Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Luzinete Duarte
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Mello, Geison Jader, Roehrs, Marfa Magali
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49344
Resumo: This article analyzes how Science Fairs can be an opportunity for learning and for the formation of a scientific identity in the context of Basic Education.The objective is toanalyze the scientific understanding of students who were granted junior scientific fellowships,who took part inthe“Feira de Ciências do Território do Alto Paraguai”, in Mato Grosso, Brazil, in 2016. The specific objectivewas to find, in this event, the characteristics of thescientific comprehension triggered by the valuingof knowledge. The data obtained fromthe documents of the students (projects and reports) revealed that, besides being animportant event,fairis a mediatory methodological education strategy andencourages scientific activities through the socialization and exchange it enables.
id UFU-8_e77d14d683737aac2066d8479095cba8
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/49344
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation researchFeira de Ciências: aproximando estudantes da educação básica da pesquisa de iniciação científicaFeira de CiênciasIniciação CientíficaEstudantes da Educação BásicaScience FairScientific ResearchBasic Education studentsThis article analyzes how Science Fairs can be an opportunity for learning and for the formation of a scientific identity in the context of Basic Education.The objective is toanalyze the scientific understanding of students who were granted junior scientific fellowships,who took part inthe“Feira de Ciências do Território do Alto Paraguai”, in Mato Grosso, Brazil, in 2016. The specific objectivewas to find, in this event, the characteristics of thescientific comprehension triggered by the valuingof knowledge. The data obtained fromthe documents of the students (projects and reports) revealed that, besides being animportant event,fairis a mediatory methodological education strategy andencourages scientific activities through the socialization and exchange it enables.Este artigo analisa de que modo as feiras de Ciências podem constituir uma oportunidade para a aprendizagem e para a formação de uma identidade científica no contexto da Educação Básica. A pesquisa adota uma abordagem qualitativa, segundo os moldes da análise documental. Analisa-se a compreensão científica de estudantes premiados com bolsas de iniciação científica júnior, participantes da Feira de Ciências do Território do Alto Paraguai, em Mato Grosso, em 2016. O objetivo específico foi o de identificar características da compreensão científica desencadeada pela valorização do conhecimento construído por esses bolsistas. Os dados obtidos a partir de documentos da autoria desses estudantes (projetos e relatórios) revelaram que, além de ser um evento importante, a feira é uma estratégica metodológica mediadora da Educação e incentiva as atividades científicas por meio da socialização e do intercâmbio que possibilita.  Universidade Federal de Uberlândia2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4934410.14393/ER-v26n2a2019-10Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 504-523Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 504-523Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 504-5231983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49344/26292Costa, Luzinete Duarte Mello, Geison Jader Roehrs, Marfa Magali info:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-08T22:01:36Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/49344Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-08T22:01:36Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research
Feira de Ciências: aproximando estudantes da educação básica da pesquisa de iniciação científica
title Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research
spellingShingle Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research
Costa, Luzinete Duarte
Feira de Ciências
Iniciação Científica
Estudantes da Educação Básica
Science Fair
Scientific Research
Basic Education students
title_short Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research
title_full Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research
title_fullStr Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research
title_full_unstemmed Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research
title_sort Science Fairs: getting students of the Basic Education used to science initiation research
author Costa, Luzinete Duarte
author_facet Costa, Luzinete Duarte
Mello, Geison Jader
Roehrs, Marfa Magali
author_role author
author2 Mello, Geison Jader
Roehrs, Marfa Magali
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Luzinete Duarte
Mello, Geison Jader
Roehrs, Marfa Magali
dc.subject.por.fl_str_mv Feira de Ciências
Iniciação Científica
Estudantes da Educação Básica
Science Fair
Scientific Research
Basic Education students
topic Feira de Ciências
Iniciação Científica
Estudantes da Educação Básica
Science Fair
Scientific Research
Basic Education students
description This article analyzes how Science Fairs can be an opportunity for learning and for the formation of a scientific identity in the context of Basic Education.The objective is toanalyze the scientific understanding of students who were granted junior scientific fellowships,who took part inthe“Feira de Ciências do Território do Alto Paraguai”, in Mato Grosso, Brazil, in 2016. The specific objectivewas to find, in this event, the characteristics of thescientific comprehension triggered by the valuingof knowledge. The data obtained fromthe documents of the students (projects and reports) revealed that, besides being animportant event,fairis a mediatory methodological education strategy andencourages scientific activities through the socialization and exchange it enables.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49344
10.14393/ER-v26n2a2019-10
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49344
identifier_str_mv 10.14393/ER-v26n2a2019-10
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49344/26292
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 504-523
Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 504-523
Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 504-523
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944222302797824