O grotesco e o fascínio da morte nas obras de Edgar Allan Poe e Thomas Harris

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Paulo Victor Cavanholi Seles
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23366
Resumo: This work aims to analyze how the death and the grotesque appear in the works of Edgar Allan Poe in the mid-nineteenth century, and how its use still remains relevant after one hundred years, with the works of Thomas Harris. The grotesque acquired several connotations and meanings throughout history, being an element that attracted the study of critics and professionals of literature. In Romanticism, its use became more embracing, to the point of favoring productions that had as goal to cause sensations in the reading public, as it is the case of the stories and romances of horror. In the pages written by Allan Poe, we see that this artifice is closely linked to deeply human issues, such as death, for example. The author presents it in a variety of ways, sometimes approaching it from supernatural contexts or approaching it in a credible way, close to a palpable and naturally possible reality. In the twentieth century, parts of these features still remained, although they acquired new approaches and meanings, as in the works of Thomas Harris, who, in addition to having death as a common presence in his books, still managed to create iconic characters with most famous being Hannibal Lecter.
id UFU_308c82e3ace508f992390c608027925c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/23366
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling O grotesco e o fascínio da morte nas obras de Edgar Allan Poe e Thomas HarrisLiteraturaHistóriaRomantismoEdgar Allan PoeGrotescoMorteThomas HarrisLiteratureHistoryRomanticismEdgar Allan PoeGrotesqueDeathThomas HarrisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::TEORIA E FILOSOFIA DA HISTORIAThis work aims to analyze how the death and the grotesque appear in the works of Edgar Allan Poe in the mid-nineteenth century, and how its use still remains relevant after one hundred years, with the works of Thomas Harris. The grotesque acquired several connotations and meanings throughout history, being an element that attracted the study of critics and professionals of literature. In Romanticism, its use became more embracing, to the point of favoring productions that had as goal to cause sensations in the reading public, as it is the case of the stories and romances of horror. In the pages written by Allan Poe, we see that this artifice is closely linked to deeply human issues, such as death, for example. The author presents it in a variety of ways, sometimes approaching it from supernatural contexts or approaching it in a credible way, close to a palpable and naturally possible reality. In the twentieth century, parts of these features still remained, although they acquired new approaches and meanings, as in the works of Thomas Harris, who, in addition to having death as a common presence in his books, still managed to create iconic characters with most famous being Hannibal Lecter.UFU - Universidade Federal de UberlândiaTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho visa analisar como a morte e o grotesco aparecem nas obras de Edgar Allan Poe, em meados do século XIX, e como seu uso ainda continua relevante após cem anos, com os trabalhos de Thomas Harris. O grotesco adquiriu diversas conotações e significados ao longo da história, sendo um elemento que atraiu o estudo de críticos e de profissionais da literatura. No romantismo, seu uso se tornou mais abrangente, a ponto de favorecer produções que tinham como meta causar sensações no público leitor, como é o caso dos contos e romances de horror. Nas páginas escritas por Allan Poe, vemos que este artifício está muito atrelado às questões profundamente humanas, como a morte, por exemplo. O autor a apresenta por meio de variadas formas, por vezes aproximando-a de contextos sobrenaturais ou abordando-a de maneira crível, próxima a uma realidade palpável e naturalmente possível. No século XX, parte destes recursos ainda permaneceram, apesar de adquirirem novas abordagens e significados, como ocorre nas obras de Thomas Harris, que, além de ter a morte como presença comum em seus livros, ainda conseguiu criar personagens icônicos com o mais famoso sendo Hannibal Lecter.Universidade Federal de UberlândiaBrasilHistóriaEsteves, Lainister de Oliveirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4247896P5Felipe, Cleber Vinícius do Amaralhttp://lattes.cnpq.br/7328676515209683Silva, Valéria Mara dahttp://lattes.cnpq.br/0813054017296419Dias, Paulo Victor Cavanholi Seles2018-12-17T20:10:28Z2018-12-17T20:10:28Z2018-12-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfDIAS, Paulo Victor Cavanholi Seles. O grotesco e o fascínio da morte nas obras de Edgar Allan Poe e Thomas Harris. 2018. 54 f. Monografia (Graduação em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23366porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2018-12-17T20:11:23Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/23366Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2018-12-17T20:11:23Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv O grotesco e o fascínio da morte nas obras de Edgar Allan Poe e Thomas Harris
title O grotesco e o fascínio da morte nas obras de Edgar Allan Poe e Thomas Harris
spellingShingle O grotesco e o fascínio da morte nas obras de Edgar Allan Poe e Thomas Harris
Dias, Paulo Victor Cavanholi Seles
Literatura
História
Romantismo
Edgar Allan Poe
Grotesco
Morte
Thomas Harris
Literature
History
Romanticism
Edgar Allan Poe
Grotesque
Death
Thomas Harris
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::TEORIA E FILOSOFIA DA HISTORIA
title_short O grotesco e o fascínio da morte nas obras de Edgar Allan Poe e Thomas Harris
title_full O grotesco e o fascínio da morte nas obras de Edgar Allan Poe e Thomas Harris
title_fullStr O grotesco e o fascínio da morte nas obras de Edgar Allan Poe e Thomas Harris
title_full_unstemmed O grotesco e o fascínio da morte nas obras de Edgar Allan Poe e Thomas Harris
title_sort O grotesco e o fascínio da morte nas obras de Edgar Allan Poe e Thomas Harris
author Dias, Paulo Victor Cavanholi Seles
author_facet Dias, Paulo Victor Cavanholi Seles
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Esteves, Lainister de Oliveira
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4247896P5
Felipe, Cleber Vinícius do Amaral
http://lattes.cnpq.br/7328676515209683
Silva, Valéria Mara da
http://lattes.cnpq.br/0813054017296419
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Paulo Victor Cavanholi Seles
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura
História
Romantismo
Edgar Allan Poe
Grotesco
Morte
Thomas Harris
Literature
History
Romanticism
Edgar Allan Poe
Grotesque
Death
Thomas Harris
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::TEORIA E FILOSOFIA DA HISTORIA
topic Literatura
História
Romantismo
Edgar Allan Poe
Grotesco
Morte
Thomas Harris
Literature
History
Romanticism
Edgar Allan Poe
Grotesque
Death
Thomas Harris
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::TEORIA E FILOSOFIA DA HISTORIA
description This work aims to analyze how the death and the grotesque appear in the works of Edgar Allan Poe in the mid-nineteenth century, and how its use still remains relevant after one hundred years, with the works of Thomas Harris. The grotesque acquired several connotations and meanings throughout history, being an element that attracted the study of critics and professionals of literature. In Romanticism, its use became more embracing, to the point of favoring productions that had as goal to cause sensations in the reading public, as it is the case of the stories and romances of horror. In the pages written by Allan Poe, we see that this artifice is closely linked to deeply human issues, such as death, for example. The author presents it in a variety of ways, sometimes approaching it from supernatural contexts or approaching it in a credible way, close to a palpable and naturally possible reality. In the twentieth century, parts of these features still remained, although they acquired new approaches and meanings, as in the works of Thomas Harris, who, in addition to having death as a common presence in his books, still managed to create iconic characters with most famous being Hannibal Lecter.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-17T20:10:28Z
2018-12-17T20:10:28Z
2018-12-11
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv DIAS, Paulo Victor Cavanholi Seles. O grotesco e o fascínio da morte nas obras de Edgar Allan Poe e Thomas Harris. 2018. 54 f. Monografia (Graduação em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23366
identifier_str_mv DIAS, Paulo Victor Cavanholi Seles. O grotesco e o fascínio da morte nas obras de Edgar Allan Poe e Thomas Harris. 2018. 54 f. Monografia (Graduação em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
História
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569569682620416