Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Jéssica Lima
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32114
Resumo: Animal welfare has been gaining attention from society, especially regarding its applicability to scientific and productive contexts. However, the scarcity of information on the subject does not only apply to consumers, but also those who are directly or indirectly involved with an animal. Thus, the objective of this work was to carry out a survey on the degree of knowledge of Brazilians in relation to animal welfare, evaluate attitudes towards this information, and analyze how the media interfere in this process. For this purpose, an online survey was conducted through the application of a structured questionnaire with 24 rating questions through the Google Forms application, which collected data from 237 consumers, 63.7% of respondents belonging to the female gender, indicating that women have a greater involvement on issues related to animals. It was concluded that the perception of consumers about animal welfare in relation to products of animal origin is strongly influenced by the education of these people and their access to the internet. Consumers are willing to pay up to 5% more for products that guarantee the welfare of animals, from breeding to slaughter, regardless of their social class; however, there are barriers to purchase these products, such as the lack of information available to the consumer, before and at the time of purchase, and the low availability of the products.
id UFU_1331a47381d7308d1c087be89f8dba80
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/32114
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produçãoComportamento do consumidorConhecimentoAlimentos de origem animalMeios de comunicaçãoCNPQ::CIENCIAS AGRARIASCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRAAnimal welfare has been gaining attention from society, especially regarding its applicability to scientific and productive contexts. However, the scarcity of information on the subject does not only apply to consumers, but also those who are directly or indirectly involved with an animal. Thus, the objective of this work was to carry out a survey on the degree of knowledge of Brazilians in relation to animal welfare, evaluate attitudes towards this information, and analyze how the media interfere in this process. For this purpose, an online survey was conducted through the application of a structured questionnaire with 24 rating questions through the Google Forms application, which collected data from 237 consumers, 63.7% of respondents belonging to the female gender, indicating that women have a greater involvement on issues related to animals. It was concluded that the perception of consumers about animal welfare in relation to products of animal origin is strongly influenced by the education of these people and their access to the internet. Consumers are willing to pay up to 5% more for products that guarantee the welfare of animals, from breeding to slaughter, regardless of their social class; however, there are barriers to purchase these products, such as the lack of information available to the consumer, before and at the time of purchase, and the low availability of the products.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O Bem-Estar animal vem ganhando a atenção de parte da sociedade, principalmente a respeito de sua aplicabilidade aos contextos científico e produtivo. Entretanto, a escassez de informações a respeito do tema não se aplica apenas aos consumidores, mas também aqueles que direta ou indiretamente estão envolvidos com a produção animal. Assim, o objetivo deste trabalho foi realizar um levantamento sobre o grau de conhecimento dos brasileiros em relação ao bem-estar animal, avaliar atitudes tomadas frente a estas informações, além de analisar como os meios de comunicação interferem neste processo. Para tanto, foi realizado uma pesquisa online através da aplicação de um questionário estruturado com 24 questões de múltipla escolha através do aplicativo Google Forms que coletou dados de 237 consumidores sendo 63,7%, dos respondentes pertencentes ao gênero feminino indicando que as mulheres possuem um envolvimento maior em questões relacionadas aos animais. Concluiu-se que a percepção dos consumidores sobre o bem-estar animal em relação aos produtos de origem animal, é influenciada fortemente pela escolaridade dessas pessoas e se acesso à internet. Os consumidores estão dispostos a pagar até 5% a mais por produtos que garantem o bem-estar aos animais, desde a criação ao abate, independente de sua classe social; porem existem barreiras para aquisição desses produtos como a falta de informações disponíveis para o consumidor, antes e no momento da compra, e a baixa disponibilidade dos produtos.Universidade Federal de UberlândiaBrasilZootecniaDias, Ana Luísa Neves Alvarengahttp://lattes.cnpq.br/1919011325259598Rocha, Águida Garreth FerrazRuela, Paulo Arthur CardosoSouza, Jéssica Lima2021-06-22T13:36:53Z2021-06-22T13:36:53Z2021-06-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOUZA, Jéssica Lima. Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção. 2021.44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Zootecnia) - Universidade Federal de Uberlândia.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32114porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-06-23T06:31:16Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/32114Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-06-23T06:31:16Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção
title Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção
spellingShingle Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção
Souza, Jéssica Lima
Comportamento do consumidor
Conhecimento
Alimentos de origem animal
Meios de comunicação
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
title_short Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção
title_full Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção
title_fullStr Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção
title_full_unstemmed Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção
title_sort Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção
author Souza, Jéssica Lima
author_facet Souza, Jéssica Lima
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Dias, Ana Luísa Neves Alvarenga
http://lattes.cnpq.br/1919011325259598
Rocha, Águida Garreth Ferraz
Ruela, Paulo Arthur Cardoso
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Jéssica Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Comportamento do consumidor
Conhecimento
Alimentos de origem animal
Meios de comunicação
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
topic Comportamento do consumidor
Conhecimento
Alimentos de origem animal
Meios de comunicação
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description Animal welfare has been gaining attention from society, especially regarding its applicability to scientific and productive contexts. However, the scarcity of information on the subject does not only apply to consumers, but also those who are directly or indirectly involved with an animal. Thus, the objective of this work was to carry out a survey on the degree of knowledge of Brazilians in relation to animal welfare, evaluate attitudes towards this information, and analyze how the media interfere in this process. For this purpose, an online survey was conducted through the application of a structured questionnaire with 24 rating questions through the Google Forms application, which collected data from 237 consumers, 63.7% of respondents belonging to the female gender, indicating that women have a greater involvement on issues related to animals. It was concluded that the perception of consumers about animal welfare in relation to products of animal origin is strongly influenced by the education of these people and their access to the internet. Consumers are willing to pay up to 5% more for products that guarantee the welfare of animals, from breeding to slaughter, regardless of their social class; however, there are barriers to purchase these products, such as the lack of information available to the consumer, before and at the time of purchase, and the low availability of the products.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-22T13:36:53Z
2021-06-22T13:36:53Z
2021-06-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Jéssica Lima. Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção. 2021.44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Zootecnia) - Universidade Federal de Uberlândia.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32114
identifier_str_mv SOUZA, Jéssica Lima. Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção. 2021.44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Zootecnia) - Universidade Federal de Uberlândia.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32114
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Zootecnia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Zootecnia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711518654529536