Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Mateus Gianni
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gontijo, Cleyton Hércules
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54589
Resumo: Rapid scientific and technological progress has nourished the establishment of different and unprecedented demands, while critical and creative thinking has been pointed out in several works as important for solving nontrivial problems - although there is fragility regarding their conceptualization, even in official documents. This article is a theoretical discussion about critical and creative thinking, particularly in the field of mathematics, based on a documentary research (National Curriculum Parameters, Common National Curriculum Base and scientific production databases). As a result of the research, a concept is proposed, along with examples that illustrate how to stimulate critical and creative thinking in mathematics in the classroom. It is hoped that it will be useful to underpin public educational policies, including the construction of school curricula, and therefore pedagogical practices in the field of mathematics at different levels and modalities of education.
id UFU-8_3a3b7daf07139b0b0249976904800399
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54589
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelinesPensamiento crítico y creativo en matemáticas en pautas curriculares nacionales Pensamento crítico e criativo em Matemática em diretrizes curriculares nacionaisEducação matemáticaPensamento crítico e criativoPensamento crítico e criativo em matemáticaCriatividade em matemáticaResolução de problemasMathematics educationCritical and creative thinkingCritical and creative thinking in mathematicsMathematical CreativityProblem solvingEducación matemáticaPensamiento crítico y creativoPensamiento crítico y creativo en matemáticasCreatividad en matemáticasResolución de problemasRapid scientific and technological progress has nourished the establishment of different and unprecedented demands, while critical and creative thinking has been pointed out in several works as important for solving nontrivial problems - although there is fragility regarding their conceptualization, even in official documents. This article is a theoretical discussion about critical and creative thinking, particularly in the field of mathematics, based on a documentary research (National Curriculum Parameters, Common National Curriculum Base and scientific production databases). As a result of the research, a concept is proposed, along with examples that illustrate how to stimulate critical and creative thinking in mathematics in the classroom. It is hoped that it will be useful to underpin public educational policies, including the construction of school curricula, and therefore pedagogical practices in the field of mathematics at different levels and modalities of education.El rápido progreso científico y tecnológico ha suplido el establecimiento de demandas diferentes e inéditas, mientras que el pensamiento crítico y creativo se ha señalado en varios trabajos como importante para resolver problemas no triviales, aunque haya fragilidad sobre su conceptualización, incluso en documentos oficiales. Este artículo es una discusión teórica sobre el pensamiento crítico y creativo, particularmente en el campo de las matemáticas, basado en una investigación documental (Parámetros Curriculares Nacionales, Base Curricular Nacional Común y bases de datos de producción científica). Como resultado de la investigación, se propone um concepto, juntamente con ejemplos que ilustran cómo estimular el pensamiento crítico y creativo en matemáticas en aula. Se espera que sea útil para fundamentar políticas públicas educacionales, incluida la construcción de currículos escolares y, por lo tanto, las prácticas pedagógicas en el campo de las matemáticas en diferentes niveles y modalidades de enseñanza.O rápido progresso científico e tecnológico tem nutrido o estabelecimento de diferentes e inéditas demandas, enquanto o pensamento crítico e criativo vem sendo apontado em diversos trabalhos como importante para a resolução de problemas não triviais – embora haja fragilidade no que se refere à sua conceituação, mesmo em documentos oficiais. Trata-se este artigo de discussão teórica acerca do pensamento crítico e criativo, em particular no campo da matemática, a partir de uma pesquisa documental (Parâmetros Curriculares Nacionais, Base Nacional Comum Curricular e em bases de dados de produção científica). Como desdobramento da pesquisa, um conceito é proposto, juntamente com exemplos que ilustram como estimular o pensamento crítico e criativo em matemática em sala de aula. Espera-se que o mesmo seja útil para fundamentar políticas públicas educacionais, incluindo a construção de currículos escolares, e, por conseguinte, as práticas pedagógicas no campo da matemática em diferentes níveis e modalidades de ensino.Universidade Federal de Uberlândia2020-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5458910.14393/ER-v27n3a2020-8Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 956-978Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 956-978Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 956-9781983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54589/28898Fonseca, Mateus Gianni Gontijo, Cleyton Hércules info:eu-repo/semantics/openAccess2020-05-14T11:27:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54589Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-05-14T11:27:22Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines
Pensamiento crítico y creativo en matemáticas en pautas curriculares nacionales
Pensamento crítico e criativo em Matemática em diretrizes curriculares nacionais
title Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines
spellingShingle Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines
Fonseca, Mateus Gianni
Educação matemática
Pensamento crítico e criativo
Pensamento crítico e criativo em matemática
Criatividade em matemática
Resolução de problemas
Mathematics education
Critical and creative thinking
Critical and creative thinking in mathematics
Mathematical Creativity
Problem solving
Educación matemática
Pensamiento crítico y creativo
Pensamiento crítico y creativo en matemáticas
Creatividad en matemáticas
Resolución de problemas
title_short Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines
title_full Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines
title_fullStr Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines
title_full_unstemmed Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines
title_sort Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines
author Fonseca, Mateus Gianni
author_facet Fonseca, Mateus Gianni
Gontijo, Cleyton Hércules
author_role author
author2 Gontijo, Cleyton Hércules
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Mateus Gianni
Gontijo, Cleyton Hércules
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática
Pensamento crítico e criativo
Pensamento crítico e criativo em matemática
Criatividade em matemática
Resolução de problemas
Mathematics education
Critical and creative thinking
Critical and creative thinking in mathematics
Mathematical Creativity
Problem solving
Educación matemática
Pensamiento crítico y creativo
Pensamiento crítico y creativo en matemáticas
Creatividad en matemáticas
Resolución de problemas
topic Educação matemática
Pensamento crítico e criativo
Pensamento crítico e criativo em matemática
Criatividade em matemática
Resolução de problemas
Mathematics education
Critical and creative thinking
Critical and creative thinking in mathematics
Mathematical Creativity
Problem solving
Educación matemática
Pensamiento crítico y creativo
Pensamiento crítico y creativo en matemáticas
Creatividad en matemáticas
Resolución de problemas
description Rapid scientific and technological progress has nourished the establishment of different and unprecedented demands, while critical and creative thinking has been pointed out in several works as important for solving nontrivial problems - although there is fragility regarding their conceptualization, even in official documents. This article is a theoretical discussion about critical and creative thinking, particularly in the field of mathematics, based on a documentary research (National Curriculum Parameters, Common National Curriculum Base and scientific production databases). As a result of the research, a concept is proposed, along with examples that illustrate how to stimulate critical and creative thinking in mathematics in the classroom. It is hoped that it will be useful to underpin public educational policies, including the construction of school curricula, and therefore pedagogical practices in the field of mathematics at different levels and modalities of education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54589
10.14393/ER-v27n3a2020-8
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54589
identifier_str_mv 10.14393/ER-v27n3a2020-8
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54589/28898
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 956-978
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 956-978
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 956-978
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223143755776