Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Marcelo de Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santos, Leonor, Barbosa, Jonei Cerqueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54599
Resumo: This article presents a comparative analysis of recent prescribed curricula, regarding the use of digital technologies in mathematical learning in Brazil and Portugal. The final years of elementary school in Brazil were considered, corresponding in Portugal to the last year of the 2nd cycle and the entire 3rd cycle. The analysis was based on the CEDO's 2030 Mathematical Project reference framework. The trend evidenced in the comparison of the curricula of these countries refers to the emphasis on digital literacy, bringing perspectives for students to use interactive applications in processes involving exploration, communication and representation. There were hasty and reductionist emphases in the approach to computational thinking in the documents of both countries. Therefore, there is a need for reflection by those responsible for preparing curricula and new research for their insertion in future reforms of the Mathematics Programs of these countries.
id UFU-8_3e5b1f6e88fb09cb5dafd6b07cbced36
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54599
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and PortugalTecnologías digitales en currículos de matemáticas prescritas en Brasil y PortugalTecnologias digitais nos currículos prescritos de Matemática no Brasil e em PortugalInvestigação comparativaCurrículos prescritos de Matemática vigentesBrasil e PortugalTecnologias digitaisEducação MatemáticaComparative InvestigationMathematics Prescribed Curricula In UseBrazil and PortugalDigital TechnologiesMathematical EducationInvestigación comparativaPlan de estudios de las matemáticas prescrito en vigorBrasil y PortugalTecnologías digitalesEducación MatemáticaThis article presents a comparative analysis of recent prescribed curricula, regarding the use of digital technologies in mathematical learning in Brazil and Portugal. The final years of elementary school in Brazil were considered, corresponding in Portugal to the last year of the 2nd cycle and the entire 3rd cycle. The analysis was based on the CEDO's 2030 Mathematical Project reference framework. The trend evidenced in the comparison of the curricula of these countries refers to the emphasis on digital literacy, bringing perspectives for students to use interactive applications in processes involving exploration, communication and representation. There were hasty and reductionist emphases in the approach to computational thinking in the documents of both countries. Therefore, there is a need for reflection by those responsible for preparing curricula and new research for their insertion in future reforms of the Mathematics Programs of these countries.Este artículo presenta un análisis comparativo de los planes de estudios reciente prescritos, sobre el uso de tecnologías digitales en el aprendizaje matemático en Brasil y Portugal. Se consideraron los últimos años de educación primaria en Brasil, correspondientes en Portugal al último año del segundo ciclo y todo el tercer ciclo. El análisis se basó en el marco de referencia del Proyecto matemático 2030 de la OCDE. La tendencia evidenciada en la comparación de los planes de estudio de estos países se refiere al énfasis en la alfabetización digital, brindando perspectivas para que los estudiantes usen aplicaciones interactivas en procesos que involucran exploración, comunicación y representación. Hubo énfasis apresurados y reduccionistas en el enfoque del pensamiento computacional en los documentos de ambos países. Por lo tanto, existe una necesidad de reflexión por parte de los responsables de preparar los planes de estudio y nuevas investigaciones para su inserción en futuras reformas de los Programas de Matemáticas de estos países.Este artigo apresenta uma análise comparativa de currículos prescritos recentes, referentes à utilização de tecnologias digitais na aprendizagem matemática no Brasil e em Portugal. Foram considerados os anos finais do ensino fundamental no Brasil, correspondendo em Portugal ao último ano do 2.º ciclo e todo o 3.º ciclo. A análise teve por base o quadro de referência do Projeto Matemática 2030 da OCDE. A tendência evidenciada na comparação dos currículos desses países se remete à ênfase na literacia digital, trazendo perspectivas aos estudantes para que utilizem aplicações interativas em processos que envolvem exploração, comunicação e representação. Foram constatadas ênfases precipitadas e reducionistas na abordagem ao pensamento computacional nos documentos de ambos os países. Suscita-se, portanto, a necessidade de reflexão dos responsáveis pela elaboração dos currículos e de novas pesquisas para sua inserção em futuras reformas dos Programas de Matemática desses países.Universidade Federal de Uberlândia2020-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5459910.14393/ER-v27n3a2020-13Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1077-1105Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1077-1105Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1077-11051983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54599/28903Dias, Marcelo de Oliveira Santos, Leonor Barbosa, Jonei Cerqueira info:eu-repo/semantics/openAccess2020-05-14T11:27:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54599Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-05-14T11:27:22Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal
Tecnologías digitales en currículos de matemáticas prescritas en Brasil y Portugal
Tecnologias digitais nos currículos prescritos de Matemática no Brasil e em Portugal
title Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal
spellingShingle Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal
Dias, Marcelo de Oliveira
Investigação comparativa
Currículos prescritos de Matemática vigentes
Brasil e Portugal
Tecnologias digitais
Educação Matemática
Comparative Investigation
Mathematics Prescribed Curricula In Use
Brazil and Portugal
Digital Technologies
Mathematical Education
Investigación comparativa
Plan de estudios de las matemáticas prescrito en vigor
Brasil y Portugal
Tecnologías digitales
Educación Matemática
title_short Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal
title_full Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal
title_fullStr Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal
title_full_unstemmed Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal
title_sort Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal
author Dias, Marcelo de Oliveira
author_facet Dias, Marcelo de Oliveira
Santos, Leonor
Barbosa, Jonei Cerqueira
author_role author
author2 Santos, Leonor
Barbosa, Jonei Cerqueira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Marcelo de Oliveira
Santos, Leonor
Barbosa, Jonei Cerqueira
dc.subject.por.fl_str_mv Investigação comparativa
Currículos prescritos de Matemática vigentes
Brasil e Portugal
Tecnologias digitais
Educação Matemática
Comparative Investigation
Mathematics Prescribed Curricula In Use
Brazil and Portugal
Digital Technologies
Mathematical Education
Investigación comparativa
Plan de estudios de las matemáticas prescrito en vigor
Brasil y Portugal
Tecnologías digitales
Educación Matemática
topic Investigação comparativa
Currículos prescritos de Matemática vigentes
Brasil e Portugal
Tecnologias digitais
Educação Matemática
Comparative Investigation
Mathematics Prescribed Curricula In Use
Brazil and Portugal
Digital Technologies
Mathematical Education
Investigación comparativa
Plan de estudios de las matemáticas prescrito en vigor
Brasil y Portugal
Tecnologías digitales
Educación Matemática
description This article presents a comparative analysis of recent prescribed curricula, regarding the use of digital technologies in mathematical learning in Brazil and Portugal. The final years of elementary school in Brazil were considered, corresponding in Portugal to the last year of the 2nd cycle and the entire 3rd cycle. The analysis was based on the CEDO's 2030 Mathematical Project reference framework. The trend evidenced in the comparison of the curricula of these countries refers to the emphasis on digital literacy, bringing perspectives for students to use interactive applications in processes involving exploration, communication and representation. There were hasty and reductionist emphases in the approach to computational thinking in the documents of both countries. Therefore, there is a need for reflection by those responsible for preparing curricula and new research for their insertion in future reforms of the Mathematics Programs of these countries.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54599
10.14393/ER-v27n3a2020-13
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54599
identifier_str_mv 10.14393/ER-v27n3a2020-13
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54599/28903
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1077-1105
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1077-1105
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1077-1105
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223156338688