Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41376 |
Resumo: | The article aims to discuss curiosities and mathematical challenges found in the arithmetic of the Concordia series, edited by the Lutheran Church, in the 1940s, for their parochial schools in Rio Grande do Sul. Basing on historical research, analyzed the editions of the First, Second and Third Arithmetic, identifying curiosities and challenges involving: construction of the meaning of number until 10, magic squares, months of the year, real proofs for the four elementary operations with natural numbers, the proof of 9 out, logical reasoning exercises, curious counts and multiplication tables with fractions. Although some of these curiosities and challenges are grounded in the intuitive teaching method, they reflect the pedagogical tradition of the memorization, highlighting algorithms and procedures of written and mental calculations, considered fundamental for that future colonists would did the correct administration of the family budget and the management of his rural property. |
id |
UFU-8_9ebdbd5893ade542e14b1895b44ceb27 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41376 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia seriesCuriosidades y desafíos matemáticos en la aritmética de ConcordiaCuriosidades e desafios matemáticos nas aritméticas da série Concórdia CuriosidadesDesafios MatemáticosSérie ConcórdiaEnsino da MatemáticaEscolas Paroquiais Luteranas GaúchasCuriositiesMathematical ChallengesConcordia SeriesMathematics TeachingGaucho Lutheran Parochial SchoolsCuriosidadesRetos matemáticosSerie ConcordiaEnseñanza de las matemáticasEscuelas Parroquiales Luteranas GauchasThe article aims to discuss curiosities and mathematical challenges found in the arithmetic of the Concordia series, edited by the Lutheran Church, in the 1940s, for their parochial schools in Rio Grande do Sul. Basing on historical research, analyzed the editions of the First, Second and Third Arithmetic, identifying curiosities and challenges involving: construction of the meaning of number until 10, magic squares, months of the year, real proofs for the four elementary operations with natural numbers, the proof of 9 out, logical reasoning exercises, curious counts and multiplication tables with fractions. Although some of these curiosities and challenges are grounded in the intuitive teaching method, they reflect the pedagogical tradition of the memorization, highlighting algorithms and procedures of written and mental calculations, considered fundamental for that future colonists would did the correct administration of the family budget and the management of his rural property.El artículo tiene como objetivo discutir curiosidades y desafíos matemáticos encontrados en la serie de aritmética Concordia, editada por la Iglesia Luterana, en la década de 1940, para sus escuelas parroquiales en Rio Grande do Sul. Con base en investigaciones históricas, se analizaron las ediciones. Primera, segunda y tercera aritmética, identificando curiosidades y desafíos que involucran: construir el significado de números hasta 10, cuadrados mágicos, meses del año, pruebas reales de las cuatro operaciones elementales con números naturales, la prueba de 9, ejercicios de razonamiento lógico, cuentas curiosas y tabla de multiplicar. Aunque algunas de estas curiosidades y desafíos se basan en el método de enseñanza intuitivo, reflejan la tradición pedagógica de memorización, destacando algoritmos y procedimientos de cálculos escritos y mentales, considerados esenciales para que los futuros pobladores gestionen adecuadamente el presupuesto familiar y La gestión de su propiedad rural.O artigo tem por objetivo discutir curiosidades e desafios matemáticos encontrados nas aritméticas da série Concórdia, editadas pela Igreja Luterana, na década de 1940, para suas escolas paroquiais, no Rio Grande do Sul. Baseando-se na pesquisa histórica, analisaram-se as edições da Primeira, Segunda e Terceira Aritmética, identificando-se curiosidades e desafios envolvendo: construção do significado de número até 10, quadrados mágicos, meses do ano, provas reais para as quatro operações elementares com números naturais, a prova dos 9 fora, exercícios de raciocínio lógico, contas curiosas e tabuada com frações. Embora algumas destas curiosidades e desafios estejam alicerçados no método de ensino intuitivo, os mesmos refletem a tradição pedagógica da memorização, destacando-se algoritmos e procedimentos de cálculos escritos e mentais, considerados fundamentais para que os futuros colonos fizessem a correta administração do orçamento familiar e o gerenciamento da sua propriedade rural. Universidade Federal de Uberlândia2018-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4137610.14393/ER-v25n1a2018-12Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 256-276Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 256-276Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 256-2761983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41376/26861Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessKuhn, Malcus CassianoBayer, Arno2019-10-11T18:22:26Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41376Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-11T18:22:26Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series Curiosidades y desafíos matemáticos en la aritmética de Concordia Curiosidades e desafios matemáticos nas aritméticas da série Concórdia |
title |
Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series |
spellingShingle |
Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series Kuhn, Malcus Cassiano Curiosidades Desafios Matemáticos Série Concórdia Ensino da Matemática Escolas Paroquiais Luteranas Gaúchas Curiosities Mathematical Challenges Concordia Series Mathematics Teaching Gaucho Lutheran Parochial Schools Curiosidades Retos matemáticos Serie Concordia Enseñanza de las matemáticas Escuelas Parroquiales Luteranas Gauchas |
title_short |
Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series |
title_full |
Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series |
title_fullStr |
Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series |
title_full_unstemmed |
Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series |
title_sort |
Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series |
author |
Kuhn, Malcus Cassiano |
author_facet |
Kuhn, Malcus Cassiano Bayer, Arno |
author_role |
author |
author2 |
Bayer, Arno |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kuhn, Malcus Cassiano Bayer, Arno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curiosidades Desafios Matemáticos Série Concórdia Ensino da Matemática Escolas Paroquiais Luteranas Gaúchas Curiosities Mathematical Challenges Concordia Series Mathematics Teaching Gaucho Lutheran Parochial Schools Curiosidades Retos matemáticos Serie Concordia Enseñanza de las matemáticas Escuelas Parroquiales Luteranas Gauchas |
topic |
Curiosidades Desafios Matemáticos Série Concórdia Ensino da Matemática Escolas Paroquiais Luteranas Gaúchas Curiosities Mathematical Challenges Concordia Series Mathematics Teaching Gaucho Lutheran Parochial Schools Curiosidades Retos matemáticos Serie Concordia Enseñanza de las matemáticas Escuelas Parroquiales Luteranas Gauchas |
description |
The article aims to discuss curiosities and mathematical challenges found in the arithmetic of the Concordia series, edited by the Lutheran Church, in the 1940s, for their parochial schools in Rio Grande do Sul. Basing on historical research, analyzed the editions of the First, Second and Third Arithmetic, identifying curiosities and challenges involving: construction of the meaning of number until 10, magic squares, months of the year, real proofs for the four elementary operations with natural numbers, the proof of 9 out, logical reasoning exercises, curious counts and multiplication tables with fractions. Although some of these curiosities and challenges are grounded in the intuitive teaching method, they reflect the pedagogical tradition of the memorization, highlighting algorithms and procedures of written and mental calculations, considered fundamental for that future colonists would did the correct administration of the family budget and the management of his rural property. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41376 10.14393/ER-v25n1a2018-12 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41376 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v25n1a2018-12 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41376/26861 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 256-276 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 256-276 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 256-276 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221796335616 |