Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48427 |
Resumo: | In this article we focus on the annoyances about gender and sexuality presented by participants of a sub -project of the Pibid of Sciences of the initial years of elementary education of a federal universityin. The group consisted of teachers from the initial years of elementary education, graduates of the courses of pedagogy, biology, chemistry and physics and a university professor in the area of science education. The group's concerns led us to realize the investments made to control the sexuality of the children and how much the school still has been silenced in the debates about sexuality and when it chooses to bring it, in science classes, the focus has still been on reproduction. |
id |
UFU-8_f9f45937672986fe12e558d96d26a50f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/48427 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science educationInquietações sobre gênero e sexualidade em espaços formativos: o caso do Pibid de CiênciasFormação docenteCiências naturaisEnsino fundamentalGêneroSexualidadeTeacher educationNatural sciencesElementary educationGenderSexualityIn this article we focus on the annoyances about gender and sexuality presented by participants of a sub -project of the Pibid of Sciences of the initial years of elementary education of a federal universityin. The group consisted of teachers from the initial years of elementary education, graduates of the courses of pedagogy, biology, chemistry and physics and a university professor in the area of science education. The group's concerns led us to realize the investments made to control the sexuality of the children and how much the school still has been silenced in the debates about sexuality and when it chooses to bring it, in science classes, the focus has still been on reproduction. Neste artigo enfocamos os incômodos sobre gênero e sexualidade apresentados por participantes de um subprojeto do Pibid de Ciências dos anos iniciais do ensino fundamental de uma universidade federal mineira. O grupo era composto por professoras dos anos iniciais do ensino fundamental, licenciandas/os dos cursos de pedagogia, biologia, química e física e uma docente universitária da área de ensino de ciências. As inquietações trazidas pelo grupo nos encaminharam para perceber os investimentos feitos para o controle da sexualidade das crianças e o quanto a escola ainda tem se silenciado diante dos debates sobre sexualidade e quando opta por trazê-la, nas aulas de ciências, o enfoque ainda tem sido o da reprodução. PALAVRAS-CHAVE: Formação docente. Ciências naturais. Ensino fundamental. Gênero. Sexualidade.Universidade Federal de Uberlândia2019-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4842710.14393/ER-v26n1a2019-2Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 40-59Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 40-59Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 40-591983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48427/25884Souza, Marcos Lopes deFerrari, Andersoninfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-09T20:31:25Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/48427Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-09T20:31:25Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education Inquietações sobre gênero e sexualidade em espaços formativos: o caso do Pibid de Ciências |
title |
Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education |
spellingShingle |
Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education Souza, Marcos Lopes de Formação docente Ciências naturais Ensino fundamental Gênero Sexualidade Teacher education Natural sciences Elementary education Gender Sexuality |
title_short |
Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education |
title_full |
Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education |
title_fullStr |
Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education |
title_full_unstemmed |
Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education |
title_sort |
Concerns about gender and sexuality in formative spaces: the case of the PIBID of science education |
author |
Souza, Marcos Lopes de |
author_facet |
Souza, Marcos Lopes de Ferrari, Anderson |
author_role |
author |
author2 |
Ferrari, Anderson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Marcos Lopes de Ferrari, Anderson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação docente Ciências naturais Ensino fundamental Gênero Sexualidade Teacher education Natural sciences Elementary education Gender Sexuality |
topic |
Formação docente Ciências naturais Ensino fundamental Gênero Sexualidade Teacher education Natural sciences Elementary education Gender Sexuality |
description |
In this article we focus on the annoyances about gender and sexuality presented by participants of a sub -project of the Pibid of Sciences of the initial years of elementary education of a federal universityin. The group consisted of teachers from the initial years of elementary education, graduates of the courses of pedagogy, biology, chemistry and physics and a university professor in the area of science education. The group's concerns led us to realize the investments made to control the sexuality of the children and how much the school still has been silenced in the debates about sexuality and when it chooses to bring it, in science classes, the focus has still been on reproduction. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48427 10.14393/ER-v26n1a2019-2 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48427 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v26n1a2019-2 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48427/25884 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 40-59 Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 40-59 Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 40-59 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221908533248 |