Jogo digital educativo: planejamento e construção de narrativas no ensino de artes visuais
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18768 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.253 |
Resumo: | The present paper deals with the construction of a learning object (OA) in the form of a game related to one of the areas of Art, the Visual Arts, and by means of the planning of a document called Game Design Document (GDD). The GDD describes all the steps for an elaboration of a digital educational game (called Narratives connected to Visual Arts teaching) and is connected to contents present in a curricular organization of the discipline of Art for seventh grader students of Junio High School. Considering the fact that a research follows a qualitative and exploratory thematic methodology, a GDD production considering the needs and suggestions of participating students. Finally, the research discusses, in a critical way, the relevance of the game as a way of expression, collaborative construction, and exchange of knowledge. It is concluded that the digital game can stimulate the student to construct his/her knowledge, since it allows different possibilities of holding the curricular content of the discipline. All these possibilities: a game, a way of entertainment, and teaching-learning, are enhanced when the material is thought not only for the student, but with the student himself/herself when he/she becomes a partner in the project. |
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Jogo digital educativo: planejamento e construção de narrativas no ensino de artes visuaisEducaçãoJogos educativosJogos eletrônicosTecnologia educacionalArtesJogos digitaisObjetos de aprendizagemArtes visuaisTecnologia e educaçãoDigital gamesLearning objectsVisual artsTechnology and artCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present paper deals with the construction of a learning object (OA) in the form of a game related to one of the areas of Art, the Visual Arts, and by means of the planning of a document called Game Design Document (GDD). The GDD describes all the steps for an elaboration of a digital educational game (called Narratives connected to Visual Arts teaching) and is connected to contents present in a curricular organization of the discipline of Art for seventh grader students of Junio High School. Considering the fact that a research follows a qualitative and exploratory thematic methodology, a GDD production considering the needs and suggestions of participating students. Finally, the research discusses, in a critical way, the relevance of the game as a way of expression, collaborative construction, and exchange of knowledge. It is concluded that the digital game can stimulate the student to construct his/her knowledge, since it allows different possibilities of holding the curricular content of the discipline. All these possibilities: a game, a way of entertainment, and teaching-learning, are enhanced when the material is thought not only for the student, but with the student himself/herself when he/she becomes a partner in the project.Dissertação (Mestrado)O presente trabalho aborda a construção de um objeto de aprendizagem (OA) em forma de jogo relacionado a uma das áreas da Arte, as Artes Visuais e por meio do planejamento de um documento denominado Game Design Document (GDD). O GDD descreve todas as etapas para a elaboração de um jogo digital educativo (intitulado Narrativas conectadas no ensino de Artes Visuais) e está interligado aos conteúdos presentes em uma organização curricular da disciplina de Arte para alunos do sétimo ano do Ensino Fundamental. Tendo em vista o fato de que a pesquisa segue uma metodologia qualitativa e tem natureza exploratória, a produção do GDD pautou-se nas necessidades e sugestões dos alunos participantes. Finalmente, a pesquisa discute criticamente a relevância do jogo como forma de expressão, construção colaborativa e troca de conhecimento. Conclui-se que o jogo digital pode estimular o aluno a construir o seu conhecimento, visto que permite diferentes possibilidades de apreensão do conteúdo curricular da disciplina. Todas estas possibilidades entre o jogo, o lúdico e o ensino-aprendizagem são potencializadas quando o material é pensado não apenas para o aluno, mas com o próprio aluno ao se transformar em copartícipe do projeto.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação (Mestrado Profissional)Santos, Vanessa Matos doshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4143035P3Silva, Diva Souzahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4731788U6Valente, Vania Cristina Pires Nogueirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774704Y6Reis, Valéria Patrícia Martins dos2017-05-26T12:47:01Z2017-05-26T12:47:01Z2017-03-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfREIS, Valéria Patrícia Martins dos. Jogo digital educativo: planejamento e construção de narrativas no ensino de artes visuais. 2017. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.253https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18768http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.253porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-03-12T14:09:35Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/18768Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-03-12T14:09:35Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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The present paper deals with the construction of a learning object (OA) in the form of a game related to one of the areas of Art, the Visual Arts, and by means of the planning of a document called Game Design Document (GDD). The GDD describes all the steps for an elaboration of a digital educational game (called Narratives connected to Visual Arts teaching) and is connected to contents present in a curricular organization of the discipline of Art for seventh grader students of Junio High School. Considering the fact that a research follows a qualitative and exploratory thematic methodology, a GDD production considering the needs and suggestions of participating students. Finally, the research discusses, in a critical way, the relevance of the game as a way of expression, collaborative construction, and exchange of knowledge. It is concluded that the digital game can stimulate the student to construct his/her knowledge, since it allows different possibilities of holding the curricular content of the discipline. All these possibilities: a game, a way of entertainment, and teaching-learning, are enhanced when the material is thought not only for the student, but with the student himself/herself when he/she becomes a partner in the project. |
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