Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Pâmela Faria
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13849
Resumo: This master s degree dissertation aimed at characterizing education in the state of Minas Gerais in the 1920s, when the country were going through many political, economical, social, and educational changes. To do so, this research focused on the education reform designed by Francisco Campos so that to identify its relationship with the state s development project as well as to place its foundations in the process of modernizing this state. Such a goal required an understanding of modernization in Brazil as whole as well. This way one could understand Minas Gerais society deeply, above all between 1926 and 1930, period in which Campos hold a position in the state government staff as internal affairs secretary. Methodological procedures included bibliographic research to contextualizing the subject matter historically and reading critically official speeches of Minas Gerais governor at the time to contrasting the official discourse with governor Antônio Carlos political program. Such a contrast could put into evidence the relationship between the ideals of modernization, liberalism, and New School and the educational changes presented by the education reform Francisco Campos planned for Minas Gerais in the 1920s.
id UFU_9b5ec97ebe97c1aed9cabd4e29b8522b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/13849
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30)Francisco CamposMinas GeraisModernidadeModernizaçãoEscola novaReforma do ensinoEducação História 1926 1930Educação e estadoPolítica e EducaçãoCampos, Francisco, 1891 1968ReformModernityModernizationNew schoolCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis master s degree dissertation aimed at characterizing education in the state of Minas Gerais in the 1920s, when the country were going through many political, economical, social, and educational changes. To do so, this research focused on the education reform designed by Francisco Campos so that to identify its relationship with the state s development project as well as to place its foundations in the process of modernizing this state. Such a goal required an understanding of modernization in Brazil as whole as well. This way one could understand Minas Gerais society deeply, above all between 1926 and 1930, period in which Campos hold a position in the state government staff as internal affairs secretary. Methodological procedures included bibliographic research to contextualizing the subject matter historically and reading critically official speeches of Minas Gerais governor at the time to contrasting the official discourse with governor Antônio Carlos political program. Such a contrast could put into evidence the relationship between the ideals of modernization, liberalism, and New School and the educational changes presented by the education reform Francisco Campos planned for Minas Gerais in the 1920s.Mestre em EducaçãoEsta dissertação objetiva caracterizar a educação de Minas Gerais na década de 1920, período em que houve muitas transformações nos setores político, econômico, social e educacional do país. Para tanto, a pesquisa enfocou a Reforma Educacional Francisco Campos a fim de identificar sua relação com a proposta de desenvolvimento do estado e situar seus fundamentos no processo de modernização de Minas Gerais. Esse propósito pressupôs entender o processo de modernização do país a fim de compreender mais amplamente a sociedade mineira de então, sobretudo entre 1926 e 1930, período de atuação de Francisco Campos como secretário dos Negócios do Interior de Minas Gerais. Os procedimentos metodológicos incluíram pesquisa bibliográfica para contextualização histórica e leitura crítica de discursos oficiais do governo Antônio Carlos Ribeiro de Andrada que Campos compôs a fim de contrastar o discurso oficial com o projeto político do governo. Tal contraste poderia evidenciar as relações entre os ideais da modernização, do liberalismo e da escola nova e as propostas educacionais apresentadas pela reforma para a educação em Minas Gerais.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUCarvalho, Carlos Henrique dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791686A6Guido, Humberto Aparecido de Oliveirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768684H6Cury, Carlos Roberto Jamilhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788980D6Oliveira, Pâmela Faria2016-06-22T18:36:17Z2011-10-032016-06-22T18:36:17Z2011-04-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfOLIVEIRA, Pâmela Faria. Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30). 2011. 130 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13849porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-01-29T06:00:31Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13849Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-01-29T06:00:31Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30)
title Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30)
spellingShingle Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30)
Oliveira, Pâmela Faria
Francisco Campos
Minas Gerais
Modernidade
Modernização
Escola nova
Reforma do ensino
Educação História 1926 1930
Educação e estado
Política e Educação
Campos, Francisco, 1891 1968
Reform
Modernity
Modernization
New school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30)
title_full Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30)
title_fullStr Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30)
title_full_unstemmed Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30)
title_sort Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30)
author Oliveira, Pâmela Faria
author_facet Oliveira, Pâmela Faria
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carvalho, Carlos Henrique de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791686A6
Guido, Humberto Aparecido de Oliveira
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768684H6
Cury, Carlos Roberto Jamil
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788980D6
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Pâmela Faria
dc.subject.por.fl_str_mv Francisco Campos
Minas Gerais
Modernidade
Modernização
Escola nova
Reforma do ensino
Educação História 1926 1930
Educação e estado
Política e Educação
Campos, Francisco, 1891 1968
Reform
Modernity
Modernization
New school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Francisco Campos
Minas Gerais
Modernidade
Modernização
Escola nova
Reforma do ensino
Educação História 1926 1930
Educação e estado
Política e Educação
Campos, Francisco, 1891 1968
Reform
Modernity
Modernization
New school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This master s degree dissertation aimed at characterizing education in the state of Minas Gerais in the 1920s, when the country were going through many political, economical, social, and educational changes. To do so, this research focused on the education reform designed by Francisco Campos so that to identify its relationship with the state s development project as well as to place its foundations in the process of modernizing this state. Such a goal required an understanding of modernization in Brazil as whole as well. This way one could understand Minas Gerais society deeply, above all between 1926 and 1930, period in which Campos hold a position in the state government staff as internal affairs secretary. Methodological procedures included bibliographic research to contextualizing the subject matter historically and reading critically official speeches of Minas Gerais governor at the time to contrasting the official discourse with governor Antônio Carlos political program. Such a contrast could put into evidence the relationship between the ideals of modernization, liberalism, and New School and the educational changes presented by the education reform Francisco Campos planned for Minas Gerais in the 1920s.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-10-03
2011-04-05
2016-06-22T18:36:17Z
2016-06-22T18:36:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Pâmela Faria. Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30). 2011. 130 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13849
identifier_str_mv OLIVEIRA, Pâmela Faria. Ações modernizadoras em Minas Gerais: a reforma educacional Francisco Campos (1926-30). 2011. 130 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13849
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569572868194304