Ter tempo para aprender música: experiências vividas e compartilhadas por aposentados

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mata, Hosana Rodrigues Ferreira da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12350
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.494
Resumo: This dissertation focuses on retirement as a moment of musical learning. This work has as main objective to understand the retirement as a moment of life to seek to learn music, and as specific objectives intend to understand how the musical experiences are lived and shared with/by these retired people in areas of teaching/learning, collective or not, as in the cases of choir practice, or learning an instrument, individually or collectively. In a qualitative approach, the research method adopted was the case study, using such procedures for data collection interview. The music education as a social practice (SOUZA, 2004), the thought of retirement associated to leisure (DUMAZEDIER, 1994, 1999), and leisure associate to the potential of education in retirement (MARCELLINO, 1987, 1995, 2000, 2002, 2007) were the theoretical basis for the reflection on all the collected material from the interviews. The final considerations of this research are associated with the process on which people that retire experience, the way that musical learning becomes important in their lives, and also how these people experience music in their lives and share in spaces of teaching / learning collective or individual.
id UFU_7a63fd94508d070aa0e5aa351eddfa2c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/12350
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Ter tempo para aprender música: experiências vividas e compartilhadas por aposentadosExperiências musicaisAprendizagens musicaisAposentadoriaMúsica - Instrução e estudoIdosos - AposentadoriaMusical experiencesMusical learningRetirementCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESThis dissertation focuses on retirement as a moment of musical learning. This work has as main objective to understand the retirement as a moment of life to seek to learn music, and as specific objectives intend to understand how the musical experiences are lived and shared with/by these retired people in areas of teaching/learning, collective or not, as in the cases of choir practice, or learning an instrument, individually or collectively. In a qualitative approach, the research method adopted was the case study, using such procedures for data collection interview. The music education as a social practice (SOUZA, 2004), the thought of retirement associated to leisure (DUMAZEDIER, 1994, 1999), and leisure associate to the potential of education in retirement (MARCELLINO, 1987, 1995, 2000, 2002, 2007) were the theoretical basis for the reflection on all the collected material from the interviews. The final considerations of this research are associated with the process on which people that retire experience, the way that musical learning becomes important in their lives, and also how these people experience music in their lives and share in spaces of teaching / learning collective or individual.Mestre em ArtesEsta dissertação tem como foco a aposentadoria como um momento de aprendizagem musical. Os objetivos deste estudo são compreender a aprendizagem musical no momento da aposentadoria, bem como entender de que maneira as experiências musicais são vividas e compartilhadas com/por essas pessoas aposentadas em espaços de ensino/aprendizagem, coletivos ou não, como nos casos da prática coral, ou a aprendizagem de um instrumento, individual ou coletivamente. Em uma abordagem qualitativa, o método de pesquisa adotado foi o estudo de caso, utilizando como procedimento de coleta de dados a entrevista. A educação musical como prática social (SOUZA, 2004), o pensamento da aposentadoria associada ao lazer (DUMAZEDIER, 1994; 1999), e um lazer relacionado com as potencialidades da educação na aposentadoria (MARCELLINO, 1987; 1995; 2000; 2002; 2007) foram o suporte teórico para a reflexão sobre todo o material levantado a partir das entrevistas. As considerações finais desta pesquisa estão associadas ao processo pelo qual as pessoas que se aposentam vivenciam, à forma com que a aprendizagem musical passa a ser importante na vida dessas pessoas, e também como essas pessoas experienciam música em suas vidas e as compartilham em espaços de ensino/aprendizagem coletivos ou individuais.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em ArtesLinguística, Letras e ArtesUFUGonçalves, Lilia Neveshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728291Y6Mata, Hosana Rodrigues Ferreira da2016-06-22T18:31:36Z2015-10-212016-06-22T18:31:36Z2014-09-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfMATA, Hosana Rodrigues Ferreira da. Ter tempo para aprender música: experiências vividas e compartilhadas por aposentados. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.494https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12350https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.494porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-10-21T20:41:55Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/12350Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-10-21T20:41:55Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Ter tempo para aprender música: experiências vividas e compartilhadas por aposentados
title Ter tempo para aprender música: experiências vividas e compartilhadas por aposentados
spellingShingle Ter tempo para aprender música: experiências vividas e compartilhadas por aposentados
Mata, Hosana Rodrigues Ferreira da
Experiências musicais
Aprendizagens musicais
Aposentadoria
Música - Instrução e estudo
Idosos - Aposentadoria
Musical experiences
Musical learning
Retirement
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
title_short Ter tempo para aprender música: experiências vividas e compartilhadas por aposentados
title_full Ter tempo para aprender música: experiências vividas e compartilhadas por aposentados
title_fullStr Ter tempo para aprender música: experiências vividas e compartilhadas por aposentados
title_full_unstemmed Ter tempo para aprender música: experiências vividas e compartilhadas por aposentados
title_sort Ter tempo para aprender música: experiências vividas e compartilhadas por aposentados
author Mata, Hosana Rodrigues Ferreira da
author_facet Mata, Hosana Rodrigues Ferreira da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gonçalves, Lilia Neves
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728291Y6
dc.contributor.author.fl_str_mv Mata, Hosana Rodrigues Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Experiências musicais
Aprendizagens musicais
Aposentadoria
Música - Instrução e estudo
Idosos - Aposentadoria
Musical experiences
Musical learning
Retirement
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
topic Experiências musicais
Aprendizagens musicais
Aposentadoria
Música - Instrução e estudo
Idosos - Aposentadoria
Musical experiences
Musical learning
Retirement
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
description This dissertation focuses on retirement as a moment of musical learning. This work has as main objective to understand the retirement as a moment of life to seek to learn music, and as specific objectives intend to understand how the musical experiences are lived and shared with/by these retired people in areas of teaching/learning, collective or not, as in the cases of choir practice, or learning an instrument, individually or collectively. In a qualitative approach, the research method adopted was the case study, using such procedures for data collection interview. The music education as a social practice (SOUZA, 2004), the thought of retirement associated to leisure (DUMAZEDIER, 1994, 1999), and leisure associate to the potential of education in retirement (MARCELLINO, 1987, 1995, 2000, 2002, 2007) were the theoretical basis for the reflection on all the collected material from the interviews. The final considerations of this research are associated with the process on which people that retire experience, the way that musical learning becomes important in their lives, and also how these people experience music in their lives and share in spaces of teaching / learning collective or individual.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-26
2015-10-21
2016-06-22T18:31:36Z
2016-06-22T18:31:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MATA, Hosana Rodrigues Ferreira da. Ter tempo para aprender música: experiências vividas e compartilhadas por aposentados. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.494
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12350
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.494
identifier_str_mv MATA, Hosana Rodrigues Ferreira da. Ter tempo para aprender música: experiências vividas e compartilhadas por aposentados. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.494
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12350
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.494
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Artes
Linguística, Letras e Artes
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Artes
Linguística, Letras e Artes
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569585202593792