Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16038 |
Resumo: | This work aims at understanding how high levels of inequalities from which injustice and social exclusion are derived become so evident, as we observe that the majority of the Brazilian population black people does not have dignified life conditions in order to guarantee these individuals with the right to citizenship. As the marginalization of black people is verified in the Brazilian Society we can make use of the teaching of Geography as an opportunity of debate and discussion about this reality. We discuss on the necessity of improvement and redoing of the school curriculum to convert the school in a democratic space, without racial prejudice as well as the value of family culture that is brought to the school. Some questions are references in this change: What representations the discourse of Geography does, regarding black people social inclusion? How are black people approached in the textbooks of Geography? What is defended by the teachers of Geography in the classroom? What is the role of the school in the citizen training? These questions point to a necessity of an articulation between Education and the specific content of Geography, recovering the political essence of the education act, in general, and, in a particular way, the school teaching of Geography. |
id |
UFU_24b64bcec4f0fba7e6406d5e811ea31a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/16038 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidadeEnsino de geografiaCulturaEscolaCidadaniaGeografia - Estudo e ensinoNegros Aspectos sociaisTeaching of geographyCultureBlack peopleSchoolCitizenshipCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAThis work aims at understanding how high levels of inequalities from which injustice and social exclusion are derived become so evident, as we observe that the majority of the Brazilian population black people does not have dignified life conditions in order to guarantee these individuals with the right to citizenship. As the marginalization of black people is verified in the Brazilian Society we can make use of the teaching of Geography as an opportunity of debate and discussion about this reality. We discuss on the necessity of improvement and redoing of the school curriculum to convert the school in a democratic space, without racial prejudice as well as the value of family culture that is brought to the school. Some questions are references in this change: What representations the discourse of Geography does, regarding black people social inclusion? How are black people approached in the textbooks of Geography? What is defended by the teachers of Geography in the classroom? What is the role of the school in the citizen training? These questions point to a necessity of an articulation between Education and the specific content of Geography, recovering the political essence of the education act, in general, and, in a particular way, the school teaching of Geography.Mestre em GeografiaEsta dissertação tem por objetivo compreender como os elevados níveis de desigualdades, dos quais derivam injustiças e exclusão social, tornam-se tão evidentes quando se observa que a maior parte da população brasileira, negra, não tem condições dignas de vida, que garantam a esses indivíduos a efetivação do direito de serem cidadãos. Detecta-se, nesse estudo, a marginalização do negro na sociedade brasileira e toma-se o ensino de Geografia como oportunidade de debate e problematização dessa realidade. Discute-se, ainda, a necessidade de melhorar e refazer o currículo escolar para transformar a escola em um espaço democrático, sem preconceitos raciais, valorizando a cultura trazida do meio familiar para o meio escolar. Algumas indagações são referência na reflexão dessa temática: Que representações o discurso da Geografia faz a respeito da inclusão social do negro? Como o negro é abordado nos livros didáticos de Geografia? Quais os posicionamentos dos professores de Geografia em sala de aula? Qual o papel da escola na formação cidadã? Tais indagações nos apontam a necessidade de uma articulação entre Educação e o conteúdo específico de Geografia, resgatando-se a essência política dos atos de educar (em geral) e de ensinar Geografia (em particular) na escola.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em GeografiaCiências HumanasUFUVlach, Vânia Rubia Fariashttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783106A4Cardoso, Heloisa Helena Pachecohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787882Y0Buitoni, Marisia Margarida Santiagohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796931Z7Nascimento, Ednéa do2016-06-22T18:44:34Z2008-09-052016-06-22T18:44:34Z2008-05-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfNASCIMENTO, Ednéa do. Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16038porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2016-06-23T07:24:30Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/16038Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2016-06-23T07:24:30Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade |
title |
Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade |
spellingShingle |
Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade Nascimento, Ednéa do Ensino de geografia Cultura Escola Cidadania Geografia - Estudo e ensino Negros Aspectos sociais Teaching of geography Culture Black people School Citizenship CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
title_short |
Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade |
title_full |
Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade |
title_fullStr |
Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade |
title_full_unstemmed |
Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade |
title_sort |
Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade |
author |
Nascimento, Ednéa do |
author_facet |
Nascimento, Ednéa do |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Vlach, Vânia Rubia Farias http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783106A4 Cardoso, Heloisa Helena Pacheco http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787882Y0 Buitoni, Marisia Margarida Santiago http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796931Z7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Ednéa do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de geografia Cultura Escola Cidadania Geografia - Estudo e ensino Negros Aspectos sociais Teaching of geography Culture Black people School Citizenship CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
topic |
Ensino de geografia Cultura Escola Cidadania Geografia - Estudo e ensino Negros Aspectos sociais Teaching of geography Culture Black people School Citizenship CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
description |
This work aims at understanding how high levels of inequalities from which injustice and social exclusion are derived become so evident, as we observe that the majority of the Brazilian population black people does not have dignified life conditions in order to guarantee these individuals with the right to citizenship. As the marginalization of black people is verified in the Brazilian Society we can make use of the teaching of Geography as an opportunity of debate and discussion about this reality. We discuss on the necessity of improvement and redoing of the school curriculum to convert the school in a democratic space, without racial prejudice as well as the value of family culture that is brought to the school. Some questions are references in this change: What representations the discourse of Geography does, regarding black people social inclusion? How are black people approached in the textbooks of Geography? What is defended by the teachers of Geography in the classroom? What is the role of the school in the citizen training? These questions point to a necessity of an articulation between Education and the specific content of Geography, recovering the political essence of the education act, in general, and, in a particular way, the school teaching of Geography. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-09-05 2008-05-05 2016-06-22T18:44:34Z 2016-06-22T18:44:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NASCIMENTO, Ednéa do. Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16038 |
identifier_str_mv |
NASCIMENTO, Ednéa do. Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16038 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Geografia Ciências Humanas UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Geografia Ciências Humanas UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569722942488576 |