Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13849 |
Resumo: | This master s degree dissertation aimed at characterizing education in the state of Minas Gerais in the 1920s, when the country were going through many political, economical, social, and educational changes. To do so, this research focused on the education reform designed by Francisco Campos so that to identify its relationship with the state s development project as well as to place its foundations in the process of modernizing this state. Such a goal required an understanding of modernization in Brazil as whole as well. This way one could understand Minas Gerais society deeply, above all between 1926 and 1930, period in which Campos hold a position in the state government staff as internal affairs secretary. Methodological procedures included bibliographic research to contextualizing the subject matter historically and reading critically official speeches of Minas Gerais governor at the time to contrasting the official discourse with governor Antônio Carlos political program. Such a contrast could put into evidence the relationship between the ideals of modernization, liberalism, and New School and the educational changes presented by the education reform Francisco Campos planned for Minas Gerais in the 1920s. |
id |
UFU_9b5ec97ebe97c1aed9cabd4e29b8522b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/13849 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30)Francisco CamposMinas GeraisModernidadeModernizaçãoEscola novaReforma do ensinoEducação História 1926 1930Educação e estadoPolítica e EducaçãoCampos, Francisco, 1891 1968ReformModernityModernizationNew schoolCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis master s degree dissertation aimed at characterizing education in the state of Minas Gerais in the 1920s, when the country were going through many political, economical, social, and educational changes. To do so, this research focused on the education reform designed by Francisco Campos so that to identify its relationship with the state s development project as well as to place its foundations in the process of modernizing this state. Such a goal required an understanding of modernization in Brazil as whole as well. This way one could understand Minas Gerais society deeply, above all between 1926 and 1930, period in which Campos hold a position in the state government staff as internal affairs secretary. Methodological procedures included bibliographic research to contextualizing the subject matter historically and reading critically official speeches of Minas Gerais governor at the time to contrasting the official discourse with governor Antônio Carlos political program. Such a contrast could put into evidence the relationship between the ideals of modernization, liberalism, and New School and the educational changes presented by the education reform Francisco Campos planned for Minas Gerais in the 1920s.Mestre em EducaçãoEsta dissertação objetiva caracterizar a educação de Minas Gerais na década de 1920, período em que houve muitas transformações nos setores político, econômico, social e educacional do país. Para tanto, a pesquisa enfocou a Reforma Educacional Francisco Campos a fim de identificar sua relação com a proposta de desenvolvimento do estado e situar seus fundamentos no processo de modernização de Minas Gerais. Esse propósito pressupôs entender o processo de modernização do país a fim de compreender mais amplamente a sociedade mineira de então, sobretudo entre 1926 e 1930, período de atuação de Francisco Campos como secretário dos Negócios do Interior de Minas Gerais. Os procedimentos metodológicos incluíram pesquisa bibliográfica para contextualização histórica e leitura crítica de discursos oficiais do governo Antônio Carlos Ribeiro de Andrada que Campos compôs a fim de contrastar o discurso oficial com o projeto político do governo. Tal contraste poderia evidenciar as relações entre os ideais da modernização, do liberalismo e da escola nova e as propostas educacionais apresentadas pela reforma para a educação em Minas Gerais.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUCarvalho, Carlos Henrique dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791686A6Guido, Humberto Aparecido de Oliveirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768684H6Cury, Carlos Roberto Jamilhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788980D6Oliveira, Pâmela Faria2016-06-22T18:36:17Z2011-10-032016-06-22T18:36:17Z2011-04-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfOLIVEIRA, Pâmela Faria. Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30). 2011. 130 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13849porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-01-29T06:00:31Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13849Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-01-29T06:00:31Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30) |
title |
Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30) |
spellingShingle |
Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30) Oliveira, Pâmela Faria Francisco Campos Minas Gerais Modernidade Modernização Escola nova Reforma do ensino Educação História 1926 1930 Educação e estado Política e Educação Campos, Francisco, 1891 1968 Reform Modernity Modernization New school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30) |
title_full |
Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30) |
title_fullStr |
Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30) |
title_full_unstemmed |
Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30) |
title_sort |
Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30) |
author |
Oliveira, Pâmela Faria |
author_facet |
Oliveira, Pâmela Faria |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Carvalho, Carlos Henrique de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791686A6 Guido, Humberto Aparecido de Oliveira http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768684H6 Cury, Carlos Roberto Jamil http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788980D6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Pâmela Faria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Francisco Campos Minas Gerais Modernidade Modernização Escola nova Reforma do ensino Educação História 1926 1930 Educação e estado Política e Educação Campos, Francisco, 1891 1968 Reform Modernity Modernization New school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Francisco Campos Minas Gerais Modernidade Modernização Escola nova Reforma do ensino Educação História 1926 1930 Educação e estado Política e Educação Campos, Francisco, 1891 1968 Reform Modernity Modernization New school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This master s degree dissertation aimed at characterizing education in the state of Minas Gerais in the 1920s, when the country were going through many political, economical, social, and educational changes. To do so, this research focused on the education reform designed by Francisco Campos so that to identify its relationship with the state s development project as well as to place its foundations in the process of modernizing this state. Such a goal required an understanding of modernization in Brazil as whole as well. This way one could understand Minas Gerais society deeply, above all between 1926 and 1930, period in which Campos hold a position in the state government staff as internal affairs secretary. Methodological procedures included bibliographic research to contextualizing the subject matter historically and reading critically official speeches of Minas Gerais governor at the time to contrasting the official discourse with governor Antônio Carlos political program. Such a contrast could put into evidence the relationship between the ideals of modernization, liberalism, and New School and the educational changes presented by the education reform Francisco Campos planned for Minas Gerais in the 1920s. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-10-03 2011-04-05 2016-06-22T18:36:17Z 2016-06-22T18:36:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Pâmela Faria. Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30). 2011. 130 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13849 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Pâmela Faria. Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30). 2011. 130 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13849 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Educação Ciências Humanas UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Educação Ciências Humanas UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1827053118580326400 |