The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Flávio Bezerra de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Oliveira, Elisa do Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71243
Resumo: The text aims to analyze the interference contained in the relationship between the Ministry of Education (MEC) and the World Bank, through the International Bank for Reconstruction and Development (Ibrd), concerning external financing by lending with a view to implementing the actions of the high school reform, materialized in Law n. 13.415/2017. It results from research carried out at the doctoral level, relying on documentary analysis to present accommodation signals of the interests of the Bank sustained by the principles of the New Public Management (NGP) and its neoliberal nuances on education. The results that are presented allow to affirm that the political-institutional movements of the international body are associated with its instrumental ability to take root in multiple forms in the structure of educational policy, bodies belonging to the higher order of the Brazilian public administration, such as the MEC.
id UFU-4_d735ec77eb8330c3ddf7d57c7a54a2e2
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71243
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017)La relación económica entre el Ministério de Educación y el Banco Mundial en la implementación de la contrarreforma de la enseñanza media em Brasil (Ley n. 13.415/2017)A relação econômica entre o Ministério da Educação e o Banco Mundial na implementação da contrarreforma do ensino médio no Brasil (Lei n. 13.415/2017)Políticas EducacionaisOrganismos InternacionaisReformas educacionaisPrivatizaçãoEnsino Médiogestão educacionalEducational politicsInternational OrganismsEducational ReformsPrivatizationHigh schoolPolíticas EducativasOrganismos internacionalesReformas educativasPrivatizaciónEnseñanza MediaThe text aims to analyze the interference contained in the relationship between the Ministry of Education (MEC) and the World Bank, through the International Bank for Reconstruction and Development (Ibrd), concerning external financing by lending with a view to implementing the actions of the high school reform, materialized in Law n. 13.415/2017. It results from research carried out at the doctoral level, relying on documentary analysis to present accommodation signals of the interests of the Bank sustained by the principles of the New Public Management (NGP) and its neoliberal nuances on education. The results that are presented allow to affirm that the political-institutional movements of the international body are associated with its instrumental ability to take root in multiple forms in the structure of educational policy, bodies belonging to the higher order of the Brazilian public administration, such as the MEC.El texto tiene por objetivo analizar las injerencias contenidas en la relación entre el Ministerio de Educación (MEC) y el Banco Mundial, por medio del Banco Internacional para la Reconstrucción y el Desarrollo (Bird), concerniente al financiamiento externo por préstamo con vistas a la implementación de las acciones de la contrarreforma de la escuela secundaria, materializada en la ley n. 13.415/2017. Resulta de investigación realizada a nivel de doctorado, apoyarse en el análisis documental para presentar señales de acomodación de los intereses del Banco sustentados por los principios de la Nueva Gestión Pública (NGP) y sus matices neoliberales sobre la educación. Los resultados que se presentan permiten afirmar que las movilizaciones político-institucionales del organismo internacional están asociadas a su capacidad instrumental de arraigarse de múltiples formas en la estructura de la política educativa, particularmente sostenidas por órganos pertenecientes al ordenamiento superior de la administración pública brasileña, como es el caso del MEC.O texto tem por objetivo analisar as ingerências contidas na relação entre o Ministério da Educação (MEC) e o Banco Mundial, por meio do Banco Internacional para Reconstrução e Desenvolvimento (Bird), concernente ao financiamento externo por empréstimo com vistas à implementação das ações da contrarreforma do ensino médio, materializada na Lei n. 13.415/2017. Resulta de pesquisa realizada em nível de doutorado que se apoiar na análise documental para apresentar sinalizações de acomodação dos interesses do banco sustentados pelos princípios da Nova Gestão Pública (NGP) e suas matizes neoliberais sobre a educação. Os resultados que se apresentam permitem afirmar que as movimentações políticos-institucionais do organismo internacional estão associadas à sua capacidade instrumental de arraigar-se de múltiplas formas na estrutura da política educacional, particularmente chanceladas por órgãos pertencentes ao ordenamento superior da administração pública brasileira, como é o caso do MEC.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo científicoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7124310.14393/REPOD-v13n2a2024-71243Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-23Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-23Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-23Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-232238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71243/38638Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Flávio Bezerra deOliveira, Elisa do Nascimento2024-04-29T09:15:11Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71243Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:11Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017)
La relación económica entre el Ministério de Educación y el Banco Mundial en la implementación de la contrarreforma de la enseñanza media em Brasil (Ley n. 13.415/2017)
A relação econômica entre o Ministério da Educação e o Banco Mundial na implementação da contrarreforma do ensino médio no Brasil (Lei n. 13.415/2017)
title The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017)
spellingShingle The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017)
Sousa, Flávio Bezerra de
Políticas Educacionais
Organismos Internacionais
Reformas educacionais
Privatização
Ensino Médio
gestão educacional
Educational politics
International Organisms
Educational Reforms
Privatization
High school
Políticas Educativas
Organismos internacionales
Reformas educativas
Privatización
Enseñanza Media
title_short The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017)
title_full The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017)
title_fullStr The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017)
title_full_unstemmed The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017)
title_sort The economic relationship between the Ministry of Education and the World Bank in the implementation of the high school reform in Brazil (Law n. 13.415/2017)
author Sousa, Flávio Bezerra de
author_facet Sousa, Flávio Bezerra de
Oliveira, Elisa do Nascimento
author_role author
author2 Oliveira, Elisa do Nascimento
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Flávio Bezerra de
Oliveira, Elisa do Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas Educacionais
Organismos Internacionais
Reformas educacionais
Privatização
Ensino Médio
gestão educacional
Educational politics
International Organisms
Educational Reforms
Privatization
High school
Políticas Educativas
Organismos internacionales
Reformas educativas
Privatización
Enseñanza Media
topic Políticas Educacionais
Organismos Internacionais
Reformas educacionais
Privatização
Ensino Médio
gestão educacional
Educational politics
International Organisms
Educational Reforms
Privatization
High school
Políticas Educativas
Organismos internacionales
Reformas educativas
Privatización
Enseñanza Media
description The text aims to analyze the interference contained in the relationship between the Ministry of Education (MEC) and the World Bank, through the International Bank for Reconstruction and Development (Ibrd), concerning external financing by lending with a view to implementing the actions of the high school reform, materialized in Law n. 13.415/2017. It results from research carried out at the doctoral level, relying on documentary analysis to present accommodation signals of the interests of the Bank sustained by the principles of the New Public Management (NGP) and its neoliberal nuances on education. The results that are presented allow to affirm that the political-institutional movements of the international body are associated with its instrumental ability to take root in multiple forms in the structure of educational policy, bodies belonging to the higher order of the Brazilian public administration, such as the MEC.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo científico
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71243
10.14393/REPOD-v13n2a2024-71243
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71243
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n2a2024-71243
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71243/38638
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-23
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-23
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-23
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-23
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957494366208