Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mundim, Joice Silva Marques
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13996
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.12
Resumo: This reseach seeks to study, analise and bring the Mathematics Modelling, as a methodologic choice for the first years of elementary education, to find new possibilities for the teaching and apprentice of mathematics knowledge. The study: synthetically presents the methodologic choices for the teaching of mathematics contents, with emphasis in Mathematics Modelling, aiming to overcome the present problems in the teaching sistem; evidence the route, the features the concepts and the importance of Mathematics Modelling in teaching and in society; presents and discuss about the possibilities to accomplish the Mathematics Modelling in the teaching process at the first years of elementary education. In this way of study, we emphasize the importance and the value of Mathematics Modelling to change the situation of teaching to bring a learning process contextualized and innovative for all envolved. In this sense, are evidenced the contribution of Mathematics Modelling, as an efficient and significative methodologic choice capable to bring many contexts and other knowledge areas
id UFU_5e94bb39a4b3c4f86128f632ba442ff5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/13996
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino FundamentalModelagem MatemáticaMetodologia de EnsinoEducação MatemáticaMatemática (Ensino fundamental) - Estudo e ensinoMatemática - Estudo e ensinoMathematics ModellingTeaching MethodsMathematics EducationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis reseach seeks to study, analise and bring the Mathematics Modelling, as a methodologic choice for the first years of elementary education, to find new possibilities for the teaching and apprentice of mathematics knowledge. The study: synthetically presents the methodologic choices for the teaching of mathematics contents, with emphasis in Mathematics Modelling, aiming to overcome the present problems in the teaching sistem; evidence the route, the features the concepts and the importance of Mathematics Modelling in teaching and in society; presents and discuss about the possibilities to accomplish the Mathematics Modelling in the teaching process at the first years of elementary education. In this way of study, we emphasize the importance and the value of Mathematics Modelling to change the situation of teaching to bring a learning process contextualized and innovative for all envolved. In this sense, are evidenced the contribution of Mathematics Modelling, as an efficient and significative methodologic choice capable to bring many contexts and other knowledge areasMestre em EducaçãoEsta pesquisa busca estudar, analisar e trazer a Modelagem Matemática, como uma alternativa metodológica, para os primeiros anos do Ensino Fundamental, a fim de encontrar novas possibilidades para o ensino e aprendizagem dos saberes matemáticos. O estudo: apresenta sinteticamente as metodologias alternativas para o ensino dos conteúdos matemáticos, com ênfase a Modelagem Matemática, visando superar os problemas existentes no sistema de ensino; evidencia a trajetória, as características, os conceitos e a importância da Modelagem Matemática no ensino e na sociedade; apresenta e discute sobre as possibilidades de concretizar a Modelagem Matemática no processo de ensino nos primeiros anos do Ensino Fundamental. Nesse caminho de estudo, enfatizamos a importância e a validade da Modelagem Matemática para mudar a situação do ensino e para trazer um processo de aprendizagem contextualizado e inovador aos olhos de todos os envolvidos. Nesse sentido, ficam evidenciadas as contribuições da Modelagem Matemática, enquanto uma alternativa metodológica eficiente e significativa, capaz de trazer os diversos contextos e outras áreas do conhecimentoUniversidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUOliveira, Guilherme Saramago dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4716291A6Davi, Tânia Nuneshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4765645A0Campos, Vanessa Therezinha Buenohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4731353T6Mundim, Joice Silva Marques2016-06-22T18:36:41Z2015-04-302016-06-22T18:36:41Z2015-01-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfMUNDIM, Joice Silva Marques. Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental. 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.12https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13996https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.12porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-03-15T22:39:51Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13996Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-03-15T22:39:51Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental
title Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental
spellingShingle Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental
Mundim, Joice Silva Marques
Modelagem Matemática
Metodologia de Ensino
Educação Matemática
Matemática (Ensino fundamental) - Estudo e ensino
Matemática - Estudo e ensino
Mathematics Modelling
Teaching Methods
Mathematics Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental
title_full Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental
title_fullStr Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental
title_full_unstemmed Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental
title_sort Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental
author Mundim, Joice Silva Marques
author_facet Mundim, Joice Silva Marques
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Guilherme Saramago de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4716291A6
Davi, Tânia Nunes
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4765645A0
Campos, Vanessa Therezinha Bueno
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4731353T6
dc.contributor.author.fl_str_mv Mundim, Joice Silva Marques
dc.subject.por.fl_str_mv Modelagem Matemática
Metodologia de Ensino
Educação Matemática
Matemática (Ensino fundamental) - Estudo e ensino
Matemática - Estudo e ensino
Mathematics Modelling
Teaching Methods
Mathematics Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Modelagem Matemática
Metodologia de Ensino
Educação Matemática
Matemática (Ensino fundamental) - Estudo e ensino
Matemática - Estudo e ensino
Mathematics Modelling
Teaching Methods
Mathematics Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This reseach seeks to study, analise and bring the Mathematics Modelling, as a methodologic choice for the first years of elementary education, to find new possibilities for the teaching and apprentice of mathematics knowledge. The study: synthetically presents the methodologic choices for the teaching of mathematics contents, with emphasis in Mathematics Modelling, aiming to overcome the present problems in the teaching sistem; evidence the route, the features the concepts and the importance of Mathematics Modelling in teaching and in society; presents and discuss about the possibilities to accomplish the Mathematics Modelling in the teaching process at the first years of elementary education. In this way of study, we emphasize the importance and the value of Mathematics Modelling to change the situation of teaching to bring a learning process contextualized and innovative for all envolved. In this sense, are evidenced the contribution of Mathematics Modelling, as an efficient and significative methodologic choice capable to bring many contexts and other knowledge areas
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-30
2015-01-29
2016-06-22T18:36:41Z
2016-06-22T18:36:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MUNDIM, Joice Silva Marques. Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental. 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.12
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13996
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.12
identifier_str_mv MUNDIM, Joice Silva Marques. Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental. 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.12
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13996
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.12
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711520753778688