its neoliberal nuances on education. The results that are presented allow to affirm that the political-institutional movements of the international body are associated with its instrumental ability to take root in multiple forms in the structure of educational policy, bodies belonging to the higher order of the Brazilian public administration, such as the MEC. |
id |
UFU-4_d735ec77eb8330c3ddf7d57c7a54a2e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71243 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017)La relación económica entre el Ministério de Educación y el Banco Mundial en la implementación de la contrarreforma de la enseñanza media em Brasil (Ley n. 13.415/2017)A relação econômica entre o Ministério da Educação e o Banco Mundial na implementação da contrarreforma do ensino médio no Brasil (Lei n. 13.415/2017)Políticas EducacionaisOrganismos InternacionaisReformas educacionaisPrivatizaçãoEnsino Médiogestão educacionalEducational politicsInternational OrganismsEducational ReformsPrivatizationHigh schoolPolíticas EducativasOrganismos internacionalesReformas educativasPrivatizaciónEnseñanza MediaThe text aims to analyze the interference contained in the relationship between the Ministry of Education (MEC) and the World Bank, through the International Bank for Reconstruction and Development (Ibrd), concerning external financing by lending with a view to implementing the actions of the high school reform, materialized in Law n. 13.415/2017. It results from research carried out at the doctoral level, relying on documentary analysis to present accommodation signals of the interests of the Bank sustained by the principles of the New Public Management (NGP) and its neoliberal nuances on education. The results that are presented allow to affirm that the political-institutional movements of the international body are associated with its instrumental ability to take root in multiple forms in the structure of educational policy, bodies belonging to the higher order of the Brazilian public administration, such as the MEC.El texto tiene por objetivo analizar las injerencias contenidas en la relación entre el Ministerio de Educación (MEC) y el Banco Mundial, por medio del Banco Internacional para la Reconstrucción y el Desarrollo (Bird), concerniente al financiamiento externo por préstamo con vistas a la implementación de las acciones de la contrarreforma de la escuela secundaria, materializada en la ley n. 13.415/2017. Resulta de investigación realizada a nivel de doctorado, apoyarse en el análisis documental para presentar señales de acomodación de los intereses del Banco sustentados por los principios de la Nueva Gestión Pública (NGP) y sus matices neoliberales sobre la educación. Los resultados que se presentan permiten afirmar que las movilizaciones político-institucionales del organismo internacional están asociadas a su capacidad instrumental de arraigarse de múltiples formas en la estructura de la política educativa, particularmente sostenidas por órganos pertenecientes al ordenamiento superior de la administración pública brasileña, como es el caso del MEC.O texto tem por objetivo analisar as ingerências contidas na relação entre o Ministério da Educação (MEC) e o Banco Mundial, por meio do Banco Internacional para Reconstrução e Desenvolvimento (Bird), concernente ao financiamento externo por empréstimo com vistas à implementação das ações da contrarreforma do ensino médio, materializada na Lei n. 13.415/2017. Resulta de pesquisa realizada em nível de doutorado que se apoiar na análise documental para apresentar sinalizações de acomodação dos interesses do banco sustentados pelos princípios da Nova Gestão Pública (NGP) e suas matizes neoliberais sobre a educação. Os resultados que se apresentam permitem afirmar que as movimentações políticos-institucionais do organismo internacional estão associadas à sua capacidade instrumental de arraigar-se de múltiplas formas na estrutura da política educacional, particularmente chanceladas por órgãos pertencentes ao ordenamento superior da administração pública brasileira, como é o caso do MEC.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo científicoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7124310.14393/REPOD-v13n2a2024-71243Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-23Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-23Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-23Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-232238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71243/38638Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Flávio Bezerra deOliveira, Elisa do Nascimento2024-04-29T09:15:11Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71243Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:11Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017) La relación económica entre el Ministério de Educación y el Banco Mundial en la implementación de la contrarreforma de la enseñanza media em Brasil (Ley n. 13.415/2017) A relação econômica entre o Ministério da Educação e o Banco Mundial na implementação da contrarreforma do ensino médio no Brasil (Lei n. 13.415/2017) |
title |
The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017) |
spellingShingle |
The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017) Sousa, Flávio Bezerra de Políticas Educacionais Organismos Internacionais Reformas educacionais Privatização Ensino Médio gestão educacional Educational politics International Organisms Educational Reforms Privatization High school Políticas Educativas Organismos internacionales Reformas educativas Privatización Enseñanza Media |
title_short |
The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017) |
title_full |
The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017) |
title_fullStr |
The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017) |
title_full_unstemmed |
The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017) |
title_sort |
The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017) |
author |
Sousa, Flávio Bezerra de |
author_facet |
Sousa, Flávio Bezerra de Oliveira, Elisa do Nascimento |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Elisa do Nascimento |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Flávio Bezerra de Oliveira, Elisa do Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas Educacionais Organismos Internacionais Reformas educacionais Privatização Ensino Médio gestão educacional Educational politics International Organisms Educational Reforms Privatization High school Políticas Educativas Organismos internacionales Reformas educativas Privatización Enseñanza Media |
topic |
Políticas Educacionais Organismos Internacionais Reformas educacionais Privatização Ensino Médio gestão educacional Educational politics International Organisms Educational Reforms Privatization High school Políticas Educativas Organismos internacionales Reformas educativas Privatización Enseñanza Media |
description |
The text aims to analyze the interference contained in the relationship between the Ministry of Education (MEC) and the World Bank, through the International Bank for Reconstruction and Development (Ibrd), concerning external financing by lending with a view to implementing the actions of the high school reform, materialized in Law n. 13.415/2017. It results from research carried out at the doctoral level, relying on documentary analysis to present accommodation signals of the interests of the Bank sustained by the principles of the New Public Management (NGP) and its neoliberal nuances on education. The results that are presented allow to affirm that the political-institutional movements of the international body are associated with its instrumental ability to take root in multiple forms in the structure of educational policy, bodies belonging to the higher order of the Brazilian public administration, such as the MEC. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo científico |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71243 10.14393/REPOD-v13n2a2024-71243 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71243 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v13n2a2024-71243 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71243/38638 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-23 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-23 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-23 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-23 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943957494366208 |