Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54589 |
Resumo: | Rapid scientific and technological progress has nourished the establishment of different and unprecedented demands, while critical and creative thinking has been pointed out in several works as important for solving nontrivial problems - although there is fragility regarding their conceptualization, even in official documents. This article is a theoretical discussion about critical and creative thinking, particularly in the field of mathematics, based on a documentary research (National Curriculum Parameters, Common National Curriculum Base and scientific production databases). As a result of the research, a concept is proposed, along with examples that illustrate how to stimulate critical and creative thinking in mathematics in the classroom. It is hoped that it will be useful to underpin public educational policies, including the construction of school curricula, and therefore pedagogical practices in the field of mathematics at different levels and modalities of education. |
id |
UFU-8_3a3b7daf07139b0b0249976904800399 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54589 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelinesPensamiento crítico y creativo en matemáticas en pautas curriculares nacionales Pensamento crítico e criativo em Matemática em diretrizes curriculares nacionaisEducação matemáticaPensamento crítico e criativoPensamento crítico e criativo em matemáticaCriatividade em matemáticaResolução de problemasMathematics educationCritical and creative thinkingCritical and creative thinking in mathematicsMathematical CreativityProblem solvingEducación matemáticaPensamiento crítico y creativoPensamiento crítico y creativo en matemáticasCreatividad en matemáticasResolución de problemasRapid scientific and technological progress has nourished the establishment of different and unprecedented demands, while critical and creative thinking has been pointed out in several works as important for solving nontrivial problems - although there is fragility regarding their conceptualization, even in official documents. This article is a theoretical discussion about critical and creative thinking, particularly in the field of mathematics, based on a documentary research (National Curriculum Parameters, Common National Curriculum Base and scientific production databases). As a result of the research, a concept is proposed, along with examples that illustrate how to stimulate critical and creative thinking in mathematics in the classroom. It is hoped that it will be useful to underpin public educational policies, including the construction of school curricula, and therefore pedagogical practices in the field of mathematics at different levels and modalities of education.El rápido progreso científico y tecnológico ha suplido el establecimiento de demandas diferentes e inéditas, mientras que el pensamiento crítico y creativo se ha señalado en varios trabajos como importante para resolver problemas no triviales, aunque haya fragilidad sobre su conceptualización, incluso en documentos oficiales. Este artículo es una discusión teórica sobre el pensamiento crítico y creativo, particularmente en el campo de las matemáticas, basado en una investigación documental (Parámetros Curriculares Nacionales, Base Curricular Nacional Común y bases de datos de producción científica). Como resultado de la investigación, se propone um concepto, juntamente con ejemplos que ilustran cómo estimular el pensamiento crítico y creativo en matemáticas en aula. Se espera que sea útil para fundamentar políticas públicas educacionales, incluida la construcción de currículos escolares y, por lo tanto, las prácticas pedagógicas en el campo de las matemáticas en diferentes niveles y modalidades de enseñanza.O rápido progresso científico e tecnológico tem nutrido o estabelecimento de diferentes e inéditas demandas, enquanto o pensamento crítico e criativo vem sendo apontado em diversos trabalhos como importante para a resolução de problemas não triviais – embora haja fragilidade no que se refere à sua conceituação, mesmo em documentos oficiais. Trata-se este artigo de discussão teórica acerca do pensamento crítico e criativo, em particular no campo da matemática, a partir de uma pesquisa documental (Parâmetros Curriculares Nacionais, Base Nacional Comum Curricular e em bases de dados de produção científica). Como desdobramento da pesquisa, um conceito é proposto, juntamente com exemplos que ilustram como estimular o pensamento crítico e criativo em matemática em sala de aula. Espera-se que o mesmo seja útil para fundamentar políticas públicas educacionais, incluindo a construção de currículos escolares, e, por conseguinte, as práticas pedagógicas no campo da matemática em diferentes níveis e modalidades de ensino.Universidade Federal de Uberlândia2020-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5458910.14393/ER-v27n3a2020-8Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 956-978Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 956-978Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 956-9781983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54589/28898Fonseca, Mateus Gianni Gontijo, Cleyton Hércules info:eu-repo/semantics/openAccess2020-05-14T11:27:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54589Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-05-14T11:27:22Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines Pensamiento crítico y creativo en matemáticas en pautas curriculares nacionales Pensamento crítico e criativo em Matemática em diretrizes curriculares nacionais |
title |
Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines |
spellingShingle |
Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines Fonseca, Mateus Gianni Educação matemática Pensamento crítico e criativo Pensamento crítico e criativo em matemática Criatividade em matemática Resolução de problemas Mathematics education Critical and creative thinking Critical and creative thinking in mathematics Mathematical Creativity Problem solving Educación matemática Pensamiento crítico y creativo Pensamiento crítico y creativo en matemáticas Creatividad en matemáticas Resolución de problemas |
title_short |
Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines |
title_full |
Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines |
title_fullStr |
Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines |
title_full_unstemmed |
Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines |
title_sort |
Critical and creative thinking in mathematics in national curriculum guidelines |
author |
Fonseca, Mateus Gianni |
author_facet |
Fonseca, Mateus Gianni Gontijo, Cleyton Hércules |
author_role |
author |
author2 |
Gontijo, Cleyton Hércules |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, Mateus Gianni Gontijo, Cleyton Hércules |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação matemática Pensamento crítico e criativo Pensamento crítico e criativo em matemática Criatividade em matemática Resolução de problemas Mathematics education Critical and creative thinking Critical and creative thinking in mathematics Mathematical Creativity Problem solving Educación matemática Pensamiento crítico y creativo Pensamiento crítico y creativo en matemáticas Creatividad en matemáticas Resolución de problemas |
topic |
Educação matemática Pensamento crítico e criativo Pensamento crítico e criativo em matemática Criatividade em matemática Resolução de problemas Mathematics education Critical and creative thinking Critical and creative thinking in mathematics Mathematical Creativity Problem solving Educación matemática Pensamiento crítico y creativo Pensamiento crítico y creativo en matemáticas Creatividad en matemáticas Resolución de problemas |
description |
Rapid scientific and technological progress has nourished the establishment of different and unprecedented demands, while critical and creative thinking has been pointed out in several works as important for solving nontrivial problems - although there is fragility regarding their conceptualization, even in official documents. This article is a theoretical discussion about critical and creative thinking, particularly in the field of mathematics, based on a documentary research (National Curriculum Parameters, Common National Curriculum Base and scientific production databases). As a result of the research, a concept is proposed, along with examples that illustrate how to stimulate critical and creative thinking in mathematics in the classroom. It is hoped that it will be useful to underpin public educational policies, including the construction of school curricula, and therefore pedagogical practices in the field of mathematics at different levels and modalities of education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54589 10.14393/ER-v27n3a2020-8 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54589 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v27n3a2020-8 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54589/28898 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 956-978 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 956-978 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 956-978 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223143755776 |