Learning experiences with civic data for Global Citizenship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zapata-Cardona, Lucía
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72694
Resumo: This study tracks the evidence of Global Citizenship that reveal the voices of participants when they are immersed in learning experiences related to data science. Civic data, visualization software and the principles of Global Citizenship were used to design learning experiences that embodied some type of global problem (global warming, surface water contamination, carbon dioxide emissions). Learning experiences were implemented with different populations: primary students, secondary students and in-service teachers and each meeting was recorded in audio and video. The meetings were transcribed verbatim and over the transcripts were tracked the clues of Global CItizhenship. The results suggest that the verbal statements of the participants offer evidence of Global Citizenship in the cognitive (knowledge), socio-emotional (empaty, responsibility, solidarity) and behavioral (acctions) dimensions as a result of the exposure to the learning experiences.
id UFU-8_b7350e78b73e05b333d9d82d83a627cc
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72694
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Learning experiences with civic data for Global CitizenshipExperiencias de aprendizaje con datos cívicos para la Ciudadanía GlobalExperiências de aprendizagem com dados cívicos para a Cidadania GlobalCiência de DadosCidadania GlobalEnsino de EstatísticaAprendizagem EstatísticaDados CívicosData ScienceGlobal CitizenshipStatistics TeachingStatistics LearningCivic DataCiencia de DatosCiudadanía GlobalEnseñanza de la EstadísticaAprendizaje de la EstadísticaDatos CívicosThis study tracks the evidence of Global Citizenship that reveal the voices of participants when they are immersed in learning experiences related to data science. Civic data, visualization software and the principles of Global Citizenship were used to design learning experiences that embodied some type of global problem (global warming, surface water contamination, carbon dioxide emissions). Learning experiences were implemented with different populations: primary students, secondary students and in-service teachers and each meeting was recorded in audio and video. The meetings were transcribed verbatim and over the transcripts were tracked the clues of Global CItizhenship. The results suggest that the verbal statements of the participants offer evidence of Global Citizenship in the cognitive (knowledge), socio-emotional (empaty, responsibility, solidarity) and behavioral (acctions) dimensions as a result of the exposure to the learning experiences.Este estudio rastrea los indicios de Ciudadanía Global que revelan las voces de los participantes cuando están inmersos en experiencias de aprendizaje relacionadas con la ciencia de datos. Se usaron datos cívicos, software de visualización y los principios de la Ciudadanía Global para diseñar experiencias de aprendizaje que encarnaban algún tipo de problema global (calentamiento global, contaminación de aguas superficiales, emisiones de dióxido de carbono). Se implementaron las experiencias de aprendizaje con diferentes poblaciones: estudiantes de primaria, estudiantes de secundaria y profesores en ejercicio y se grabó en audio y video cada encuentro. Los encuentros se transcribieron verbatim y sobre las transcripciones se rastrearon los indicios de la Ciudadanía Global. Los resultados sugieren que las declaraciones verbales de los participantes ofrecen indicios de Ciudadanía Global en las dimensiones cognitiva (conocimiento), socioemocional (empatía, responsabilidad, solidaridad) y comportamental (acciones transformativas) como resultado de la exposición a las experiencias de aprendizaje.Este estudo rastreia as evidências da Cidadania Global que são reveladas pelas vozes dos participantes quando estão imersos em experiências de aprendizagem relacionadas à ciência de dados. Dados cívicos, software de visualização e princípios de Cidadania Global foram usados para desenhar experiências de aprendizagem que incorporassem algum tipo de problema global (aquecimento global, poluição das águas superficiais, emissões de dióxido de carbono). As experiências de aprendizagem foram implementadas com diferentes populações: alunos do ensino básico, alunos do ensino secundário e professores em exercício e cada encontro foi gravado em áudio e vídeo. As reuniões foram transcritas na íntegra e os sinais de Cidadania Global foram rastreados nas transcrições. Os resultados sugerem que as falas dos participantes oferecem indícios de Cidadania Global nas dimensões cognitiva (conhecimento), socioemocional (empatia, responsabilidade, solidariedade) e comportamental (ações transformadoras) como resultado da exposição a experiências de aprendizagem.Universidade Federal de Uberlândia2024-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7269410.14393/ER-v31e2024-05Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Continuous Publishing; 1-23Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Publicación continua; 1-23Ensino em Re-Vista; v. 31 (2024): Publicação Contínua; 1-231983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUspaenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72694/38391https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72694/38392Copyright (c) 2024 Lucía Zapata-Cardonahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZapata-Cardona, Lucía2024-03-10T19:24:49Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72694Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-10T19:24:49Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Learning experiences with civic data for Global Citizenship
Experiencias de aprendizaje con datos cívicos para la Ciudadanía Global
Experiências de aprendizagem com dados cívicos para a Cidadania Global
title Learning experiences with civic data for Global Citizenship
spellingShingle Learning experiences with civic data for Global Citizenship
Zapata-Cardona, Lucía
Ciência de Dados
Cidadania Global
Ensino de Estatística
Aprendizagem Estatística
Dados Cívicos
Data Science
Global Citizenship
Statistics Teaching
Statistics Learning
Civic Data
Ciencia de Datos
Ciudadanía Global
Enseñanza de la Estadística
Aprendizaje de la Estadística
Datos Cívicos
title_short Learning experiences with civic data for Global Citizenship
title_full Learning experiences with civic data for Global Citizenship
title_fullStr Learning experiences with civic data for Global Citizenship
title_full_unstemmed Learning experiences with civic data for Global Citizenship
title_sort Learning experiences with civic data for Global Citizenship
author Zapata-Cardona, Lucía
author_facet Zapata-Cardona, Lucía
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zapata-Cardona, Lucía
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência de Dados
Cidadania Global
Ensino de Estatística
Aprendizagem Estatística
Dados Cívicos
Data Science
Global Citizenship
Statistics Teaching
Statistics Learning
Civic Data
Ciencia de Datos
Ciudadanía Global
Enseñanza de la Estadística
Aprendizaje de la Estadística
Datos Cívicos
topic Ciência de Dados
Cidadania Global
Ensino de Estatística
Aprendizagem Estatística
Dados Cívicos
Data Science
Global Citizenship
Statistics Teaching
Statistics Learning
Civic Data
Ciencia de Datos
Ciudadanía Global
Enseñanza de la Estadística
Aprendizaje de la Estadística
Datos Cívicos
description This study tracks the evidence of Global Citizenship that reveal the voices of participants when they are immersed in learning experiences related to data science. Civic data, visualization software and the principles of Global Citizenship were used to design learning experiences that embodied some type of global problem (global warming, surface water contamination, carbon dioxide emissions). Learning experiences were implemented with different populations: primary students, secondary students and in-service teachers and each meeting was recorded in audio and video. The meetings were transcribed verbatim and over the transcripts were tracked the clues of Global CItizhenship. The results suggest that the verbal statements of the participants offer evidence of Global Citizenship in the cognitive (knowledge), socio-emotional (empaty, responsibility, solidarity) and behavioral (acctions) dimensions as a result of the exposure to the learning experiences.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72694
10.14393/ER-v31e2024-05
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72694
identifier_str_mv 10.14393/ER-v31e2024-05
dc.language.iso.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72694/38391
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/72694/38392
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Lucía Zapata-Cardona
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Lucía Zapata-Cardona
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Continuous Publishing; 1-23
Ensino em Re-Vista; Vol. 31 (2024): Publicación continua; 1-23
Ensino em Re-Vista; v. 31 (2024): Publicação Contínua; 1-23
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944218775388160