Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32114 |
Resumo: | Animal welfare has been gaining attention from society, especially regarding its applicability to scientific and productive contexts. However, the scarcity of information on the subject does not only apply to consumers, but also those who are directly or indirectly involved with an animal. Thus, the objective of this work was to carry out a survey on the degree of knowledge of Brazilians in relation to animal welfare, evaluate attitudes towards this information, and analyze how the media interfere in this process. For this purpose, an online survey was conducted through the application of a structured questionnaire with 24 rating questions through the Google Forms application, which collected data from 237 consumers, 63.7% of respondents belonging to the female gender, indicating that women have a greater involvement on issues related to animals. It was concluded that the perception of consumers about animal welfare in relation to products of animal origin is strongly influenced by the education of these people and their access to the internet. Consumers are willing to pay up to 5% more for products that guarantee the welfare of animals, from breeding to slaughter, regardless of their social class; however, there are barriers to purchase these products, such as the lack of information available to the consumer, before and at the time of purchase, and the low availability of the products. |
id |
UFU_1331a47381d7308d1c087be89f8dba80 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/32114 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produçãoComportamento do consumidorConhecimentoAlimentos de origem animalMeios de comunicaçãoCNPQ::CIENCIAS AGRARIASCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRAAnimal welfare has been gaining attention from society, especially regarding its applicability to scientific and productive contexts. However, the scarcity of information on the subject does not only apply to consumers, but also those who are directly or indirectly involved with an animal. Thus, the objective of this work was to carry out a survey on the degree of knowledge of Brazilians in relation to animal welfare, evaluate attitudes towards this information, and analyze how the media interfere in this process. For this purpose, an online survey was conducted through the application of a structured questionnaire with 24 rating questions through the Google Forms application, which collected data from 237 consumers, 63.7% of respondents belonging to the female gender, indicating that women have a greater involvement on issues related to animals. It was concluded that the perception of consumers about animal welfare in relation to products of animal origin is strongly influenced by the education of these people and their access to the internet. Consumers are willing to pay up to 5% more for products that guarantee the welfare of animals, from breeding to slaughter, regardless of their social class; however, there are barriers to purchase these products, such as the lack of information available to the consumer, before and at the time of purchase, and the low availability of the products.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O Bem-Estar animal vem ganhando a atenção de parte da sociedade, principalmente a respeito de sua aplicabilidade aos contextos científico e produtivo. Entretanto, a escassez de informações a respeito do tema não se aplica apenas aos consumidores, mas também aqueles que direta ou indiretamente estão envolvidos com a produção animal. Assim, o objetivo deste trabalho foi realizar um levantamento sobre o grau de conhecimento dos brasileiros em relação ao bem-estar animal, avaliar atitudes tomadas frente a estas informações, além de analisar como os meios de comunicação interferem neste processo. Para tanto, foi realizado uma pesquisa online através da aplicação de um questionário estruturado com 24 questões de múltipla escolha através do aplicativo Google Forms que coletou dados de 237 consumidores sendo 63,7%, dos respondentes pertencentes ao gênero feminino indicando que as mulheres possuem um envolvimento maior em questões relacionadas aos animais. Concluiu-se que a percepção dos consumidores sobre o bem-estar animal em relação aos produtos de origem animal, é influenciada fortemente pela escolaridade dessas pessoas e se acesso à internet. Os consumidores estão dispostos a pagar até 5% a mais por produtos que garantem o bem-estar aos animais, desde a criação ao abate, independente de sua classe social; porem existem barreiras para aquisição desses produtos como a falta de informações disponíveis para o consumidor, antes e no momento da compra, e a baixa disponibilidade dos produtos.Universidade Federal de UberlândiaBrasilZootecniaDias, Ana Luísa Neves Alvarengahttp://lattes.cnpq.br/1919011325259598Rocha, Águida Garreth FerrazRuela, Paulo Arthur CardosoSouza, Jéssica Lima2021-06-22T13:36:53Z2021-06-22T13:36:53Z2021-06-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOUZA, Jéssica Lima. Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção. 2021.44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Zootecnia) - Universidade Federal de Uberlândia.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32114porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-06-23T06:31:16Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/32114Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-06-23T06:31:16Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção |
title |
Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção |
spellingShingle |
Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção Souza, Jéssica Lima Comportamento do consumidor Conhecimento Alimentos de origem animal Meios de comunicação CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
title_short |
Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção |
title_full |
Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção |
title_fullStr |
Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção |
title_full_unstemmed |
Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção |
title_sort |
Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção |
author |
Souza, Jéssica Lima |
author_facet |
Souza, Jéssica Lima |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Dias, Ana Luísa Neves Alvarenga http://lattes.cnpq.br/1919011325259598 Rocha, Águida Garreth Ferraz Ruela, Paulo Arthur Cardoso |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Jéssica Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comportamento do consumidor Conhecimento Alimentos de origem animal Meios de comunicação CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
topic |
Comportamento do consumidor Conhecimento Alimentos de origem animal Meios de comunicação CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
Animal welfare has been gaining attention from society, especially regarding its applicability to scientific and productive contexts. However, the scarcity of information on the subject does not only apply to consumers, but also those who are directly or indirectly involved with an animal. Thus, the objective of this work was to carry out a survey on the degree of knowledge of Brazilians in relation to animal welfare, evaluate attitudes towards this information, and analyze how the media interfere in this process. For this purpose, an online survey was conducted through the application of a structured questionnaire with 24 rating questions through the Google Forms application, which collected data from 237 consumers, 63.7% of respondents belonging to the female gender, indicating that women have a greater involvement on issues related to animals. It was concluded that the perception of consumers about animal welfare in relation to products of animal origin is strongly influenced by the education of these people and their access to the internet. Consumers are willing to pay up to 5% more for products that guarantee the welfare of animals, from breeding to slaughter, regardless of their social class; however, there are barriers to purchase these products, such as the lack of information available to the consumer, before and at the time of purchase, and the low availability of the products. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-22T13:36:53Z 2021-06-22T13:36:53Z 2021-06-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, Jéssica Lima. Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção. 2021.44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Zootecnia) - Universidade Federal de Uberlândia. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32114 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Jéssica Lima. Percepções e ações humanas sobre o bem-estar animal nos sistemas de produção. 2021.44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Zootecnia) - Universidade Federal de Uberlândia. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32114 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Zootecnia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Zootecnia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711518654529536 |