História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Sônia Tereza da Silva
Data de Publicação: 1995
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30364
http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.18
Resumo: This dissertation proposes to present the History of Education within the context of Historiography showing the different analyzes that involve the question of History and Historiography to arrive at a reflection on its teaching, within the scope of the training courses of public and private schools in Uberlândia . Its beginning refers to the understanding of the dimension and breadth of the meaning of History and its relationship with Historiography. The second moment moves towards teaching, checking the History of Education discipline in the courses that form teachers who will work in school institutions both in elementary and high school, as in University education. The conclusion presents, among the different theoretical and methodological paths that underlie the different models of Historiography, another proposal for the Historiography of Brazilian Education that is not only focused on the History of Teaching, but that can serve as an understanding, analysis and criticism in favor of a conception of human societies as global and historical structures where education is constituted along with the social process.
id UFU_51db3ce8240099f5491d3d25fb156555
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/30364
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentesHistory of education or teaching?: an analysis of the discipline in teacher training coursesHistória da EducaçãoHistoriografiaEnsinoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação - HistóriaProfessores - FormaçãoPedagogiaThis dissertation proposes to present the History of Education within the context of Historiography showing the different analyzes that involve the question of History and Historiography to arrive at a reflection on its teaching, within the scope of the training courses of public and private schools in Uberlândia . Its beginning refers to the understanding of the dimension and breadth of the meaning of History and its relationship with Historiography. The second moment moves towards teaching, checking the History of Education discipline in the courses that form teachers who will work in school institutions both in elementary and high school, as in University education. The conclusion presents, among the different theoretical and methodological paths that underlie the different models of Historiography, another proposal for the Historiography of Brazilian Education that is not only focused on the History of Teaching, but that can serve as an understanding, analysis and criticism in favor of a conception of human societies as global and historical structures where education is constituted along with the social process.Dissertação (Mestrado)Esta dissertação se propõe apresentar a História da Educação dentro do contexto de Historiografia mostrando as diferentes análises que envolvem a questão da História e Historiografia para se chegar a uma reflexão sobre o seu ensino, no âmbito dos cursos de formação das escolas públicas e particulares de Uberlândia. O seu início remete à compreensão da dimensão e amplitude do sentido da História e sua relação com a Historiografia. O segundo momento caminha para o ensino, verificando a disciplina História da Educação nos cursos que formam os professores que atuarão nas instituições escolares tanto no ensino fundamental e médio, quanto no ensino superior. A conclusão, apresenta dentre os diferentes caminhos teóricos e metodológicos que fundamentam os diversos modelos de Historiografia, uma outra proposta de Historiografia da Educação Brasileira que não esteja voltada apenas à História do Ensino, mas que possa servir de compreensão, análise e crítica em favor de uma concepção das sociedades humanas como estruturas globais e históricas onde a educação se constitui junto ao processo social.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoSilva, Jefferson Ildefonso dahttp://lattes.cnpq.br/3930570243995584Ribeiro, Sônia Tereza da Silva2020-11-12T19:54:56Z2020-11-12T19:54:56Z1995info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfRIBEIRO, Sônia Tereza da Silva. História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes. 1995. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.18https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30364http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.18porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-11-13T06:19:11Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/30364Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-11-13T06:19:11Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes
History of education or teaching?: an analysis of the discipline in teacher training courses
title História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes
spellingShingle História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes
Ribeiro, Sônia Tereza da Silva
História da Educação
Historiografia
Ensino
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação - História
Professores - Formação
Pedagogia
title_short História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes
title_full História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes
title_fullStr História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes
title_full_unstemmed História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes
title_sort História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes
author Ribeiro, Sônia Tereza da Silva
author_facet Ribeiro, Sônia Tereza da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Jefferson Ildefonso da
http://lattes.cnpq.br/3930570243995584
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Sônia Tereza da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação
Historiografia
Ensino
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação - História
Professores - Formação
Pedagogia
topic História da Educação
Historiografia
Ensino
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação - História
Professores - Formação
Pedagogia
description This dissertation proposes to present the History of Education within the context of Historiography showing the different analyzes that involve the question of History and Historiography to arrive at a reflection on its teaching, within the scope of the training courses of public and private schools in Uberlândia . Its beginning refers to the understanding of the dimension and breadth of the meaning of History and its relationship with Historiography. The second moment moves towards teaching, checking the History of Education discipline in the courses that form teachers who will work in school institutions both in elementary and high school, as in University education. The conclusion presents, among the different theoretical and methodological paths that underlie the different models of Historiography, another proposal for the Historiography of Brazilian Education that is not only focused on the History of Teaching, but that can serve as an understanding, analysis and criticism in favor of a conception of human societies as global and historical structures where education is constituted along with the social process.
publishDate 1995
dc.date.none.fl_str_mv 1995
2020-11-12T19:54:56Z
2020-11-12T19:54:56Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RIBEIRO, Sônia Tereza da Silva. História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes. 1995. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.18
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30364
http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.18
identifier_str_mv RIBEIRO, Sônia Tereza da Silva. História da educação ou do ensino?: uma análise da disciplina nos cursos de formação de docentes. 1995. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.18
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30364
http://doi.org/10.14393/ufu.di.1995.18
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569691303804928