Learning experiences with civic data for Global Citizenship
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72694 |
Resumo: | This study tracks the evidence of Global Citizenship that reveal the voices of participants when they are immersed in learning experiences related to data science. Civic data, visualization software and the principles of Global Citizenship were used to design learning experiences that embodied some type of global problem (global warming, surface water contamination, carbon dioxide emissions). Learning experiences were implemented with different populations: primary students, secondary students and in-service teachers and each meeting was recorded in audio and video. The meetings were transcribed verbatim and over the transcripts were tracked the clues of Global CItizhenship. The results suggest that the verbal statements of the participants offer evidence of Global Citizenship in the cognitive (knowledge), socio-emotional (empaty, responsibility, solidarity) and behavioral (acctions) dimensions as a result of the exposure to the learning experiences. |
id |
UFU-8_b7350e78b73e05b333d9d82d83a627cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72694 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning experiences with civic data for Global CitizenshipExperiencias de aprendizaje con datos cívicos para la Ciudadanía GlobalExperiências de aprendizagem com dados cívicos para a Cidadania GlobalCiência de DadosCidadania GlobalEnsino de EstatísticaAprendizagem EstatísticaDados CívicosData ScienceGlobal CitizenshipStatistics TeachingStatistics LearningCivic DataCiencia de DatosCiudadanía GlobalEnseñanza de la EstadísticaAprendizaje de la EstadísticaDatos CívicosThis study tracks the evidence of Global Citizenship that reveal the voices of participants when they are immersed in learning experiences related to data science. Civic data, visualization software and the principles of Global Citizenship were used to design learning experiences that embodied some type of global problem (global warming, surface water contamination, carbon dioxide emissions). Learning experiences were implemented with different populations: primary students, secondary students and in-service teachers and each meeting was recorded in audio and video. The meetings were transcribed verbatim and over the transcripts were tracked the clues of Global CItizhenship. The results suggest that the verbal statements of the participants offer evidence of Global Citizenship in the cognitive (knowledge), socio-emotional (empaty, responsibility, solidarity) and behavioral (acctions) dimensions as a result of the exposure to the learning experiences.Este estudio rastrea los indicios de Ciudadanía Global que revelan las voces de los participantes cuando están inmersos en experiencias de aprendizaje relacionadas con la ciencia de datos. Se usaron datos cívicos, software de visualización y los principios de la Ciudadanía Global para diseñar experiencias de aprendizaje que encarnaban algún tipo de problema global (calentamiento global, contaminación de aguas superficiales, emisiones de dióxido de carbono). Se implementaron las experiencias de aprendizaje con diferentes poblaciones: estudiantes de primaria, estudiantes de secundaria y profesores en ejercicio y se grabó en audio y video cada encuentro. Los encuentros se transcribieron verbatim y sobre las transcripciones se rastrearon los indicios de la Ciudadanía Global. Los resultados sugieren que las declaraciones verbales de los participantes ofrecen indicios de Ciudadanía Global en las dimensiones cognitiva (conocimiento), socioemocional (empatía, responsabilidad, solidaridad) y comportamental (acciones transformativas) como resultado de la exposición a las experiencias de aprendizaje.Este estudo rastreia as evidências da Cidadania Global que são reveladas pelas vozes dos participantes quando estão imersos em experiências de aprendizagem relacionadas à ciência de dados. Dados cívicos, software de visualização e princípios de Cidadania Global foram usados para desenhar experiências de aprendizagem que incorporassem algum tipo de problema global (aquecimento global, poluição das águas superficiais, emissões de dióxido de carbono). As experiências de aprendizagem foram implementadas com diferentes populações: alunos do ensino básico, alunos do ensino secundário e professores em exercício e cada encontro foi gravado em áudio e vídeo. As reuniões foram transcritas na íntegra e os sinais de Cidadania Global foram rastreados nas transcrições. Os resultados sugerem que as falas dos participantes oferecem indícios de Cidadania Global nas dimensões cognitiva (conhecimento), socioemocional (empatia, responsabilidade, solidariedade) e comportamental (ações transformadoras) como resultado da exposição a experiências de aprendizagem.Universidade Federal de Uberlândia2024-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7269410.14393/ER-v31e2024-05Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Continuous Publishing; 1-23Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Publicación continua; 1-23Ensino em Re-Vista; v. 31 (2024): Publicação Contínua; 1-231983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUspaenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72694/38391https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72694/38392Copyright (c) 2024 Lucía Zapata-Cardonahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZapata-Cardona, Lucía2024-03-10T19:24:49Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72694Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-10T19:24:49Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning experiences with civic data for Global Citizenship Experiencias de aprendizaje con datos cívicos para la Ciudadanía Global Experiências de aprendizagem com dados cívicos para a Cidadania Global |
title |
Learning experiences with civic data for Global Citizenship |
spellingShingle |
Learning experiences with civic data for Global Citizenship Zapata-Cardona, Lucía Ciência de Dados Cidadania Global Ensino de Estatística Aprendizagem Estatística Dados Cívicos Data Science Global Citizenship Statistics Teaching Statistics Learning Civic Data Ciencia de Datos Ciudadanía Global Enseñanza de la Estadística Aprendizaje de la Estadística Datos Cívicos |
title_short |
Learning experiences with civic data for Global Citizenship |
title_full |
Learning experiences with civic data for Global Citizenship |
title_fullStr |
Learning experiences with civic data for Global Citizenship |
title_full_unstemmed |
Learning experiences with civic data for Global Citizenship |
title_sort |
Learning experiences with civic data for Global Citizenship |
author |
Zapata-Cardona, Lucía |
author_facet |
Zapata-Cardona, Lucía |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zapata-Cardona, Lucía |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciência de Dados Cidadania Global Ensino de Estatística Aprendizagem Estatística Dados Cívicos Data Science Global Citizenship Statistics Teaching Statistics Learning Civic Data Ciencia de Datos Ciudadanía Global Enseñanza de la Estadística Aprendizaje de la Estadística Datos Cívicos |
topic |
Ciência de Dados Cidadania Global Ensino de Estatística Aprendizagem Estatística Dados Cívicos Data Science Global Citizenship Statistics Teaching Statistics Learning Civic Data Ciencia de Datos Ciudadanía Global Enseñanza de la Estadística Aprendizaje de la Estadística Datos Cívicos |
description |
This study tracks the evidence of Global Citizenship that reveal the voices of participants when they are immersed in learning experiences related to data science. Civic data, visualization software and the principles of Global Citizenship were used to design learning experiences that embodied some type of global problem (global warming, surface water contamination, carbon dioxide emissions). Learning experiences were implemented with different populations: primary students, secondary students and in-service teachers and each meeting was recorded in audio and video. The meetings were transcribed verbatim and over the transcripts were tracked the clues of Global CItizhenship. The results suggest that the verbal statements of the participants offer evidence of Global Citizenship in the cognitive (knowledge), socio-emotional (empaty, responsibility, solidarity) and behavioral (acctions) dimensions as a result of the exposure to the learning experiences. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72694 10.14393/ER-v31e2024-05 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72694 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v31e2024-05 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72694/38391 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72694/38392 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Lucía Zapata-Cardona http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Lucía Zapata-Cardona http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Continuous Publishing; 1-23 Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Publicación continua; 1-23 Ensino em Re-Vista; v. 31 (2024): Publicação Contínua; 1-23 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944218775388160 |