Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kuhn, Malcus Cassiano
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Bayer, Arno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41376
Resumo: The article aims to discuss curiosities and mathematical challenges found in the arithmetic of the Concordia series, edited by the Lutheran Church, in the 1940s, for their parochial schools in Rio Grande do Sul.  Basing on historical research, analyzed the editions of the First, Second and Third Arithmetic, identifying curiosities and challenges involving: construction of the meaning of number until 10, magic squares, months of the year, real proofs for the four elementary operations with natural numbers, the proof of 9 out, logical reasoning exercises, curious counts and multiplication tables with fractions. Although some of these curiosities and challenges are grounded in the intuitive teaching method, they reflect the pedagogical tradition of the memorization, highlighting algorithms and procedures of written and mental calculations, considered fundamental for that future colonists would did the correct administration of the family budget and the management of his rural property.
id UFU-8_9ebdbd5893ade542e14b1895b44ceb27
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41376
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia seriesCuriosidades y desafíos matemáticos en la aritmética de ConcordiaCuriosidades e desafios matemáticos nas aritméticas da série Concórdia CuriosidadesDesafios MatemáticosSérie ConcórdiaEnsino da MatemáticaEscolas Paroquiais Luteranas GaúchasCuriositiesMathematical ChallengesConcordia SeriesMathematics TeachingGaucho Lutheran Parochial SchoolsCuriosidadesRetos matemáticosSerie ConcordiaEnseñanza de las matemáticasEscuelas Parroquiales Luteranas GauchasThe article aims to discuss curiosities and mathematical challenges found in the arithmetic of the Concordia series, edited by the Lutheran Church, in the 1940s, for their parochial schools in Rio Grande do Sul.  Basing on historical research, analyzed the editions of the First, Second and Third Arithmetic, identifying curiosities and challenges involving: construction of the meaning of number until 10, magic squares, months of the year, real proofs for the four elementary operations with natural numbers, the proof of 9 out, logical reasoning exercises, curious counts and multiplication tables with fractions. Although some of these curiosities and challenges are grounded in the intuitive teaching method, they reflect the pedagogical tradition of the memorization, highlighting algorithms and procedures of written and mental calculations, considered fundamental for that future colonists would did the correct administration of the family budget and the management of his rural property.El artículo tiene como objetivo discutir curiosidades y desafíos matemáticos encontrados en la serie de aritmética Concordia, editada por la Iglesia Luterana, en la década de 1940, para sus escuelas parroquiales en Rio Grande do Sul. Con base en investigaciones históricas, se analizaron las ediciones. Primera, segunda y tercera aritmética, identificando curiosidades y desafíos que involucran: construir el significado de números hasta 10, cuadrados mágicos, meses del año, pruebas reales de las cuatro operaciones elementales con números naturales, la prueba de 9, ejercicios de razonamiento lógico, cuentas curiosas y tabla de multiplicar. Aunque algunas de estas curiosidades y desafíos se basan en el método de enseñanza intuitivo, reflejan la tradición pedagógica de memorización, destacando algoritmos y procedimientos de cálculos escritos y mentales, considerados esenciales para que los futuros pobladores gestionen adecuadamente el presupuesto familiar y La gestión de su propiedad rural.O artigo tem por objetivo discutir curiosidades e desafios matemáticos encontrados nas aritméticas da série Concórdia, editadas pela Igreja Luterana, na década de 1940, para suas escolas paroquiais, no Rio Grande do Sul. Baseando-se na pesquisa histórica, analisaram-se as edições da Primeira, Segunda e Terceira Aritmética, identificando-se curiosidades e desafios envolvendo: construção do significado de número até 10, quadrados mágicos, meses do ano, provas reais para as quatro operações elementares com números naturais, a prova dos 9 fora, exercícios de raciocínio lógico, contas curiosas e tabuada com frações. Embora algumas destas curiosidades e desafios estejam alicerçados no método de ensino intuitivo, os mesmos refletem a tradição pedagógica da memorização, destacando-se algoritmos e procedimentos de cálculos escritos e mentais, considerados fundamentais para que os futuros colonos fizessem a correta administração do orçamento familiar e o gerenciamento da sua propriedade rural.  Universidade Federal de Uberlândia2018-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4137610.14393/ER-v25n1a2018-12Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 256-276Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 256-276Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 256-2761983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41376/26861Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessKuhn, Malcus CassianoBayer, Arno2019-10-11T18:22:26Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41376Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-11T18:22:26Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series
Curiosidades y desafíos matemáticos en la aritmética de Concordia
Curiosidades e desafios matemáticos nas aritméticas da série Concórdia
title Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series
spellingShingle Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series
Kuhn, Malcus Cassiano
Curiosidades
Desafios Matemáticos
Série Concórdia
Ensino da Matemática
Escolas Paroquiais Luteranas Gaúchas
Curiosities
Mathematical Challenges
Concordia Series
Mathematics Teaching
Gaucho Lutheran Parochial Schools
Curiosidades
Retos matemáticos
Serie Concordia
Enseñanza de las matemáticas
Escuelas Parroquiales Luteranas Gauchas
title_short Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series
title_full Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series
title_fullStr Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series
title_full_unstemmed Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series
title_sort Curiosities and mathematical challenges in the arithmetic of the Concordia series
author Kuhn, Malcus Cassiano
author_facet Kuhn, Malcus Cassiano
Bayer, Arno
author_role author
author2 Bayer, Arno
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kuhn, Malcus Cassiano
Bayer, Arno
dc.subject.por.fl_str_mv Curiosidades
Desafios Matemáticos
Série Concórdia
Ensino da Matemática
Escolas Paroquiais Luteranas Gaúchas
Curiosities
Mathematical Challenges
Concordia Series
Mathematics Teaching
Gaucho Lutheran Parochial Schools
Curiosidades
Retos matemáticos
Serie Concordia
Enseñanza de las matemáticas
Escuelas Parroquiales Luteranas Gauchas
topic Curiosidades
Desafios Matemáticos
Série Concórdia
Ensino da Matemática
Escolas Paroquiais Luteranas Gaúchas
Curiosities
Mathematical Challenges
Concordia Series
Mathematics Teaching
Gaucho Lutheran Parochial Schools
Curiosidades
Retos matemáticos
Serie Concordia
Enseñanza de las matemáticas
Escuelas Parroquiales Luteranas Gauchas
description The article aims to discuss curiosities and mathematical challenges found in the arithmetic of the Concordia series, edited by the Lutheran Church, in the 1940s, for their parochial schools in Rio Grande do Sul.  Basing on historical research, analyzed the editions of the First, Second and Third Arithmetic, identifying curiosities and challenges involving: construction of the meaning of number until 10, magic squares, months of the year, real proofs for the four elementary operations with natural numbers, the proof of 9 out, logical reasoning exercises, curious counts and multiplication tables with fractions. Although some of these curiosities and challenges are grounded in the intuitive teaching method, they reflect the pedagogical tradition of the memorization, highlighting algorithms and procedures of written and mental calculations, considered fundamental for that future colonists would did the correct administration of the family budget and the management of his rural property.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41376
10.14393/ER-v25n1a2018-12
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41376
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n1a2018-12
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41376/26861
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 256-276
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 256-276
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 256-276
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221796335616