Variáveis socioeconômicas e desempenho acadêmico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Rafael Augusto Estevan Ferreira
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19250
Resumo: Several studies, like Corbucci (2007) and Glewwe et al. (2011), have looked at the variables that affect the students’ academic performance and point out that there are many variables, related to the institution, to the teachers or to the student himself. This way, this study had as objective to verify if factors like: family income, paid activity, parents level of education, form of entrance to the University and the second-degree graduation (public or private) explain the performance of students of Accounting Sciences in the ENADE (2012). For this research was selected a sample of 44.370 students of Accounting Sciences who underwent ENADE (2012). At first, a descriptive analysis of the profile of these students was carried out to outline their main characteristics. Regression was then used, via bootstrap, to determine the degree of relationship between the studied variables and the academic performance of students of the Accounting Sciences course in the ENADE (2012). The results pointed out that the significant variables that can help to trace trends in relation to academic performance were: family income, mother’s level of education and the way of joining the University.
id UFU_5471d1e5df8773769eb1730bc906fc92
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/19250
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Variáveis socioeconômicas e desempenho acadêmicoDesempenho acadêmicoENADECiências ContábeisRegressãoAnálise DescritivaAcademic performanceAccounting sciencesRegressionDescriptive analysisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEISSeveral studies, like Corbucci (2007) and Glewwe et al. (2011), have looked at the variables that affect the students’ academic performance and point out that there are many variables, related to the institution, to the teachers or to the student himself. This way, this study had as objective to verify if factors like: family income, paid activity, parents level of education, form of entrance to the University and the second-degree graduation (public or private) explain the performance of students of Accounting Sciences in the ENADE (2012). For this research was selected a sample of 44.370 students of Accounting Sciences who underwent ENADE (2012). At first, a descriptive analysis of the profile of these students was carried out to outline their main characteristics. Regression was then used, via bootstrap, to determine the degree of relationship between the studied variables and the academic performance of students of the Accounting Sciences course in the ENADE (2012). The results pointed out that the significant variables that can help to trace trends in relation to academic performance were: family income, mother’s level of education and the way of joining the University.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Diversos estudos, como de Corbucci (2007) e Glewwe et al. (2011), têm se debruçado a pesquisar sobre as variáveis que afetam o desempenho acadêmico dos alunos, sejam elas relacionadas a Instituição, aos docentes e ao próprio discente. Neste sentido, este estudo teve por objetivo verificar se os fatores renda familiar, atividade remunerada, nível de escolaridade dos pais, forma de ingresso à Universidade e a formação do 2º grau (pública ou privada) explicam o desempenho dos alunos de Ciências Contábeis no ENADE (2012). Para realização dessa pesquisa foi utilizada uma amostra de 44.370 alunos que realizaram o ENADE (2012). Primeiramente realizou-se uma análise descritiva do perfil destes alunos para traçar suas principais características, e em seguida foi utilizado a Regressão, via bootstrap, para determinar o grau de relação entre as variáveis estudadas e o desempenho acadêmico dos estudantes do curso de Ciências Contábeis que realizaram o ENADE (2012). Os resultados apontaram que as variáveis significativas que podem auxiliar a traçar tendências em relação ao desempenho acadêmico foram: renda familiar, nível de escolaridade da mãe e a forma de ingresso à Universidade.Universidade Federal de UberlândiaBrasilCiências ContábeisGama, Mônica Aparecida FerreiraAraujo, Rafael Augusto Estevan Ferreira2017-07-26T14:06:42Z2017-07-26T14:06:42Z2017-07-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfARAUJO, Rafael Augusto Estevan Ferreira. Variáveis socioeconômicas e desempenho acadêmico. 2017. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19250porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2017-07-27T06:01:24Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/19250Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2017-07-27T06:01:24Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Variáveis socioeconômicas e desempenho acadêmico
title Variáveis socioeconômicas e desempenho acadêmico
spellingShingle Variáveis socioeconômicas e desempenho acadêmico
Araujo, Rafael Augusto Estevan Ferreira
Desempenho acadêmico
ENADE
Ciências Contábeis
Regressão
Análise Descritiva
Academic performance
Accounting sciences
Regression
Descriptive analysis
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS
title_short Variáveis socioeconômicas e desempenho acadêmico
title_full Variáveis socioeconômicas e desempenho acadêmico
title_fullStr Variáveis socioeconômicas e desempenho acadêmico
title_full_unstemmed Variáveis socioeconômicas e desempenho acadêmico
title_sort Variáveis socioeconômicas e desempenho acadêmico
author Araujo, Rafael Augusto Estevan Ferreira
author_facet Araujo, Rafael Augusto Estevan Ferreira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gama, Mônica Aparecida Ferreira
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Rafael Augusto Estevan Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Desempenho acadêmico
ENADE
Ciências Contábeis
Regressão
Análise Descritiva
Academic performance
Accounting sciences
Regression
Descriptive analysis
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS
topic Desempenho acadêmico
ENADE
Ciências Contábeis
Regressão
Análise Descritiva
Academic performance
Accounting sciences
Regression
Descriptive analysis
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS
description Several studies, like Corbucci (2007) and Glewwe et al. (2011), have looked at the variables that affect the students’ academic performance and point out that there are many variables, related to the institution, to the teachers or to the student himself. This way, this study had as objective to verify if factors like: family income, paid activity, parents level of education, form of entrance to the University and the second-degree graduation (public or private) explain the performance of students of Accounting Sciences in the ENADE (2012). For this research was selected a sample of 44.370 students of Accounting Sciences who underwent ENADE (2012). At first, a descriptive analysis of the profile of these students was carried out to outline their main characteristics. Regression was then used, via bootstrap, to determine the degree of relationship between the studied variables and the academic performance of students of the Accounting Sciences course in the ENADE (2012). The results pointed out that the significant variables that can help to trace trends in relation to academic performance were: family income, mother’s level of education and the way of joining the University.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-26T14:06:42Z
2017-07-26T14:06:42Z
2017-07-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ARAUJO, Rafael Augusto Estevan Ferreira. Variáveis socioeconômicas e desempenho acadêmico. 2017. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19250
identifier_str_mv ARAUJO, Rafael Augusto Estevan Ferreira. Variáveis socioeconômicas e desempenho acadêmico. 2017. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19250
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Ciências Contábeis
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Ciências Contábeis
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569656612716544