Social representations of hearing impaired students in youth and adult education
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63652 |
Resumo: | This study discloses the experience of Youth and Adult Education (EJA) on the social representations of hearing impaired students and the exclusion process in the municipality of Altamira, Pará. The theoretical foundation is based on studies on social representations; representation of Piaget's world of children; fundamentals of defectology of the abnormal child of Vygotsky. The qualitative research approach was used. We observed the exclusion experienced by the hearing impaired subjects in the school unit. However, in evening teaching, students feel challenged to develop intellectually. The encounter with the Brazilian Sign Language represents a possible tool for school social development in the social transformation of its reality. |
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Social representations of hearing impaired students in youth and adult educationRepresentaciones sociales de los discentes con discapacidad auditiva en la educación de jóvenes y adultosRepresentações sociais dos discentes deficientes auditivos na educação de jovens e adultosRepresentações sociaisDeficientes auditivosEducação de jovens e adultosEducação especial. inclusãoSocial representationsHearing impairedYouth and adult educationSpecial educationInclusionThis study discloses the experience of Youth and Adult Education (EJA) on the social representations of hearing impaired students and the exclusion process in the municipality of Altamira, Pará. The theoretical foundation is based on studies on social representations; representation of Piaget's world of children; fundamentals of defectology of the abnormal child of Vygotsky. The qualitative research approach was used. We observed the exclusion experienced by the hearing impaired subjects in the school unit. However, in evening teaching, students feel challenged to develop intellectually. The encounter with the Brazilian Sign Language represents a possible tool for school social development in the social transformation of its reality.Este estudio divulga la experiencia vivenciada en la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA) sobre las representaciones sociales de los estudiantes con discapacidad auditiva y el proceso de exclusión en el municipio de Altamira, Pará. La fundamentación teórica se basa en los estudios sobre las representaciones sociales; representación del mundo del niño de Piaget; fundamentos de defectología del niño anormal de Vygotsky. Se utilizó el enfoque cualitativo de investigación. Observamos la exclusión experimentada por los sujetos con discapacidad auditiva en la unidad escolar. Sin embargo, en la enseñanza nocturna, los discentes se sienten desafiados a desarrollarse intelectualmente. El encuentro con la Lengua Brasileña de Señas representa una posible herramienta para el desarrollo social escolar en la trasformación social de su realidad.Este estudo divulga a experiência vivenciada na Educação de Jovens e Adultos (EJA) sobre as representações sociais dos discentes deficientes auditivos e o processo de exclusão no município de Altamira, Pará. A fundamentação teórica se baseia nos estudos sobre as representações sociais; representação do mundo da criança de Piaget; fundamentos de defectologia da criança anormal de Vygotsky. Utilizou-se a abordagem qualitativa de pesquisa. Observamos a exclusão vivenciada pelos sujeitos deficientes auditivos na unidade escolar. Contudo, no ensino noturno, os discentes se sentem desafiados a se desenvolverem intelectualmente. O encontro com a Língua Brasileira de Sinais representa uma possível ferramenta para o desenvolvimento social escolar na transformação social de sua realidade.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6365210.14393/ER-v28a2021-46Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e046Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e046Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0461983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63652/32754https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63652/32755Copyright (c) 2021 Marconde Ávila Bandeira, Rosiane Portilho, Irlanda Do Socorro de Oliveira Miléoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBandeira, Marconde Ávila Portilho, RosianeMiléo, Irlanda Do Socorro de Oliveira 2021-10-22T00:00:16Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63652Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-22T00:00:16Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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