Educational game: a resource to solve problems in physics classes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43311 |
Resumo: | In this paper, we presentaspects byelaboration, implementation, and analysis of andidactic strategy forexercises/problems solvinginphysics classes. The activity was implemented in two public school of Joinville-SC city, for students of first year of high school. The game was presented of a board form with the theme of"Wacky Races"cartoon. The data’s presents in this paper, were collected by audio recordings of a student group, and questionnaires answered by students and teachers. From the results, we observed that using a educational strategygameinclassesby exercises/problems solvingbecomes an element that increase student’sinterest in the class, helps the concepting, proceeding and attitudes contentsof teaching-learning process. |
id |
UFU-8_03b0483d0ecc905c5e8efed4d4ae1a9f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/43311 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational game: a resource to solve problems in physics classesJuego didáctico: un recurso para resolver problemas en las clases de físicaJogo didático: um recurso para resolução de problemas em aulas de FísicaEnsino de Físicajogos didáticosresolução de problemasPhysics teachingDidactic gamesProblem solvingEnseñanza de FísicaJuegos educativosSolución de problemasIn this paper, we presentaspects byelaboration, implementation, and analysis of andidactic strategy forexercises/problems solvinginphysics classes. The activity was implemented in two public school of Joinville-SC city, for students of first year of high school. The game was presented of a board form with the theme of"Wacky Races"cartoon. The data’s presents in this paper, were collected by audio recordings of a student group, and questionnaires answered by students and teachers. From the results, we observed that using a educational strategygameinclassesby exercises/problems solvingbecomes an element that increase student’sinterest in the class, helps the concepting, proceeding and attitudes contentsof teaching-learning process.En este artículo presentamos aspectos sobre la elaboración, implementación y análisis de una estrategia didáctica alternativa para resolver ejercicios / problemas en las clases de Física. La implementación de esta actividad se llevó a cabo en dos escuelas públicas de la ciudad de Joinville-SC, para estudiantes de primer grado de secundaria. La estrategia consiste en un juego de mesa didáctico, basado en elementos de la caricatura "Crazy Race". Los datos analizados, que componen los resultados descritos en este artículo, se obtuvieron de la grabación de audio de un equipo de estudiantes y a través de cuestionarios respondidos por los estudiantes y maestros que implementaron el juego. A partir de los resultados, observamos que la estrategia de usar un juego didáctico en las clases destinadas a resolver ejercicios / problemas se convierte en un elemento potenciador del interés de los estudiantes en la clase, ayudando en el proceso de enseñanza-aprendizaje de contenidos conceptuales, de procedimiento y actitudinales.Neste artigo apresentamos aspectos sobre a elaboração, implementação e análise de uma estratégia didática alternativa para a resolução de exercícios/problemas em aulas de Física. A implementação dessa atividade foi realizada em duas escolas da rede pública na cidade de Joinville-SC, para estudantes da primeira série do Ensino Médio. A estratégia consiste em um jogo didático, em forma de tabuleiro, tendo como referência elementos do desenho animado "Corrida Maluca". Os dados analisados, que compõem os resultados descritos neste artigo, foram obtidos a partir da gravação de áudio de uma equipe de estudantes e por meio de questionários respondidos pelos estudantes e professores implementadores do jogo. Dos resultados, observamos que a estratégia de utilizar um jogo didático em aulas destinadas a resolução de exercícios/problemas se torna um elemento potencializador do interesse dos estudantes na aula, auxiliando no processo de ensino-aprendizagem de conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais. Universidade Federal de Uberlândia2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4331110.14393/ER-v25n2a2018-4Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 323-344Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 323-344Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 323-3441983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43311/22613Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessLawall, Ivani TeresinhaClement, LuizMafra, Daiane Terezinha PereiraCarminatti, Nayra Luiza 2019-10-10T14:54:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/43311Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-10T14:54:28Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational game: a resource to solve problems in physics classes Juego didáctico: un recurso para resolver problemas en las clases de física Jogo didático: um recurso para resolução de problemas em aulas de Física |
title |
Educational game: a resource to solve problems in physics classes |
spellingShingle |
Educational game: a resource to solve problems in physics classes Lawall, Ivani Teresinha Ensino de Física jogos didáticos resolução de problemas Physics teaching Didactic games Problem solving Enseñanza de Física Juegos educativos Solución de problemas |
title_short |
Educational game: a resource to solve problems in physics classes |
title_full |
Educational game: a resource to solve problems in physics classes |
title_fullStr |
Educational game: a resource to solve problems in physics classes |
title_full_unstemmed |
Educational game: a resource to solve problems in physics classes |
title_sort |
Educational game: a resource to solve problems in physics classes |
author |
Lawall, Ivani Teresinha |
author_facet |
Lawall, Ivani Teresinha Clement, Luiz Mafra, Daiane Terezinha Pereira Carminatti, Nayra Luiza |
author_role |
author |
author2 |
Clement, Luiz Mafra, Daiane Terezinha Pereira Carminatti, Nayra Luiza |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lawall, Ivani Teresinha Clement, Luiz Mafra, Daiane Terezinha Pereira Carminatti, Nayra Luiza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Física jogos didáticos resolução de problemas Physics teaching Didactic games Problem solving Enseñanza de Física Juegos educativos Solución de problemas |
topic |
Ensino de Física jogos didáticos resolução de problemas Physics teaching Didactic games Problem solving Enseñanza de Física Juegos educativos Solución de problemas |
description |
In this paper, we presentaspects byelaboration, implementation, and analysis of andidactic strategy forexercises/problems solvinginphysics classes. The activity was implemented in two public school of Joinville-SC city, for students of first year of high school. The game was presented of a board form with the theme of"Wacky Races"cartoon. The data’s presents in this paper, were collected by audio recordings of a student group, and questionnaires answered by students and teachers. From the results, we observed that using a educational strategygameinclassesby exercises/problems solvingbecomes an element that increase student’sinterest in the class, helps the concepting, proceeding and attitudes contentsof teaching-learning process. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43311 10.14393/ER-v25n2a2018-4 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43311 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v25n2a2018-4 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/43311/22613 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 323-344 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 323-344 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 2 (maio/ag. 2018); 323-344 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221825695744 |