Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria, Nadir Soares de
Data de Publicação: 1997
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31100
http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.29
Resumo: The aim of this study is to analyse the causes that have influence in Math concept formation in the first two years of the elementary school (C.B.A.) and the significance of the didactic book in this process. The study has its support in principies of the cognitivism theory, specially from the authors: Ausubel, Piaget and Vigotsky and data collected from teachers from public schools. It also analyses data collected from the 40a S.R.E. (40a Regional Teaching Office) related to students success in Mathematics in the last years, in the beginning of the elementary school and about didactic books used in public schools of Uberlândia. All this study is related here with the difficulties of Math learning and with the contents and method present in the didactic books. It concludes that the didactic books analysed have their significance for education, although they are not quite based in the psychological and pedagogical theories of the presente days and they don’t bring the expected contribution to Math learning. Finally, some sugestions are presented in order to make those books really important for the teachers and students and to give their contribution to the improvement of Math teaching and consequently, to the concepts formation.
id UFU_0de1436d471b71d1e6eecde4cfbe293a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/31100
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitosMathematics textbook at CBA: its importance for concept formationCiclo Básico de AlfabetizaçãoMatemáticaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAlfabetizaçãoThe aim of this study is to analyse the causes that have influence in Math concept formation in the first two years of the elementary school (C.B.A.) and the significance of the didactic book in this process. The study has its support in principies of the cognitivism theory, specially from the authors: Ausubel, Piaget and Vigotsky and data collected from teachers from public schools. It also analyses data collected from the 40a S.R.E. (40a Regional Teaching Office) related to students success in Mathematics in the last years, in the beginning of the elementary school and about didactic books used in public schools of Uberlândia. All this study is related here with the difficulties of Math learning and with the contents and method present in the didactic books. It concludes that the didactic books analysed have their significance for education, although they are not quite based in the psychological and pedagogical theories of the presente days and they don’t bring the expected contribution to Math learning. Finally, some sugestions are presented in order to make those books really important for the teachers and students and to give their contribution to the improvement of Math teaching and consequently, to the concepts formation.Dissertação (Mestrado)Este trabalho tem por objetivo analisar os fatores que influenciam a formação de conceitos matemáticos no Ciclo Básico de Alfabetização e a importância do livro didático de matemática naquele processo. O trabalho baseia-se em princípios da teoria cognitivista, especialmente dos autores: Ausubel, Piaget e Vigotsky e em dados levantados junto a professores da rede estadual. Analisa também dados levantados junto à 40a SRE sobre os resultados de aprovação em matemática nos últimos anos, nas séries iniciais do ensino fundamental e sobre livros didáticos utilizados nas escolas estaduais de Uberlândia. Procura-se aqui relacionar todo esse estudo com as dificuldades de aprendizagem em matemática e com o conteúdo e metodologia apresentados nos livros didáticos. Conclui-se que os livros didáticos analisados têm a sua importância para a educação embora não estejam muito embasados nas teorias psicológicas e pedagógicas atuais e não tragam a colaboração esperada para a aprendizagem em matemática. No final, algumas sugestões são apresentadas para que esses livros realmente sejam importantes para professores e alunos e contribuam para a melhoria do ensino em matemática e conseqüentemente para a formação de conceitos.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoJesus, Osvaldo Freitas deFaria, Nadir Soares de2021-01-19T18:55:18Z2021-01-19T18:55:18Z1997info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFARIA, Nadir Soares de. Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos. 1997. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.29.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31100http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.29porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-01-20T06:15:39Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/31100Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-01-20T06:15:39Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos
Mathematics textbook at CBA: its importance for concept formation
title Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos
spellingShingle Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos
Faria, Nadir Soares de
Ciclo Básico de Alfabetização
Matemática
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Alfabetização
title_short Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos
title_full Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos
title_fullStr Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos
title_full_unstemmed Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos
title_sort Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos
author Faria, Nadir Soares de
author_facet Faria, Nadir Soares de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Jesus, Osvaldo Freitas de
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria, Nadir Soares de
dc.subject.por.fl_str_mv Ciclo Básico de Alfabetização
Matemática
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Alfabetização
topic Ciclo Básico de Alfabetização
Matemática
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Alfabetização
description The aim of this study is to analyse the causes that have influence in Math concept formation in the first two years of the elementary school (C.B.A.) and the significance of the didactic book in this process. The study has its support in principies of the cognitivism theory, specially from the authors: Ausubel, Piaget and Vigotsky and data collected from teachers from public schools. It also analyses data collected from the 40a S.R.E. (40a Regional Teaching Office) related to students success in Mathematics in the last years, in the beginning of the elementary school and about didactic books used in public schools of Uberlândia. All this study is related here with the difficulties of Math learning and with the contents and method present in the didactic books. It concludes that the didactic books analysed have their significance for education, although they are not quite based in the psychological and pedagogical theories of the presente days and they don’t bring the expected contribution to Math learning. Finally, some sugestions are presented in order to make those books really important for the teachers and students and to give their contribution to the improvement of Math teaching and consequently, to the concepts formation.
publishDate 1997
dc.date.none.fl_str_mv 1997
2021-01-19T18:55:18Z
2021-01-19T18:55:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FARIA, Nadir Soares de. Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos. 1997. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.29.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31100
http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.29
identifier_str_mv FARIA, Nadir Soares de. Livro didático de matemática no CBA: sua importância para a formação de conceitos. 1997. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.29.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31100
http://doi.org/10.14393/ufu.di.1997.29
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569604052844544