Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13996 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.12 |
Resumo: | This reseach seeks to study, analise and bring the Mathematics Modelling, as a methodologic choice for the first years of elementary education, to find new possibilities for the teaching and apprentice of mathematics knowledge. The study: synthetically presents the methodologic choices for the teaching of mathematics contents, with emphasis in Mathematics Modelling, aiming to overcome the present problems in the teaching sistem; evidence the route, the features the concepts and the importance of Mathematics Modelling in teaching and in society; presents and discuss about the possibilities to accomplish the Mathematics Modelling in the teaching process at the first years of elementary education. In this way of study, we emphasize the importance and the value of Mathematics Modelling to change the situation of teaching to bring a learning process contextualized and innovative for all envolved. In this sense, are evidenced the contribution of Mathematics Modelling, as an efficient and significative methodologic choice capable to bring many contexts and other knowledge areas |
id |
UFU_5e94bb39a4b3c4f86128f632ba442ff5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/13996 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino FundamentalModelagem MatemáticaMetodologia de EnsinoEducação MatemáticaMatemática (Ensino fundamental) - Estudo e ensinoMatemática - Estudo e ensinoMathematics ModellingTeaching MethodsMathematics EducationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis reseach seeks to study, analise and bring the Mathematics Modelling, as a methodologic choice for the first years of elementary education, to find new possibilities for the teaching and apprentice of mathematics knowledge. The study: synthetically presents the methodologic choices for the teaching of mathematics contents, with emphasis in Mathematics Modelling, aiming to overcome the present problems in the teaching sistem; evidence the route, the features the concepts and the importance of Mathematics Modelling in teaching and in society; presents and discuss about the possibilities to accomplish the Mathematics Modelling in the teaching process at the first years of elementary education. In this way of study, we emphasize the importance and the value of Mathematics Modelling to change the situation of teaching to bring a learning process contextualized and innovative for all envolved. In this sense, are evidenced the contribution of Mathematics Modelling, as an efficient and significative methodologic choice capable to bring many contexts and other knowledge areasMestre em EducaçãoEsta pesquisa busca estudar, analisar e trazer a Modelagem Matemática, como uma alternativa metodológica, para os primeiros anos do Ensino Fundamental, a fim de encontrar novas possibilidades para o ensino e aprendizagem dos saberes matemáticos. O estudo: apresenta sinteticamente as metodologias alternativas para o ensino dos conteúdos matemáticos, com ênfase a Modelagem Matemática, visando superar os problemas existentes no sistema de ensino; evidencia a trajetória, as características, os conceitos e a importância da Modelagem Matemática no ensino e na sociedade; apresenta e discute sobre as possibilidades de concretizar a Modelagem Matemática no processo de ensino nos primeiros anos do Ensino Fundamental. Nesse caminho de estudo, enfatizamos a importância e a validade da Modelagem Matemática para mudar a situação do ensino e para trazer um processo de aprendizagem contextualizado e inovador aos olhos de todos os envolvidos. Nesse sentido, ficam evidenciadas as contribuições da Modelagem Matemática, enquanto uma alternativa metodológica eficiente e significativa, capaz de trazer os diversos contextos e outras áreas do conhecimentoUniversidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUOliveira, Guilherme Saramago dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4716291A6Davi, Tânia Nuneshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4765645A0Campos, Vanessa Therezinha Buenohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4731353T6Mundim, Joice Silva Marques2016-06-22T18:36:41Z2015-04-302016-06-22T18:36:41Z2015-01-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfMUNDIM, Joice Silva Marques. Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental. 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.12https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13996https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.12porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-03-15T22:39:51Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13996Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-03-15T22:39:51Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental |
title |
Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental |
spellingShingle |
Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental Mundim, Joice Silva Marques Modelagem Matemática Metodologia de Ensino Educação Matemática Matemática (Ensino fundamental) - Estudo e ensino Matemática - Estudo e ensino Mathematics Modelling Teaching Methods Mathematics Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental |
title_full |
Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental |
title_fullStr |
Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental |
title_full_unstemmed |
Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental |
title_sort |
Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental |
author |
Mundim, Joice Silva Marques |
author_facet |
Mundim, Joice Silva Marques |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Guilherme Saramago de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4716291A6 Davi, Tânia Nunes http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4765645A0 Campos, Vanessa Therezinha Bueno http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4731353T6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mundim, Joice Silva Marques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelagem Matemática Metodologia de Ensino Educação Matemática Matemática (Ensino fundamental) - Estudo e ensino Matemática - Estudo e ensino Mathematics Modelling Teaching Methods Mathematics Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Modelagem Matemática Metodologia de Ensino Educação Matemática Matemática (Ensino fundamental) - Estudo e ensino Matemática - Estudo e ensino Mathematics Modelling Teaching Methods Mathematics Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This reseach seeks to study, analise and bring the Mathematics Modelling, as a methodologic choice for the first years of elementary education, to find new possibilities for the teaching and apprentice of mathematics knowledge. The study: synthetically presents the methodologic choices for the teaching of mathematics contents, with emphasis in Mathematics Modelling, aiming to overcome the present problems in the teaching sistem; evidence the route, the features the concepts and the importance of Mathematics Modelling in teaching and in society; presents and discuss about the possibilities to accomplish the Mathematics Modelling in the teaching process at the first years of elementary education. In this way of study, we emphasize the importance and the value of Mathematics Modelling to change the situation of teaching to bring a learning process contextualized and innovative for all envolved. In this sense, are evidenced the contribution of Mathematics Modelling, as an efficient and significative methodologic choice capable to bring many contexts and other knowledge areas |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-30 2015-01-29 2016-06-22T18:36:41Z 2016-06-22T18:36:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MUNDIM, Joice Silva Marques. Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental. 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.12 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13996 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.12 |
identifier_str_mv |
MUNDIM, Joice Silva Marques. Modelagem matemática nos primeiros anos do ensino Fundamental. 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.12 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13996 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.12 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Educação Ciências Humanas UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Educação Ciências Humanas UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711520753778688 |