História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1995 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30364 http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.18 |
Resumo: | This dissertation proposes to present the History of Education within the context of Historiography showing the different analyzes that involve the question of History and Historiography to arrive at a reflection on its teaching, within the scope of the training courses of public and private schools in Uberlândia . Its beginning refers to the understanding of the dimension and breadth of the meaning of History and its relationship with Historiography. The second moment moves towards teaching, checking the History of Education discipline in the courses that form teachers who will work in school institutions both in elementary and high school, as in University education. The conclusion presents, among the different theoretical and methodological paths that underlie the different models of Historiography, another proposal for the Historiography of Brazilian Education that is not only focused on the History of Teaching, but that can serve as an understanding, analysis and criticism in favor of a conception of human societies as global and historical structures where education is constituted along with the social process. |
id |
UFU_51db3ce8240099f5491d3d25fb156555 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/30364 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentesHistory of education or teaching?: an analysis of the discipline in teacher training coursesHistória da EducaçãoHistoriografiaEnsinoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação - HistóriaProfessores - FormaçãoPedagogiaThis dissertation proposes to present the History of Education within the context of Historiography showing the different analyzes that involve the question of History and Historiography to arrive at a reflection on its teaching, within the scope of the training courses of public and private schools in Uberlândia . Its beginning refers to the understanding of the dimension and breadth of the meaning of History and its relationship with Historiography. The second moment moves towards teaching, checking the History of Education discipline in the courses that form teachers who will work in school institutions both in elementary and high school, as in University education. The conclusion presents, among the different theoretical and methodological paths that underlie the different models of Historiography, another proposal for the Historiography of Brazilian Education that is not only focused on the History of Teaching, but that can serve as an understanding, analysis and criticism in favor of a conception of human societies as global and historical structures where education is constituted along with the social process.Dissertação (Mestrado)Esta dissertação se propõe apresentar a História da Educação dentro do contexto de Historiografia mostrando as diferentes análises que envolvem a questão da História e Historiografia para se chegar a uma reflexão sobre o seu ensino, no âmbito dos cursos de formação das escolas públicas e particulares de Uberlândia. O seu início remete à compreensão da dimensão e amplitude do sentido da História e sua relação com a Historiografia. O segundo momento caminha para o ensino, verificando a disciplina História da Educação nos cursos que formam os professores que atuarão nas instituições escolares tanto no ensino fundamental e médio, quanto no ensino superior. A conclusão, apresenta dentre os diferentes caminhos teóricos e metodológicos que fundamentam os diversos modelos de Historiografia, uma outra proposta de Historiografia da Educação Brasileira que não esteja voltada apenas à História do Ensino, mas que possa servir de compreensão, análise e crítica em favor de uma concepção das sociedades humanas como estruturas globais e históricas onde a educação se constitui junto ao processo social.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoSilva, Jefferson Ildefonso dahttp://lattes.cnpq.br/3930570243995584Ribeiro, Sônia Tereza da Silva2020-11-12T19:54:56Z2020-11-12T19:54:56Z1995info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfRIBEIRO, Sônia Tereza da Silva. História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes. 1995. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.18https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30364http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.18porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-11-13T06:19:11Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/30364Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-11-13T06:19:11Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes History of education or teaching?: an analysis of the discipline in teacher training courses |
title |
História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes |
spellingShingle |
História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes Ribeiro, Sônia Tereza da Silva História da Educação Historiografia Ensino CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação - História Professores - Formação Pedagogia |
title_short |
História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes |
title_full |
História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes |
title_fullStr |
História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes |
title_full_unstemmed |
História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes |
title_sort |
História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes |
author |
Ribeiro, Sônia Tereza da Silva |
author_facet |
Ribeiro, Sônia Tereza da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Jefferson Ildefonso da http://lattes.cnpq.br/3930570243995584 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Sônia Tereza da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da Educação Historiografia Ensino CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação - História Professores - Formação Pedagogia |
topic |
História da Educação Historiografia Ensino CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação - História Professores - Formação Pedagogia |
description |
This dissertation proposes to present the History of Education within the context of Historiography showing the different analyzes that involve the question of History and Historiography to arrive at a reflection on its teaching, within the scope of the training courses of public and private schools in Uberlândia . Its beginning refers to the understanding of the dimension and breadth of the meaning of History and its relationship with Historiography. The second moment moves towards teaching, checking the History of Education discipline in the courses that form teachers who will work in school institutions both in elementary and high school, as in University education. The conclusion presents, among the different theoretical and methodological paths that underlie the different models of Historiography, another proposal for the Historiography of Brazilian Education that is not only focused on the History of Teaching, but that can serve as an understanding, analysis and criticism in favor of a conception of human societies as global and historical structures where education is constituted along with the social process. |
publishDate |
1995 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1995 2020-11-12T19:54:56Z 2020-11-12T19:54:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RIBEIRO, Sônia Tereza da Silva. História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes. 1995. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.18 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30364 http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.18 |
identifier_str_mv |
RIBEIRO, Sônia Tereza da Silva. História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes. 1995. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.18 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30364 http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.18 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569691303804928 |