Oral explanation for teaching graphic construction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muniz, Rita de Cássia Gonçalves
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Guimarães, Gilda Lisbôa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/69751
Resumo: This article aims to analyze the oral explanation of teachers in the 1st year of primary school in graph construction, considering the conceptual domain, didactic design, oral and gestural language of the teachers, visual representations and the context of the class (in-person and remote). We observed that regardless of the environment (remote or in-person) the teachers presented non-challenging didactic proposals and gaps in conceptual domain, observed in the oral and sign language used. The study of the enunciation of oral explanation contributed in a fundamental way to understand the teaching processes of teachers, both remote and in person. We believe that, in addition to being a way of investigating teaching, it is important for us teachers to reflect on what and how we speak in the pursuit of learning for our students.
id UFU-8_3a1b357cc58d61534a6d445824535d16
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69751
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Oral explanation for teaching graphic construction Explicación oral para la enseñanza de la construcción gráfica Explicação oral para o ensino de construção de gráficosExplicação OralConstrução de gráficoEducação EstatísticaAnos iniciaisOral ExplanationGraph constructionStatistical EducationPrimary schoolExplicación oralConstrucción de gráficosEducación estadísticaPrimeros añosThis article aims to analyze the oral explanation of teachers in the 1st year of primary school in graph construction, considering the conceptual domain, didactic design, oral and gestural language of the teachers, visual representations and the context of the class (in-person and remote). We observed that regardless of the environment (remote or in-person) the teachers presented non-challenging didactic proposals and gaps in conceptual domain, observed in the oral and sign language used. The study of the enunciation of oral explanation contributed in a fundamental way to understand the teaching processes of teachers, both remote and in person. We believe that, in addition to being a way of investigating teaching, it is important for us teachers to reflect on what and how we speak in the pursuit of learning for our students.Este artículo tiene como objetivo analizar la explicación oral de los docentes de 1er año de Educación Primaria en las clases de construcción de grafos, considerando el dominio conceptual, el diseño didáctico, el lenguaje oral y gestual de los docentes, las representaciones visuales y el contexto de la clase (presencial -cara y remoto). Observamos que independientemente del entorno (remoto o presencial) los docentes presentaron propuestas didácticas no desafiantes y lagunas en el dominio conceptual, observadas en el lenguaje oral y de signos utilizado. El estudio de la enunciación de la explicación oral contribuyó de manera fundamental a comprender los procesos de enseñanza de los docentes, tanto a distancia como presencialmente. Creemos que, además de ser una forma de investigar la enseñanza, es importante para nosotros los docentes reflexionar sobre qué y cómo hablamos en la búsqueda del aprendizaje de nuestros alumnos.El resumen debe contener entre 100 y 150 palabras. La redacción debe basarse en la NBR6028 y mantener la estructura indicada en esta plantilla. El resumen debe contener la presentación del tema, los objetivos, la metodología adoptada, el análisis de los resultados finales o preliminares y la conclusión.Este artigo tem como objetivo analisar a explicação oral de professoras do 1º ano do Ensino Fundamental em aulas de construção de gráfico, considerando o domínio conceitual, concepção didática, linguagem oral e gestual das professoras, representações visuais e o contexto da aula (presencial e remota). Observamos que, independente do ambiente (remoto ou presencial), as professoras apresentaram propostas didáticas não desafiadoras e lacunas de domínio conceitual, observadas na linguagem oral e gestual utilizada. O estudo da enunciação da explicação oral contribuiu de maneira fundamental para compreendermos os processos de ensino dos professores, tanto remoto quanto presencial. Acreditamos que, para além de ser uma maneira de investigar o ensino, é importante que nós professores reflitamos sobre o que e como falamos na busca da aprendizagem de nossos alunos.Universidade Federal de Uberlândia2023-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6975110.14393/ER-v30a2023-9Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e009Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e009Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e0091983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/69751/36201https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/69751/36202Copyright (c) 2023 Rita de Cássia Gonçalves Muniz, Gilda Lisbôa Guimarãeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMuniz, Rita de Cássia GonçalvesGuimarães, Gilda Lisbôa2024-03-04T14:19:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69751Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-04T14:19:40Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Oral explanation for teaching graphic construction
Explicación oral para la enseñanza de la construcción gráfica
Explicação oral para o ensino de construção de gráficos
title Oral explanation for teaching graphic construction
spellingShingle Oral explanation for teaching graphic construction
Muniz, Rita de Cássia Gonçalves
Explicação Oral
Construção de gráfico
Educação Estatística
Anos iniciais
Oral Explanation
Graph construction
Statistical Education
Primary school
Explicación oral
Construcción de gráficos
Educación estadística
Primeros años
title_short Oral explanation for teaching graphic construction
title_full Oral explanation for teaching graphic construction
title_fullStr Oral explanation for teaching graphic construction
title_full_unstemmed Oral explanation for teaching graphic construction
title_sort Oral explanation for teaching graphic construction
author Muniz, Rita de Cássia Gonçalves
author_facet Muniz, Rita de Cássia Gonçalves
Guimarães, Gilda Lisbôa
author_role author
author2 Guimarães, Gilda Lisbôa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Muniz, Rita de Cássia Gonçalves
Guimarães, Gilda Lisbôa
dc.subject.por.fl_str_mv Explicação Oral
Construção de gráfico
Educação Estatística
Anos iniciais
Oral Explanation
Graph construction
Statistical Education
Primary school
Explicación oral
Construcción de gráficos
Educación estadística
Primeros años
topic Explicação Oral
Construção de gráfico
Educação Estatística
Anos iniciais
Oral Explanation
Graph construction
Statistical Education
Primary school
Explicación oral
Construcción de gráficos
Educación estadística
Primeros años
description This article aims to analyze the oral explanation of teachers in the 1st year of primary school in graph construction, considering the conceptual domain, didactic design, oral and gestural language of the teachers, visual representations and the context of the class (in-person and remote). We observed that regardless of the environment (remote or in-person) the teachers presented non-challenging didactic proposals and gaps in conceptual domain, observed in the oral and sign language used. The study of the enunciation of oral explanation contributed in a fundamental way to understand the teaching processes of teachers, both remote and in person. We believe that, in addition to being a way of investigating teaching, it is important for us teachers to reflect on what and how we speak in the pursuit of learning for our students.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/69751
10.14393/ER-v30a2023-9
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/69751
identifier_str_mv 10.14393/ER-v30a2023-9
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/69751/36201
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/69751/36202
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Rita de Cássia Gonçalves Muniz, Gilda Lisbôa Guimarães
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Rita de Cássia Gonçalves Muniz, Gilda Lisbôa Guimarães
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e009
Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e009
Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e009
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944218674724864