Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Ednéa do
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16038
Resumo: This work aims at understanding how high levels of inequalities from which injustice and social exclusion are derived become so evident, as we observe that the majority of the Brazilian population black people does not have dignified life conditions in order to guarantee these individuals with the right to citizenship. As the marginalization of black people is verified in the Brazilian Society we can make use of the teaching of Geography as an opportunity of debate and discussion about this reality. We discuss on the necessity of improvement and redoing of the school curriculum to convert the school in a democratic space, without racial prejudice as well as the value of family culture that is brought to the school. Some questions are references in this change: What representations the discourse of Geography does, regarding black people social inclusion? How are black people approached in the textbooks of Geography? What is defended by the teachers of Geography in the classroom? What is the role of the school in the citizen training? These questions point to a necessity of an articulation between Education and the specific content of Geography, recovering the political essence of the education act, in general, and, in a particular way, the school teaching of Geography.
id UFU_24b64bcec4f0fba7e6406d5e811ea31a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/16038
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidadeEnsino de geografiaCulturaEscolaCidadaniaGeografia - Estudo e ensinoNegros Aspectos sociaisTeaching of geographyCultureBlack peopleSchoolCitizenshipCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAThis work aims at understanding how high levels of inequalities from which injustice and social exclusion are derived become so evident, as we observe that the majority of the Brazilian population black people does not have dignified life conditions in order to guarantee these individuals with the right to citizenship. As the marginalization of black people is verified in the Brazilian Society we can make use of the teaching of Geography as an opportunity of debate and discussion about this reality. We discuss on the necessity of improvement and redoing of the school curriculum to convert the school in a democratic space, without racial prejudice as well as the value of family culture that is brought to the school. Some questions are references in this change: What representations the discourse of Geography does, regarding black people social inclusion? How are black people approached in the textbooks of Geography? What is defended by the teachers of Geography in the classroom? What is the role of the school in the citizen training? These questions point to a necessity of an articulation between Education and the specific content of Geography, recovering the political essence of the education act, in general, and, in a particular way, the school teaching of Geography.Mestre em GeografiaEsta dissertação tem por objetivo compreender como os elevados níveis de desigualdades, dos quais derivam injustiças e exclusão social, tornam-se tão evidentes quando se observa que a maior parte da população brasileira, negra, não tem condições dignas de vida, que garantam a esses indivíduos a efetivação do direito de serem cidadãos. Detecta-se, nesse estudo, a marginalização do negro na sociedade brasileira e toma-se o ensino de Geografia como oportunidade de debate e problematização dessa realidade. Discute-se, ainda, a necessidade de melhorar e refazer o currículo escolar para transformar a escola em um espaço democrático, sem preconceitos raciais, valorizando a cultura trazida do meio familiar para o meio escolar. Algumas indagações são referência na reflexão dessa temática: Que representações o discurso da Geografia faz a respeito da inclusão social do negro? Como o negro é abordado nos livros didáticos de Geografia? Quais os posicionamentos dos professores de Geografia em sala de aula? Qual o papel da escola na formação cidadã? Tais indagações nos apontam a necessidade de uma articulação entre Educação e o conteúdo específico de Geografia, resgatando-se a essência política dos atos de educar (em geral) e de ensinar Geografia (em particular) na escola.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em GeografiaCiências HumanasUFUVlach, Vânia Rubia Fariashttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783106A4Cardoso, Heloisa Helena Pachecohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787882Y0Buitoni, Marisia Margarida Santiagohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796931Z7Nascimento, Ednéa do2016-06-22T18:44:34Z2008-09-052016-06-22T18:44:34Z2008-05-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfNASCIMENTO, Ednéa do. Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16038porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2016-06-23T07:24:30Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/16038Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2016-06-23T07:24:30Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade
title Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade
spellingShingle Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade
Nascimento, Ednéa do
Ensino de geografia
Cultura
Escola
Cidadania
Geografia - Estudo e ensino
Negros Aspectos sociais
Teaching of geography
Culture
Black people
School
Citizenship
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
title_short Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade
title_full Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade
title_fullStr Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade
title_full_unstemmed Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade
title_sort Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade
author Nascimento, Ednéa do
author_facet Nascimento, Ednéa do
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vlach, Vânia Rubia Farias
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783106A4
Cardoso, Heloisa Helena Pacheco
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787882Y0
Buitoni, Marisia Margarida Santiago
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796931Z7
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Ednéa do
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de geografia
Cultura
Escola
Cidadania
Geografia - Estudo e ensino
Negros Aspectos sociais
Teaching of geography
Culture
Black people
School
Citizenship
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
topic Ensino de geografia
Cultura
Escola
Cidadania
Geografia - Estudo e ensino
Negros Aspectos sociais
Teaching of geography
Culture
Black people
School
Citizenship
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description This work aims at understanding how high levels of inequalities from which injustice and social exclusion are derived become so evident, as we observe that the majority of the Brazilian population black people does not have dignified life conditions in order to guarantee these individuals with the right to citizenship. As the marginalization of black people is verified in the Brazilian Society we can make use of the teaching of Geography as an opportunity of debate and discussion about this reality. We discuss on the necessity of improvement and redoing of the school curriculum to convert the school in a democratic space, without racial prejudice as well as the value of family culture that is brought to the school. Some questions are references in this change: What representations the discourse of Geography does, regarding black people social inclusion? How are black people approached in the textbooks of Geography? What is defended by the teachers of Geography in the classroom? What is the role of the school in the citizen training? These questions point to a necessity of an articulation between Education and the specific content of Geography, recovering the political essence of the education act, in general, and, in a particular way, the school teaching of Geography.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-09-05
2008-05-05
2016-06-22T18:44:34Z
2016-06-22T18:44:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NASCIMENTO, Ednéa do. Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16038
identifier_str_mv NASCIMENTO, Ednéa do. Ensinar geografia, ensinar a pluriculturalidade. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16038
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Geografia
Ciências Humanas
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Geografia
Ciências Humanas
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569722942488576