A study, a rural school group, and na understanding from various versions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60953 |
Resumo: | The article presents the results of a master's research. The objective was to develop understandings about a Rural School Group in Paraná, a public educational experience implemented around the 1940s and extinguished in the mid-1970s, which represents a limited number of rural schools in Paraná. Therefore, we mobilized the Oral History methodology to produce oral narratives, whose collaborators were teachers and students of this School Group. Analyzing these oral narratives, with the assumptions of an analysis of singularities, we exercise a writing in the aspect of a fictional narrative analysis, allowing a (re) construction of the history of rural education in that community. This results in a rural school full of interpretations and enabling some perceptions about the right to education. |
id |
UFU-8_ab559e84dde376af71aba19cc1c44eca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60953 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
A study, a rural school group, and na understanding from various versionsNarrativas que cuentan una historia sobre un grupo escolar ruralNarrativas que contam uma história sobre um grupo escolar ruralHistória OralGrupo Escolar RuralHistória da Educação MatemáticaNarrativaOral HistoryRural School GroupHistory of Mathematics EducationNarrativeHistória OralGrupo Escuela RuralHistoria de la Educación MatemáticaNarrativaThe article presents the results of a master's research. The objective was to develop understandings about a Rural School Group in Paraná, a public educational experience implemented around the 1940s and extinguished in the mid-1970s, which represents a limited number of rural schools in Paraná. Therefore, we mobilized the Oral History methodology to produce oral narratives, whose collaborators were teachers and students of this School Group. Analyzing these oral narratives, with the assumptions of an analysis of singularities, we exercise a writing in the aspect of a fictional narrative analysis, allowing a (re) construction of the history of rural education in that community. This results in a rural school full of interpretations and enabling some perceptions about the right to education.El artículo presenta los resultados de una investigación de maestría que tuvo como objetivo elaborar entendimientos sobre un Grupo de Escuelas Rurales de Paraná, una experiencia educativa pública implementada alrededor de la década de 1940 y extinguida a mediados de la década de 1970, que representa un pequeño número en el conjunto de escuelas rurales en Paraná. Para eso, movilizamos la metodología de Historia Oral para producir narrativas orales, cuyos colaboradores fueron maestros y estudiantes de este Grupo Escolar. Al analizar lo que registran estas narraciones orales, a través de los supuestos de un análisis de singularidades, ejercemos una escritura en términos de un análisis narrativo ficticio, permitiendo una (re)construcción de la historia de la educación rural en esa comunidad. Esto da como resultado una escuela rural llena de interpretaciones y que permite algunas percepciones sobre el derecho a la educación.O artigo apresenta os resultados de uma pesquisa de mestrado que teve como objetivo elaborar compreensões sobre um Grupo Escolar Rural paranaense, uma experiência educacional pública implantada por volta da década de 1940 e extinta em meados da década de 1970, que representa um número pequeno no conjunto de escolas rurais paranaenses. Para tanto, mobilizamos a metodologia História Oral para produzir narrativas orais, cujos colaboradores foram professores e alunos desse Grupo Escolar. Ao analisar o que registram essas narrativas orais, por meio dos pressupostos de uma análise de singularidades, exercitamos uma escrita na vertente de uma análise narrativa ficcional, permitindo uma (re)construção da história da educação rural naquela comunidade. Disso resulta uma escola rural cheia de interpretações e possibilitando algumas percepções sobre o direito à educação.Universidade Federal de Uberlândia2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6095310.14393/ER-v28a2021-22Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e022Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e022Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0221983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60953/31611https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60953/31612Copyright (c) 2021 Mirian Maria Andrade, Grasielly dos Santos de Souza info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Mirian Maria Souza , Grasielly dos Santos de 2021-05-11T22:46:46Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60953Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-05-11T22:46:46Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A study, a rural school group, and na understanding from various versions Narrativas que cuentan una historia sobre un grupo escolar rural Narrativas que contam uma história sobre um grupo escolar rural |
title |
A study, a rural school group, and na understanding from various versions |
spellingShingle |
A study, a rural school group, and na understanding from various versions Andrade, Mirian Maria História Oral Grupo Escolar Rural História da Educação Matemática Narrativa Oral History Rural School Group History of Mathematics Education Narrative História Oral Grupo Escuela Rural Historia de la Educación Matemática Narrativa |
title_short |
A study, a rural school group, and na understanding from various versions |
title_full |
A study, a rural school group, and na understanding from various versions |
title_fullStr |
A study, a rural school group, and na understanding from various versions |
title_full_unstemmed |
A study, a rural school group, and na understanding from various versions |
title_sort |
A study, a rural school group, and na understanding from various versions |
author |
Andrade, Mirian Maria |
author_facet |
Andrade, Mirian Maria Souza , Grasielly dos Santos de |
author_role |
author |
author2 |
Souza , Grasielly dos Santos de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Mirian Maria Souza , Grasielly dos Santos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História Oral Grupo Escolar Rural História da Educação Matemática Narrativa Oral History Rural School Group History of Mathematics Education Narrative História Oral Grupo Escuela Rural Historia de la Educación Matemática Narrativa |
topic |
História Oral Grupo Escolar Rural História da Educação Matemática Narrativa Oral History Rural School Group History of Mathematics Education Narrative História Oral Grupo Escuela Rural Historia de la Educación Matemática Narrativa |
description |
The article presents the results of a master's research. The objective was to develop understandings about a Rural School Group in Paraná, a public educational experience implemented around the 1940s and extinguished in the mid-1970s, which represents a limited number of rural schools in Paraná. Therefore, we mobilized the Oral History methodology to produce oral narratives, whose collaborators were teachers and students of this School Group. Analyzing these oral narratives, with the assumptions of an analysis of singularities, we exercise a writing in the aspect of a fictional narrative analysis, allowing a (re) construction of the history of rural education in that community. This results in a rural school full of interpretations and enabling some perceptions about the right to education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60953 10.14393/ER-v28a2021-22 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60953 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v28a2021-22 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60953/31611 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60953/31612 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Mirian Maria Andrade, Grasielly dos Santos de Souza info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Mirian Maria Andrade, Grasielly dos Santos de Souza |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e022 Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e022 Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e022 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223295799296 |