A study, a rural school group, and na understanding from various versions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Mirian Maria
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza , Grasielly dos Santos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60953
Resumo: The article presents the results of a master's research. The objective was to develop understandings about a Rural School Group in Paraná, a public educational experience implemented around the 1940s and extinguished in the mid-1970s, which represents a limited number of rural schools in Paraná. Therefore, we mobilized the Oral History methodology to produce oral narratives, whose collaborators were teachers and students of this School Group. Analyzing these oral narratives, with the assumptions of an analysis of singularities, we exercise a writing in the aspect of a fictional narrative analysis, allowing a (re) construction of the history of rural education in that community. This results in a rural school full of interpretations and enabling some perceptions about the right to education.
id UFU-8_ab559e84dde376af71aba19cc1c44eca
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60953
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling A study, a rural school group, and na understanding from various versionsNarrativas que cuentan una historia sobre un grupo escolar ruralNarrativas que contam uma história sobre um grupo escolar ruralHistória OralGrupo Escolar RuralHistória da Educação MatemáticaNarrativaOral HistoryRural School GroupHistory of Mathematics EducationNarrativeHistória OralGrupo Escuela RuralHistoria de la Educación MatemáticaNarrativaThe article presents the results of a master's research. The objective was to develop understandings about a Rural School Group in Paraná, a public educational experience implemented around the 1940s and extinguished in the mid-1970s, which represents a limited number of rural schools in Paraná. Therefore, we mobilized the Oral History methodology to produce oral narratives, whose collaborators were teachers and students of this School Group. Analyzing these oral narratives, with the assumptions of an analysis of singularities, we exercise a writing in the aspect of a fictional narrative analysis, allowing a (re) construction of the history of rural education in that community. This results in a rural school full of interpretations and enabling some perceptions about the right to education.El artículo presenta los resultados de una investigación de maestría que tuvo como objetivo elaborar entendimientos sobre un Grupo de Escuelas Rurales de Paraná, una experiencia educativa pública implementada alrededor de la década de 1940 y extinguida a mediados de la década de 1970, que representa un pequeño número en el conjunto de escuelas rurales en Paraná. Para eso, movilizamos la metodología de Historia Oral para producir narrativas orales, cuyos colaboradores fueron maestros y estudiantes de este Grupo Escolar. Al analizar lo que registran estas narraciones orales, a través de los supuestos de un análisis de singularidades, ejercemos una escritura en términos de un análisis narrativo ficticio, permitiendo una (re)construcción de la historia de la educación rural en esa comunidad. Esto da como resultado una escuela rural llena de interpretaciones y que permite algunas percepciones sobre el derecho a la educación.O artigo apresenta os resultados de uma pesquisa de mestrado que teve como objetivo elaborar compreensões sobre um Grupo Escolar Rural paranaense, uma experiência educacional pública implantada por volta da década de 1940 e extinta em meados da década de 1970, que representa um número pequeno no conjunto de escolas rurais paranaenses. Para tanto, mobilizamos a metodologia História Oral para produzir narrativas orais, cujos colaboradores foram professores e alunos desse Grupo Escolar. Ao analisar o que registram essas narrativas orais, por meio dos pressupostos de uma análise de singularidades, exercitamos uma escrita na vertente de uma análise narrativa ficcional, permitindo uma (re)construção da história da educação rural naquela comunidade. Disso resulta uma escola rural cheia de interpretações e possibilitando algumas percepções sobre o direito à educação.Universidade Federal de Uberlândia2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6095310.14393/ER-v28a2021-22Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e022Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e022Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0221983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60953/31611https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60953/31612Copyright (c) 2021 Mirian Maria Andrade, Grasielly dos Santos de Souza info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Mirian Maria Souza , Grasielly dos Santos de 2021-05-11T22:46:46Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60953Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-05-11T22:46:46Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A study, a rural school group, and na understanding from various versions
Narrativas que cuentan una historia sobre un grupo escolar rural
Narrativas que contam uma história sobre um grupo escolar rural
title A study, a rural school group, and na understanding from various versions
spellingShingle A study, a rural school group, and na understanding from various versions
Andrade, Mirian Maria
História Oral
Grupo Escolar Rural
História da Educação Matemática
Narrativa
Oral History
Rural School Group
History of Mathematics Education
Narrative
História Oral
Grupo Escuela Rural
Historia de la Educación Matemática
Narrativa
title_short A study, a rural school group, and na understanding from various versions
title_full A study, a rural school group, and na understanding from various versions
title_fullStr A study, a rural school group, and na understanding from various versions
title_full_unstemmed A study, a rural school group, and na understanding from various versions
title_sort A study, a rural school group, and na understanding from various versions
author Andrade, Mirian Maria
author_facet Andrade, Mirian Maria
Souza , Grasielly dos Santos de
author_role author
author2 Souza , Grasielly dos Santos de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Mirian Maria
Souza , Grasielly dos Santos de
dc.subject.por.fl_str_mv História Oral
Grupo Escolar Rural
História da Educação Matemática
Narrativa
Oral History
Rural School Group
History of Mathematics Education
Narrative
História Oral
Grupo Escuela Rural
Historia de la Educación Matemática
Narrativa
topic História Oral
Grupo Escolar Rural
História da Educação Matemática
Narrativa
Oral History
Rural School Group
History of Mathematics Education
Narrative
História Oral
Grupo Escuela Rural
Historia de la Educación Matemática
Narrativa
description The article presents the results of a master's research. The objective was to develop understandings about a Rural School Group in Paraná, a public educational experience implemented around the 1940s and extinguished in the mid-1970s, which represents a limited number of rural schools in Paraná. Therefore, we mobilized the Oral History methodology to produce oral narratives, whose collaborators were teachers and students of this School Group. Analyzing these oral narratives, with the assumptions of an analysis of singularities, we exercise a writing in the aspect of a fictional narrative analysis, allowing a (re) construction of the history of rural education in that community. This results in a rural school full of interpretations and enabling some perceptions about the right to education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60953
10.14393/ER-v28a2021-22
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60953
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-22
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60953/31611
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60953/31612
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Mirian Maria Andrade, Grasielly dos Santos de Souza
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Mirian Maria Andrade, Grasielly dos Santos de Souza
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e022
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e022
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e022
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223295799296