Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coria, Marianela Denegri
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Aravena, Jocelyne Sepúlveda, Layera, Francisca Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41360
Resumo: Globalization and structuralchanges at theeconomic, social and politicallevelshavemodifiedtherelationaldynamics in society and havegiven a leading role to consumption (BAUMANN, 2007), a situationthattranscendsallages.A particularlyrelevantsegmentisthechildren, who faces thedemands of the social environment and experiencestheconstructionidentity in anenvironment of highcommodification.Thisarticledealswiththedescription and analysis of levels of economiccompressionfromchildhood and theactors and processesthatshapestheeconomicsocialization, defined as a process of learningpatterns of interactionwiththeeconomicworld (DENEGRI et al., 2004). Basedon a Piagetianconstructivist approach, a model of economic and financialeducationisproposedthatarticulate eswiththerequirements of citizeneducation. Itconcludeswithreflectionsontheimportance of economic and financialeducationforthedevelopment of a critically and economicallyempoweredcitizenshipfromchildhood.
id UFU-8_7241ac1cf5e15303773876d74014784b
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41360
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspectiveComprender la economía: Educación económica y financiera en la infancia desde una perspectiva constructivista Entendendo a economia: educação econômico-financeira na infância sob uma perspectiva construtivistaEducação econômica e financeiraSocialização econômicaInfância e juventudeCidadaniaEconomic and financial educationEconomic socializationChildhood and youthCitizenshipEducación económica y financieraSocialización económicaNiñez y juventudCiudadaníaGlobalization and structuralchanges at theeconomic, social and politicallevelshavemodifiedtherelationaldynamics in society and havegiven a leading role to consumption (BAUMANN, 2007), a situationthattranscendsallages.A particularlyrelevantsegmentisthechildren, who faces thedemands of the social environment and experiencestheconstructionidentity in anenvironment of highcommodification.Thisarticledealswiththedescription and analysis of levels of economiccompressionfromchildhood and theactors and processesthatshapestheeconomicsocialization, defined as a process of learningpatterns of interactionwiththeeconomicworld (DENEGRI et al., 2004). Basedon a Piagetianconstructivist approach, a model of economic and financialeducationisproposedthatarticulate eswiththerequirements of citizeneducation. Itconcludeswithreflectionsontheimportance of economic and financialeducationforthedevelopment of a critically and economicallyempoweredcitizenshipfromchildhood.La globalización y los cambios estructurales a nivel económico, social y político han modificado las dinámicas relacionales en la sociedad y han otorgado un papel protagónico al consumo (BAUMANN, 2007), situación transversal a todas las edades. Un segmento especialmente relevante son los niños, quienes enfrentan las demandas del medio social y vivencian la construcción de su identidad en un entorno de alta mercantilización. En este artículo se aborda la descripción y análisis de los niveles de compresión económica desde la infancia y los actores y procesos que configuran la socialización económica, definida como un proceso de aprendizaje de pautas de interacción con el mundo económico (DENEGRI et al., 2004). A partir de un enfoque constructivista piagetiano, se propone un modelo de educación económica y financiera que se articula con los requerimientos de la formación ciudadana. Se concluye con reflexiones en torno a la importancia de la educación económica y financiera para el desarrollo de una ciudadanía crítica y económicamente empoderada desde la infancia.A globalização e as mudanças estruturais nos níveis econômico, social e político modificaram a dinâmica relacional da sociedade e deram um papel de liderança ao consumo (BAUMANN, 2007), uma situação transversal em todas as idades. Um segmento particularmente relevante são as crianças, que enfrentam as demandas do ambiente social e experimentam a construção de sua identidade em um ambiente de alta comercialização. Este artigo discute a descrição e análise dos níveis de compressão econômica desde a infância e os atores e processos que moldam a socialização econômica, definidos como um processo de aprendizagem de padrões de interação com o mundo econômico (DENEGRI et al., 2004 ) Com base na abordagem construtivista piagetiana, propõe-se um modelo de educação econômico-financeira que se articule com os requisitos do treinamento para a cidadania. Conclui com reflexões sobre a importância da educação econômico-financeira para o desenvolvimento de uma cidadania crítica e economicamente empoderada desde a infância.  Universidade Federal de Uberlândia2018-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4136010.14393/ER-v25n1a2018-03Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 57-81Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 57-81Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 57-811983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41360/2186710.14393/ER-v25n1a2018-03Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessCoria, Marianela DenegriAravena, Jocelyne SepúlvedaLayera, Francisca Silva2019-10-11T14:25:24Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41360Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-11T14:25:24Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective
Comprender la economía: Educación económica y financiera en la infancia desde una perspectiva constructivista
Entendendo a economia: educação econômico-financeira na infância sob uma perspectiva construtivista
title Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective
spellingShingle Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective
Coria, Marianela Denegri
Educação econômica e financeira
Socialização econômica
Infância e juventude
Cidadania
Economic and financial education
Economic socialization
Childhood and youth
Citizenship
Educación económica y financiera
Socialización económica
Niñez y juventud
Ciudadanía
title_short Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective
title_full Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective
title_fullStr Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective
title_full_unstemmed Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective
title_sort Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective
author Coria, Marianela Denegri
author_facet Coria, Marianela Denegri
Aravena, Jocelyne Sepúlveda
Layera, Francisca Silva
author_role author
author2 Aravena, Jocelyne Sepúlveda
Layera, Francisca Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coria, Marianela Denegri
Aravena, Jocelyne Sepúlveda
Layera, Francisca Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação econômica e financeira
Socialização econômica
Infância e juventude
Cidadania
Economic and financial education
Economic socialization
Childhood and youth
Citizenship
Educación económica y financiera
Socialización económica
Niñez y juventud
Ciudadanía
topic Educação econômica e financeira
Socialização econômica
Infância e juventude
Cidadania
Economic and financial education
Economic socialization
Childhood and youth
Citizenship
Educación económica y financiera
Socialización económica
Niñez y juventud
Ciudadanía
description Globalization and structuralchanges at theeconomic, social and politicallevelshavemodifiedtherelationaldynamics in society and havegiven a leading role to consumption (BAUMANN, 2007), a situationthattranscendsallages.A particularlyrelevantsegmentisthechildren, who faces thedemands of the social environment and experiencestheconstructionidentity in anenvironment of highcommodification.Thisarticledealswiththedescription and analysis of levels of economiccompressionfromchildhood and theactors and processesthatshapestheeconomicsocialization, defined as a process of learningpatterns of interactionwiththeeconomicworld (DENEGRI et al., 2004). Basedon a Piagetianconstructivist approach, a model of economic and financialeducationisproposedthatarticulate eswiththerequirements of citizeneducation. Itconcludeswithreflectionsontheimportance of economic and financialeducationforthedevelopment of a critically and economicallyempoweredcitizenshipfromchildhood.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41360
10.14393/ER-v25n1a2018-03
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41360
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n1a2018-03
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41360/21867
10.14393/ER-v25n1a2018-03
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 57-81
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 57-81
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 57-81
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221772218368