Educational game: a resource to solve problems in physics classes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lawall, Ivani Teresinha
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Clement, Luiz, Mafra, Daiane Terezinha Pereira, Carminatti, Nayra Luiza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43311
Resumo: In this paper, we presentaspects byelaboration, implementation, and analysis of andidactic strategy forexercises/problems solvinginphysics classes. The activity was implemented in two public school of Joinville-SC city, for students of first year of high school. The game was presented of a board form with the theme of"Wacky Races"cartoon. The data’s presents in this paper, were collected by audio recordings of a student group, and questionnaires answered by students and teachers. From the results, we observed that using a educational strategygameinclassesby exercises/problems solvingbecomes an element that increase student’sinterest in the class, helps the concepting, proceeding and attitudes contentsof teaching-learning process.
id UFU-8_03b0483d0ecc905c5e8efed4d4ae1a9f
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/43311
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Educational game: a resource to solve problems in physics classesJuego didáctico: un recurso para resolver problemas en las clases de físicaJogo didático: um recurso para resolução de problemas em aulas de FísicaEnsino de Físicajogos didáticosresolução de problemasPhysics teachingDidactic gamesProblem solvingEnseñanza de FísicaJuegos educativosSolución de problemasIn this paper, we presentaspects byelaboration, implementation, and analysis of andidactic strategy forexercises/problems solvinginphysics classes. The activity was implemented in two public school of Joinville-SC city, for students of first year of high school. The game was presented of a board form with the theme of"Wacky Races"cartoon. The data’s presents in this paper, were collected by audio recordings of a student group, and questionnaires answered by students and teachers. From the results, we observed that using a educational strategygameinclassesby exercises/problems solvingbecomes an element that increase student’sinterest in the class, helps the concepting, proceeding and attitudes contentsof teaching-learning process.En este artículo presentamos aspectos sobre la elaboración, implementación y análisis de una estrategia didáctica alternativa para resolver ejercicios / problemas en las clases de Física. La implementación de esta actividad se llevó a cabo en dos escuelas públicas de la ciudad de Joinville-SC, para estudiantes de primer grado de secundaria. La estrategia consiste en un juego de mesa didáctico, basado en elementos de la caricatura "Crazy Race". Los datos analizados, que componen los resultados descritos en este artículo, se obtuvieron de la grabación de audio de un equipo de estudiantes y a través de cuestionarios respondidos por los estudiantes y maestros que implementaron el juego. A partir de los resultados, observamos que la estrategia de usar un juego didáctico en las clases destinadas a resolver ejercicios / problemas se convierte en un elemento potenciador del interés de los estudiantes en la clase, ayudando en el proceso de enseñanza-aprendizaje de contenidos conceptuales, de procedimiento y actitudinales.Neste artigo apresentamos aspectos sobre a elaboração, implementação e análise de uma estratégia didática alternativa para a resolução de exercícios/problemas em aulas de Física. A implementação dessa atividade foi realizada em duas escolas da rede pública na cidade de Joinville-SC, para estudantes da primeira série do Ensino Médio. A estratégia consiste em um jogo didático, em forma de tabuleiro, tendo como referência elementos do desenho animado "Corrida Maluca". Os dados analisados, que compõem os resultados descritos neste artigo, foram obtidos a partir da gravação de áudio de uma equipe de estudantes e por meio de questionários respondidos pelos estudantes e professores implementadores do jogo. Dos resultados, observamos que a estratégia de utilizar um jogo didático em aulas destinadas a resolução de exercícios/problemas se torna um elemento potencializador do interesse dos estudantes na aula, auxiliando no processo de ensino-aprendizagem de conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais.  Universidade Federal de Uberlândia2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4331110.14393/ER-v25n2a2018-4Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 323-344Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 323-344Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 323-3441983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43311/22613Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessLawall, Ivani TeresinhaClement, LuizMafra, Daiane Terezinha PereiraCarminatti, Nayra Luiza 2019-10-10T14:54:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/43311Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-10T14:54:28Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational game: a resource to solve problems in physics classes
Juego didáctico: un recurso para resolver problemas en las clases de física
Jogo didático: um recurso para resolução de problemas em aulas de Física
title Educational game: a resource to solve problems in physics classes
spellingShingle Educational game: a resource to solve problems in physics classes
Lawall, Ivani Teresinha
Ensino de Física
jogos didáticos
resolução de problemas
Physics teaching
Didactic games
Problem solving
Enseñanza de Física
Juegos educativos
Solución de problemas
title_short Educational game: a resource to solve problems in physics classes
title_full Educational game: a resource to solve problems in physics classes
title_fullStr Educational game: a resource to solve problems in physics classes
title_full_unstemmed Educational game: a resource to solve problems in physics classes
title_sort Educational game: a resource to solve problems in physics classes
author Lawall, Ivani Teresinha
author_facet Lawall, Ivani Teresinha
Clement, Luiz
Mafra, Daiane Terezinha Pereira
Carminatti, Nayra Luiza
author_role author
author2 Clement, Luiz
Mafra, Daiane Terezinha Pereira
Carminatti, Nayra Luiza
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lawall, Ivani Teresinha
Clement, Luiz
Mafra, Daiane Terezinha Pereira
Carminatti, Nayra Luiza
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Física
jogos didáticos
resolução de problemas
Physics teaching
Didactic games
Problem solving
Enseñanza de Física
Juegos educativos
Solución de problemas
topic Ensino de Física
jogos didáticos
resolução de problemas
Physics teaching
Didactic games
Problem solving
Enseñanza de Física
Juegos educativos
Solución de problemas
description In this paper, we presentaspects byelaboration, implementation, and analysis of andidactic strategy forexercises/problems solvinginphysics classes. The activity was implemented in two public school of Joinville-SC city, for students of first year of high school. The game was presented of a board form with the theme of"Wacky Races"cartoon. The data’s presents in this paper, were collected by audio recordings of a student group, and questionnaires answered by students and teachers. From the results, we observed that using a educational strategygameinclassesby exercises/problems solvingbecomes an element that increase student’sinterest in the class, helps the concepting, proceeding and attitudes contentsof teaching-learning process.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43311
10.14393/ER-v25n2a2018-4
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43311
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n2a2018-4
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43311/22613
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 323-344
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 323-344
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 323-344
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221825695744