Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49344 |
Resumo: | This article analyzes how Science Fairs can be an opportunity for learning and for the formation of a scientific identity in the context of Basic Education.The objective is toanalyze the scientific understanding of students who were granted junior scientific fellowships,who took part inthe“Feira de Ciências do Território do Alto Paraguai”, in Mato Grosso, Brazil, in 2016. The specific objectivewas to find, in this event, the characteristics of thescientific comprehension triggered by the valuingof knowledge. The data obtained fromthe documents of the students (projects and reports) revealed that, besides being animportant event,fairis a mediatory methodological education strategy andencourages scientific activities through the socialization and exchange it enables. |
id |
UFU-8_e77d14d683737aac2066d8479095cba8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/49344 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation researchFeira de Ciências: aproximando estudantes da educação básica da pesquisa de iniciação científicaFeira de CiênciasIniciação CientíficaEstudantes da Educação BásicaScience FairScientific ResearchBasic Education studentsThis article analyzes how Science Fairs can be an opportunity for learning and for the formation of a scientific identity in the context of Basic Education.The objective is toanalyze the scientific understanding of students who were granted junior scientific fellowships,who took part inthe“Feira de Ciências do Território do Alto Paraguai”, in Mato Grosso, Brazil, in 2016. The specific objectivewas to find, in this event, the characteristics of thescientific comprehension triggered by the valuingof knowledge. The data obtained fromthe documents of the students (projects and reports) revealed that, besides being animportant event,fairis a mediatory methodological education strategy andencourages scientific activities through the socialization and exchange it enables.Este artigo analisa de que modo as feiras de Ciências podem constituir uma oportunidade para a aprendizagem e para a formação de uma identidade científica no contexto da Educação Básica. A pesquisa adota uma abordagem qualitativa, segundo os moldes da análise documental. Analisa-se a compreensão científica de estudantes premiados com bolsas de iniciação científica júnior, participantes da Feira de Ciências do Território do Alto Paraguai, em Mato Grosso, em 2016. O objetivo específico foi o de identificar características da compreensão científica desencadeada pela valorização do conhecimento construído por esses bolsistas. Os dados obtidos a partir de documentos da autoria desses estudantes (projetos e relatórios) revelaram que, além de ser um evento importante, a feira é uma estratégica metodológica mediadora da Educação e incentiva as atividades científicas por meio da socialização e do intercâmbio que possibilita. Universidade Federal de Uberlândia2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4934410.14393/ER-v26n2a2019-10Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 504-523Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 504-523Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 504-5231983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49344/26292Costa, Luzinete Duarte Mello, Geison Jader Roehrs, Marfa Magali info:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-08T22:01:36Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/49344Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-08T22:01:36Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research Feira de Ciências: aproximando estudantes da educação básica da pesquisa de iniciação científica |
title |
Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research |
spellingShingle |
Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research Costa, Luzinete Duarte Feira de Ciências Iniciação Científica Estudantes da Educação Básica Science Fair Scientific Research Basic Education students |
title_short |
Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research |
title_full |
Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research |
title_fullStr |
Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research |
title_full_unstemmed |
Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research |
title_sort |
Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research |
author |
Costa, Luzinete Duarte |
author_facet |
Costa, Luzinete Duarte Mello, Geison Jader Roehrs, Marfa Magali |
author_role |
author |
author2 |
Mello, Geison Jader Roehrs, Marfa Magali |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Luzinete Duarte Mello, Geison Jader Roehrs, Marfa Magali |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Feira de Ciências Iniciação Científica Estudantes da Educação Básica Science Fair Scientific Research Basic Education students |
topic |
Feira de Ciências Iniciação Científica Estudantes da Educação Básica Science Fair Scientific Research Basic Education students |
description |
This article analyzes how Science Fairs can be an opportunity for learning and for the formation of a scientific identity in the context of Basic Education.The objective is toanalyze the scientific understanding of students who were granted junior scientific fellowships,who took part inthe“Feira de Ciências do Território do Alto Paraguai”, in Mato Grosso, Brazil, in 2016. The specific objectivewas to find, in this event, the characteristics of thescientific comprehension triggered by the valuingof knowledge. The data obtained fromthe documents of the students (projects and reports) revealed that, besides being animportant event,fairis a mediatory methodological education strategy andencourages scientific activities through the socialization and exchange it enables. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49344 10.14393/ER-v26n2a2019-10 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49344 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v26n2a2019-10 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49344/26292 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 504-523 Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 504-523 Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 504-523 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944222302797824 |