Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54599 |
Resumo: | This article presents a comparative analysis of recent prescribed curricula, regarding the use of digital technologies in mathematical learning in Brazil and Portugal. The final years of elementary school in Brazil were considered, corresponding in Portugal to the last year of the 2nd cycle and the entire 3rd cycle. The analysis was based on the CEDO's 2030 Mathematical Project reference framework. The trend evidenced in the comparison of the curricula of these countries refers to the emphasis on digital literacy, bringing perspectives for students to use interactive applications in processes involving exploration, communication and representation. There were hasty and reductionist emphases in the approach to computational thinking in the documents of both countries. Therefore, there is a need for reflection by those responsible for preparing curricula and new research for their insertion in future reforms of the Mathematics Programs of these countries. |
id |
UFU-8_3e5b1f6e88fb09cb5dafd6b07cbced36 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54599 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and PortugalTecnologías digitales en currículos de matemáticas prescritas en Brasil y PortugalTecnologias digitais nos currículos prescritos de Matemática no Brasil e em PortugalInvestigação comparativaCurrículos prescritos de Matemática vigentesBrasil e PortugalTecnologias digitaisEducação MatemáticaComparative InvestigationMathematics Prescribed Curricula In UseBrazil and PortugalDigital TechnologiesMathematical EducationInvestigación comparativaPlan de estudios de las matemáticas prescrito en vigorBrasil y PortugalTecnologías digitalesEducación MatemáticaThis article presents a comparative analysis of recent prescribed curricula, regarding the use of digital technologies in mathematical learning in Brazil and Portugal. The final years of elementary school in Brazil were considered, corresponding in Portugal to the last year of the 2nd cycle and the entire 3rd cycle. The analysis was based on the CEDO's 2030 Mathematical Project reference framework. The trend evidenced in the comparison of the curricula of these countries refers to the emphasis on digital literacy, bringing perspectives for students to use interactive applications in processes involving exploration, communication and representation. There were hasty and reductionist emphases in the approach to computational thinking in the documents of both countries. Therefore, there is a need for reflection by those responsible for preparing curricula and new research for their insertion in future reforms of the Mathematics Programs of these countries.Este artículo presenta un análisis comparativo de los planes de estudios reciente prescritos, sobre el uso de tecnologías digitales en el aprendizaje matemático en Brasil y Portugal. Se consideraron los últimos años de educación primaria en Brasil, correspondientes en Portugal al último año del segundo ciclo y todo el tercer ciclo. El análisis se basó en el marco de referencia del Proyecto matemático 2030 de la OCDE. La tendencia evidenciada en la comparación de los planes de estudio de estos países se refiere al énfasis en la alfabetización digital, brindando perspectivas para que los estudiantes usen aplicaciones interactivas en procesos que involucran exploración, comunicación y representación. Hubo énfasis apresurados y reduccionistas en el enfoque del pensamiento computacional en los documentos de ambos países. Por lo tanto, existe una necesidad de reflexión por parte de los responsables de preparar los planes de estudio y nuevas investigaciones para su inserción en futuras reformas de los Programas de Matemáticas de estos países.Este artigo apresenta uma análise comparativa de currículos prescritos recentes, referentes à utilização de tecnologias digitais na aprendizagem matemática no Brasil e em Portugal. Foram considerados os anos finais do ensino fundamental no Brasil, correspondendo em Portugal ao último ano do 2.º ciclo e todo o 3.º ciclo. A análise teve por base o quadro de referência do Projeto Matemática 2030 da OCDE. A tendência evidenciada na comparação dos currículos desses países se remete à ênfase na literacia digital, trazendo perspectivas aos estudantes para que utilizem aplicações interativas em processos que envolvem exploração, comunicação e representação. Foram constatadas ênfases precipitadas e reducionistas na abordagem ao pensamento computacional nos documentos de ambos os países. Suscita-se, portanto, a necessidade de reflexão dos responsáveis pela elaboração dos currículos e de novas pesquisas para sua inserção em futuras reformas dos Programas de Matemática desses países.Universidade Federal de Uberlândia2020-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5459910.14393/ER-v27n3a2020-13Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1077-1105Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1077-1105Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1077-11051983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54599/28903Dias, Marcelo de Oliveira Santos, Leonor Barbosa, Jonei Cerqueira info:eu-repo/semantics/openAccess2020-05-14T11:27:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54599Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-05-14T11:27:22Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal Tecnologías digitales en currículos de matemáticas prescritas en Brasil y Portugal Tecnologias digitais nos currículos prescritos de Matemática no Brasil e em Portugal |
title |
Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal |
spellingShingle |
Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal Dias, Marcelo de Oliveira Investigação comparativa Currículos prescritos de Matemática vigentes Brasil e Portugal Tecnologias digitais Educação Matemática Comparative Investigation Mathematics Prescribed Curricula In Use Brazil and Portugal Digital Technologies Mathematical Education Investigación comparativa Plan de estudios de las matemáticas prescrito en vigor Brasil y Portugal Tecnologías digitales Educación Matemática |
title_short |
Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal |
title_full |
Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal |
title_fullStr |
Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal |
title_full_unstemmed |
Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal |
title_sort |
Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal |
author |
Dias, Marcelo de Oliveira |
author_facet |
Dias, Marcelo de Oliveira Santos, Leonor Barbosa, Jonei Cerqueira |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Leonor Barbosa, Jonei Cerqueira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Marcelo de Oliveira Santos, Leonor Barbosa, Jonei Cerqueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Investigação comparativa Currículos prescritos de Matemática vigentes Brasil e Portugal Tecnologias digitais Educação Matemática Comparative Investigation Mathematics Prescribed Curricula In Use Brazil and Portugal Digital Technologies Mathematical Education Investigación comparativa Plan de estudios de las matemáticas prescrito en vigor Brasil y Portugal Tecnologías digitales Educación Matemática |
topic |
Investigação comparativa Currículos prescritos de Matemática vigentes Brasil e Portugal Tecnologias digitais Educação Matemática Comparative Investigation Mathematics Prescribed Curricula In Use Brazil and Portugal Digital Technologies Mathematical Education Investigación comparativa Plan de estudios de las matemáticas prescrito en vigor Brasil y Portugal Tecnologías digitales Educación Matemática |
description |
This article presents a comparative analysis of recent prescribed curricula, regarding the use of digital technologies in mathematical learning in Brazil and Portugal. The final years of elementary school in Brazil were considered, corresponding in Portugal to the last year of the 2nd cycle and the entire 3rd cycle. The analysis was based on the CEDO's 2030 Mathematical Project reference framework. The trend evidenced in the comparison of the curricula of these countries refers to the emphasis on digital literacy, bringing perspectives for students to use interactive applications in processes involving exploration, communication and representation. There were hasty and reductionist emphases in the approach to computational thinking in the documents of both countries. Therefore, there is a need for reflection by those responsible for preparing curricula and new research for their insertion in future reforms of the Mathematics Programs of these countries. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54599 10.14393/ER-v27n3a2020-13 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54599 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v27n3a2020-13 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54599/28903 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1077-1105 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1077-1105 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 1077-1105 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223156338688 |