Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Marcos Lopes de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Ferrari, Anderson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48427
Resumo: In this article we focus on the annoyances about gender and sexuality presented by participants of a sub -project of the Pibid of Sciences of the initial years of elementary education of a federal universityin. The group consisted of teachers from the initial years of elementary education, graduates of the courses of pedagogy, biology, chemistry and physics and a university professor in the area of science education. The group's concerns led us to realize the investments made to control the sexuality of the children and how much the school still has been silenced in the debates about sexuality and when it chooses to bring it, in science classes, the focus has still been on reproduction.  
id UFU-8_f9f45937672986fe12e558d96d26a50f
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/48427
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science educationInquietações sobre gênero e sexualidade em espaços formativos: o caso do Pibid de CiênciasFormação docenteCiências naturaisEnsino fundamentalGêneroSexualidadeTeacher educationNatural sciencesElementary educationGenderSexualityIn this article we focus on the annoyances about gender and sexuality presented by participants of a sub -project of the Pibid of Sciences of the initial years of elementary education of a federal universityin. The group consisted of teachers from the initial years of elementary education, graduates of the courses of pedagogy, biology, chemistry and physics and a university professor in the area of science education. The group's concerns led us to realize the investments made to control the sexuality of the children and how much the school still has been silenced in the debates about sexuality and when it chooses to bring it, in science classes, the focus has still been on reproduction.  Neste artigo enfocamos os incômodos sobre gênero e sexualidade apresentados por participantes de um subprojeto do Pibid de Ciências dos anos iniciais do ensino fundamental de uma universidade federal mineira. O grupo era composto por professoras dos anos iniciais do ensino fundamental, licenciandas/os dos cursos de pedagogia, biologia, química e física e uma docente universitária da área de ensino de ciências. As inquietações trazidas pelo grupo nos encaminharam para perceber os investimentos feitos para o controle da sexualidade das crianças e o quanto a escola ainda tem se silenciado diante dos debates sobre sexualidade e quando opta por trazê-la, nas aulas de ciências, o enfoque ainda tem sido o da reprodução. PALAVRAS-CHAVE: Formação docente. Ciências naturais. Ensino fundamental. Gênero. Sexualidade.Universidade Federal de Uberlândia2019-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4842710.14393/ER-v26n1a2019-2Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 40-59Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 40-59Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 40-591983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48427/25884Souza, Marcos Lopes deFerrari, Andersoninfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-09T20:31:25Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/48427Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-09T20:31:25Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education
Inquietações sobre gênero e sexualidade em espaços formativos: o caso do Pibid de Ciências
title Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education
spellingShingle Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education
Souza, Marcos Lopes de
Formação docente
Ciências naturais
Ensino fundamental
Gênero
Sexualidade
Teacher education
Natural sciences
Elementary education
Gender
Sexuality
title_short Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education
title_full Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education
title_fullStr Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education
title_full_unstemmed Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education
title_sort Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education
author Souza, Marcos Lopes de
author_facet Souza, Marcos Lopes de
Ferrari, Anderson
author_role author
author2 Ferrari, Anderson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Marcos Lopes de
Ferrari, Anderson
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente
Ciências naturais
Ensino fundamental
Gênero
Sexualidade
Teacher education
Natural sciences
Elementary education
Gender
Sexuality
topic Formação docente
Ciências naturais
Ensino fundamental
Gênero
Sexualidade
Teacher education
Natural sciences
Elementary education
Gender
Sexuality
description In this article we focus on the annoyances about gender and sexuality presented by participants of a sub -project of the Pibid of Sciences of the initial years of elementary education of a federal universityin. The group consisted of teachers from the initial years of elementary education, graduates of the courses of pedagogy, biology, chemistry and physics and a university professor in the area of science education. The group's concerns led us to realize the investments made to control the sexuality of the children and how much the school still has been silenced in the debates about sexuality and when it chooses to bring it, in science classes, the focus has still been on reproduction.  
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48427
10.14393/ER-v26n1a2019-2
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48427
identifier_str_mv 10.14393/ER-v26n1a2019-2
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48427/25884
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 40-59
Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 40-59
Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 40-59
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221908533248