Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1997 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31100 http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.29 |
Resumo: | The aim of this study is to analyse the causes that have influence in Math concept formation in the first two years of the elementary school (C.B.A.) and the significance of the didactic book in this process. The study has its support in principies of the cognitivism theory, specially from the authors: Ausubel, Piaget and Vigotsky and data collected from teachers from public schools. It also analyses data collected from the 40a S.R.E. (40a Regional Teaching Office) related to students success in Mathematics in the last years, in the beginning of the elementary school and about didactic books used in public schools of Uberlândia. All this study is related here with the difficulties of Math learning and with the contents and method present in the didactic books. It concludes that the didactic books analysed have their significance for education, although they are not quite based in the psychological and pedagogical theories of the presente days and they don’t bring the expected contribution to Math learning. Finally, some sugestions are presented in order to make those books really important for the teachers and students and to give their contribution to the improvement of Math teaching and consequently, to the concepts formation. |
id |
UFU_0de1436d471b71d1e6eecde4cfbe293a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/31100 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitosMathematics textbook at CBA: its importance for concept formationCiclo Básico de AlfabetizaçãoMatemáticaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAlfabetizaçãoThe aim of this study is to analyse the causes that have influence in Math concept formation in the first two years of the elementary school (C.B.A.) and the significance of the didactic book in this process. The study has its support in principies of the cognitivism theory, specially from the authors: Ausubel, Piaget and Vigotsky and data collected from teachers from public schools. It also analyses data collected from the 40a S.R.E. (40a Regional Teaching Office) related to students success in Mathematics in the last years, in the beginning of the elementary school and about didactic books used in public schools of Uberlândia. All this study is related here with the difficulties of Math learning and with the contents and method present in the didactic books. It concludes that the didactic books analysed have their significance for education, although they are not quite based in the psychological and pedagogical theories of the presente days and they don’t bring the expected contribution to Math learning. Finally, some sugestions are presented in order to make those books really important for the teachers and students and to give their contribution to the improvement of Math teaching and consequently, to the concepts formation.Dissertação (Mestrado)Este trabalho tem por objetivo analisar os fatores que influenciam a formação de conceitos matemáticos no Ciclo Básico de Alfabetização e a importância do livro didático de matemática naquele processo. O trabalho baseia-se em princípios da teoria cognitivista, especialmente dos autores: Ausubel, Piaget e Vigotsky e em dados levantados junto a professores da rede estadual. Analisa também dados levantados junto à 40a SRE sobre os resultados de aprovação em matemática nos últimos anos, nas séries iniciais do ensino fundamental e sobre livros didáticos utilizados nas escolas estaduais de Uberlândia. Procura-se aqui relacionar todo esse estudo com as dificuldades de aprendizagem em matemática e com o conteúdo e metodologia apresentados nos livros didáticos. Conclui-se que os livros didáticos analisados têm a sua importância para a educação embora não estejam muito embasados nas teorias psicológicas e pedagógicas atuais e não tragam a colaboração esperada para a aprendizagem em matemática. No final, algumas sugestões são apresentadas para que esses livros realmente sejam importantes para professores e alunos e contribuam para a melhoria do ensino em matemática e conseqüentemente para a formação de conceitos.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoJesus, Osvaldo Freitas deFaria, Nadir Soares de2021-01-19T18:55:18Z2021-01-19T18:55:18Z1997info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFARIA, Nadir Soares de. Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos. 1997. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.29.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31100http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.29porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-01-20T06:15:39Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/31100Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-01-20T06:15:39Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos Mathematics textbook at CBA: its importance for concept formation |
title |
Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos |
spellingShingle |
Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos Faria, Nadir Soares de Ciclo Básico de Alfabetização Matemática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Alfabetização |
title_short |
Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos |
title_full |
Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos |
title_fullStr |
Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos |
title_full_unstemmed |
Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos |
title_sort |
Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos |
author |
Faria, Nadir Soares de |
author_facet |
Faria, Nadir Soares de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Jesus, Osvaldo Freitas de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faria, Nadir Soares de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciclo Básico de Alfabetização Matemática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Alfabetização |
topic |
Ciclo Básico de Alfabetização Matemática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Alfabetização |
description |
The aim of this study is to analyse the causes that have influence in Math concept formation in the first two years of the elementary school (C.B.A.) and the significance of the didactic book in this process. The study has its support in principies of the cognitivism theory, specially from the authors: Ausubel, Piaget and Vigotsky and data collected from teachers from public schools. It also analyses data collected from the 40a S.R.E. (40a Regional Teaching Office) related to students success in Mathematics in the last years, in the beginning of the elementary school and about didactic books used in public schools of Uberlândia. All this study is related here with the difficulties of Math learning and with the contents and method present in the didactic books. It concludes that the didactic books analysed have their significance for education, although they are not quite based in the psychological and pedagogical theories of the presente days and they don’t bring the expected contribution to Math learning. Finally, some sugestions are presented in order to make those books really important for the teachers and students and to give their contribution to the improvement of Math teaching and consequently, to the concepts formation. |
publishDate |
1997 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1997 2021-01-19T18:55:18Z 2021-01-19T18:55:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FARIA, Nadir Soares de. Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos. 1997. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.29. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31100 http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.29 |
identifier_str_mv |
FARIA, Nadir Soares de. Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos. 1997. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.29. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31100 http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.29 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569604052844544 |