Social representations of hearing impaired students in youth and adult education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bandeira, Marconde Ávila
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Portilho, Rosiane, Miléo, Irlanda Do Socorro de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63652
Resumo: This study discloses the experience of Youth and Adult Education (EJA) on the social representations of hearing impaired students and the exclusion process in the municipality of Altamira, Pará. The theoretical foundation is based on studies on social representations; representation of Piaget's world of children; fundamentals of defectology of the abnormal child of Vygotsky. The qualitative research approach was used. We observed the exclusion experienced by the hearing impaired subjects in the school unit. However, in evening teaching, students feel challenged to develop intellectually. The encounter with the Brazilian Sign Language represents a possible tool for school social development in the social transformation of its reality.
id UFU-8_34704379e41974a43ffe561eaa35fbac
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63652
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Social representations of hearing impaired students in youth and adult educationRepresentaciones sociales de los discentes con discapacidad auditiva en la educación de jóvenes y adultosRepresentações sociais dos discentes deficientes auditivos na educação de jovens e adultosRepresentações sociaisDeficientes auditivosEducação de jovens e adultosEducação especial. inclusãoSocial representationsHearing impairedYouth and adult educationSpecial educationInclusionThis study discloses the experience of Youth and Adult Education (EJA) on the social representations of hearing impaired students and the exclusion process in the municipality of Altamira, Pará. The theoretical foundation is based on studies on social representations; representation of Piaget's world of children; fundamentals of defectology of the abnormal child of Vygotsky. The qualitative research approach was used. We observed the exclusion experienced by the hearing impaired subjects in the school unit. However, in evening teaching, students feel challenged to develop intellectually. The encounter with the Brazilian Sign Language represents a possible tool for school social development in the social transformation of its reality.Este estudio divulga la experiencia vivenciada en la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA) sobre las representaciones sociales de los estudiantes con discapacidad auditiva y el proceso de exclusión en el municipio de Altamira, Pará. La fundamentación teórica se basa en los estudios sobre las representaciones sociales; representación del mundo del niño de Piaget; fundamentos de defectología del niño anormal de Vygotsky. Se utilizó el enfoque cualitativo de investigación. Observamos la exclusión experimentada por los sujetos con discapacidad auditiva en la unidad escolar. Sin embargo, en la enseñanza nocturna, los discentes se sienten desafiados a desarrollarse intelectualmente. El encuentro con la Lengua Brasileña de Señas representa una posible herramienta para el desarrollo social escolar en la trasformación social de su realidad.Este estudo divulga a experiência vivenciada na Educação de Jovens e Adultos (EJA) sobre as representações sociais dos discentes deficientes auditivos e o processo de exclusão no município de Altamira, Pará. A fundamentação teórica se baseia nos estudos sobre as representações sociais; representação do mundo da criança de Piaget; fundamentos de defectologia da criança anormal de Vygotsky. Utilizou-se a abordagem qualitativa de pesquisa. Observamos a exclusão vivenciada pelos sujeitos deficientes auditivos na unidade escolar. Contudo, no ensino noturno, os discentes se sentem desafiados a se desenvolverem intelectualmente. O encontro com a Língua Brasileira de Sinais representa uma possível ferramenta para o desenvolvimento social escolar na transformação social de sua realidade.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6365210.14393/ER-v28a2021-46Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e046Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e046Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0461983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63652/32754https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63652/32755Copyright (c) 2021 Marconde Ávila Bandeira, Rosiane Portilho, Irlanda Do Socorro de Oliveira Miléoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBandeira, Marconde Ávila Portilho, RosianeMiléo, Irlanda Do Socorro de Oliveira 2021-10-22T00:00:16Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63652Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-22T00:00:16Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Social representations of hearing impaired students in youth and adult education
Representaciones sociales de los discentes con discapacidad auditiva en la educación de jóvenes y adultos
Representações sociais dos discentes deficientes auditivos na educação de jovens e adultos
title Social representations of hearing impaired students in youth and adult education
spellingShingle Social representations of hearing impaired students in youth and adult education
Bandeira, Marconde Ávila
Representações sociais
Deficientes auditivos
Educação de jovens e adultos
Educação especial. inclusão
Social representations
Hearing impaired
Youth and adult education
Special education
Inclusion
title_short Social representations of hearing impaired students in youth and adult education
title_full Social representations of hearing impaired students in youth and adult education
title_fullStr Social representations of hearing impaired students in youth and adult education
title_full_unstemmed Social representations of hearing impaired students in youth and adult education
title_sort Social representations of hearing impaired students in youth and adult education
author Bandeira, Marconde Ávila
author_facet Bandeira, Marconde Ávila
Portilho, Rosiane
Miléo, Irlanda Do Socorro de Oliveira
author_role author
author2 Portilho, Rosiane
Miléo, Irlanda Do Socorro de Oliveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bandeira, Marconde Ávila
Portilho, Rosiane
Miléo, Irlanda Do Socorro de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Representações sociais
Deficientes auditivos
Educação de jovens e adultos
Educação especial. inclusão
Social representations
Hearing impaired
Youth and adult education
Special education
Inclusion
topic Representações sociais
Deficientes auditivos
Educação de jovens e adultos
Educação especial. inclusão
Social representations
Hearing impaired
Youth and adult education
Special education
Inclusion
description This study discloses the experience of Youth and Adult Education (EJA) on the social representations of hearing impaired students and the exclusion process in the municipality of Altamira, Pará. The theoretical foundation is based on studies on social representations; representation of Piaget's world of children; fundamentals of defectology of the abnormal child of Vygotsky. The qualitative research approach was used. We observed the exclusion experienced by the hearing impaired subjects in the school unit. However, in evening teaching, students feel challenged to develop intellectually. The encounter with the Brazilian Sign Language represents a possible tool for school social development in the social transformation of its reality.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63652
10.14393/ER-v28a2021-46
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63652
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-46
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63652/32754
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63652/32755
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e046
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e046
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e046
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223374442496