Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41360 |
Resumo: | Globalization and structuralchanges at theeconomic, social and politicallevelshavemodifiedtherelationaldynamics in society and havegiven a leading role to consumption (BAUMANN, 2007), a situationthattranscendsallages.A particularlyrelevantsegmentisthechildren, who faces thedemands of the social environment and experiencestheconstructionidentity in anenvironment of highcommodification.Thisarticledealswiththedescription and analysis of levels of economiccompressionfromchildhood and theactors and processesthatshapestheeconomicsocialization, defined as a process of learningpatterns of interactionwiththeeconomicworld (DENEGRI et al., 2004). Basedon a Piagetianconstructivist approach, a model of economic and financialeducationisproposedthatarticulate eswiththerequirements of citizeneducation. Itconcludeswithreflectionsontheimportance of economic and financialeducationforthedevelopment of a critically and economicallyempoweredcitizenshipfromchildhood. |
id |
UFU-8_7241ac1cf5e15303773876d74014784b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41360 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspectiveComprender la economía: Educación económica y financiera en la infancia desde una perspectiva constructivista Entendendo a economia: educação econômico-financeira na infância sob uma perspectiva construtivistaEducação econômica e financeiraSocialização econômicaInfância e juventudeCidadaniaEconomic and financial educationEconomic socializationChildhood and youthCitizenshipEducación económica y financieraSocialización económicaNiñez y juventudCiudadaníaGlobalization and structuralchanges at theeconomic, social and politicallevelshavemodifiedtherelationaldynamics in society and havegiven a leading role to consumption (BAUMANN, 2007), a situationthattranscendsallages.A particularlyrelevantsegmentisthechildren, who faces thedemands of the social environment and experiencestheconstructionidentity in anenvironment of highcommodification.Thisarticledealswiththedescription and analysis of levels of economiccompressionfromchildhood and theactors and processesthatshapestheeconomicsocialization, defined as a process of learningpatterns of interactionwiththeeconomicworld (DENEGRI et al., 2004). Basedon a Piagetianconstructivist approach, a model of economic and financialeducationisproposedthatarticulate eswiththerequirements of citizeneducation. Itconcludeswithreflectionsontheimportance of economic and financialeducationforthedevelopment of a critically and economicallyempoweredcitizenshipfromchildhood.La globalización y los cambios estructurales a nivel económico, social y político han modificado las dinámicas relacionales en la sociedad y han otorgado un papel protagónico al consumo (BAUMANN, 2007), situación transversal a todas las edades. Un segmento especialmente relevante son los niños, quienes enfrentan las demandas del medio social y vivencian la construcción de su identidad en un entorno de alta mercantilización. En este artículo se aborda la descripción y análisis de los niveles de compresión económica desde la infancia y los actores y procesos que configuran la socialización económica, definida como un proceso de aprendizaje de pautas de interacción con el mundo económico (DENEGRI et al., 2004). A partir de un enfoque constructivista piagetiano, se propone un modelo de educación económica y financiera que se articula con los requerimientos de la formación ciudadana. Se concluye con reflexiones en torno a la importancia de la educación económica y financiera para el desarrollo de una ciudadanía crítica y económicamente empoderada desde la infancia.A globalização e as mudanças estruturais nos níveis econômico, social e político modificaram a dinâmica relacional da sociedade e deram um papel de liderança ao consumo (BAUMANN, 2007), uma situação transversal em todas as idades. Um segmento particularmente relevante são as crianças, que enfrentam as demandas do ambiente social e experimentam a construção de sua identidade em um ambiente de alta comercialização. Este artigo discute a descrição e análise dos níveis de compressão econômica desde a infância e os atores e processos que moldam a socialização econômica, definidos como um processo de aprendizagem de padrões de interação com o mundo econômico (DENEGRI et al., 2004 ) Com base na abordagem construtivista piagetiana, propõe-se um modelo de educação econômico-financeira que se articule com os requisitos do treinamento para a cidadania. Conclui com reflexões sobre a importância da educação econômico-financeira para o desenvolvimento de uma cidadania crítica e economicamente empoderada desde a infância. Universidade Federal de Uberlândia2018-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4136010.14393/ER-v25n1a2018-03Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 57-81Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 57-81Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 57-811983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41360/2186710.14393/ER-v25n1a2018-03Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessCoria, Marianela DenegriAravena, Jocelyne SepúlvedaLayera, Francisca Silva2019-10-11T14:25:24Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41360Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-11T14:25:24Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective Comprender la economía: Educación económica y financiera en la infancia desde una perspectiva constructivista Entendendo a economia: educação econômico-financeira na infância sob uma perspectiva construtivista |
title |
Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective |
spellingShingle |
Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective Coria, Marianela Denegri Educação econômica e financeira Socialização econômica Infância e juventude Cidadania Economic and financial education Economic socialization Childhood and youth Citizenship Educación económica y financiera Socialización económica Niñez y juventud Ciudadanía |
title_short |
Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective |
title_full |
Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective |
title_fullStr |
Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective |
title_full_unstemmed |
Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective |
title_sort |
Understanding economics: economic and financial education in child hood from a constructivist perspective |
author |
Coria, Marianela Denegri |
author_facet |
Coria, Marianela Denegri Aravena, Jocelyne Sepúlveda Layera, Francisca Silva |
author_role |
author |
author2 |
Aravena, Jocelyne Sepúlveda Layera, Francisca Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coria, Marianela Denegri Aravena, Jocelyne Sepúlveda Layera, Francisca Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação econômica e financeira Socialização econômica Infância e juventude Cidadania Economic and financial education Economic socialization Childhood and youth Citizenship Educación económica y financiera Socialización económica Niñez y juventud Ciudadanía |
topic |
Educação econômica e financeira Socialização econômica Infância e juventude Cidadania Economic and financial education Economic socialization Childhood and youth Citizenship Educación económica y financiera Socialización económica Niñez y juventud Ciudadanía |
description |
Globalization and structuralchanges at theeconomic, social and politicallevelshavemodifiedtherelationaldynamics in society and havegiven a leading role to consumption (BAUMANN, 2007), a situationthattranscendsallages.A particularlyrelevantsegmentisthechildren, who faces thedemands of the social environment and experiencestheconstructionidentity in anenvironment of highcommodification.Thisarticledealswiththedescription and analysis of levels of economiccompressionfromchildhood and theactors and processesthatshapestheeconomicsocialization, defined as a process of learningpatterns of interactionwiththeeconomicworld (DENEGRI et al., 2004). Basedon a Piagetianconstructivist approach, a model of economic and financialeducationisproposedthatarticulate eswiththerequirements of citizeneducation. Itconcludeswithreflectionsontheimportance of economic and financialeducationforthedevelopment of a critically and economicallyempoweredcitizenshipfromchildhood. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41360 10.14393/ER-v25n1a2018-03 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41360 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v25n1a2018-03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41360/21867 10.14393/ER-v25n1a2018-03 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 57-81 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 57-81 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 57-81 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221772218368 |