Podcast e o eixo comunicação na pedagogia Freinet: um trabalho de formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33625 |
Resumo: | This work of course conclusion reports an experience of teacher training carried out in 2021 with teachers from Basic Education and Higher Education, as well as undergraduate students of the Pedagogy course at Universidade Federal de Uberlândia. Inspiration was sought in the 40s with Radio Freinet: a technique proposed by the French scholar Célestin Freinet. The objective of this research was thus established as to understand the process of overcoming Rádio Escolar to Podcast, which gained special fame in the second decade of the 21st century. The aim was to promote the Communication Axis of Freinet Pedagogy through the Podcast tool. For this, a research-intervention was established based on four workshops designed to teach how to create a Podcast program aiming at a transformative action through new technological knowledge. In addition to establishing a pedagogically planned course, this work was able to enable the publication of two Podcasts: one about Literacy with professors of the subject and another on Booktalk, with children. |
id |
UFU_b9d6d9c73d15afc9d11c37e27ea19888 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/33625 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Podcast e o eixo comunicação na pedagogia Freinet: um trabalho de formação docentePodcastFreinetFormação docenteCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work of course conclusion reports an experience of teacher training carried out in 2021 with teachers from Basic Education and Higher Education, as well as undergraduate students of the Pedagogy course at Universidade Federal de Uberlândia. Inspiration was sought in the 40s with Radio Freinet: a technique proposed by the French scholar Célestin Freinet. The objective of this research was thus established as to understand the process of overcoming Rádio Escolar to Podcast, which gained special fame in the second decade of the 21st century. The aim was to promote the Communication Axis of Freinet Pedagogy through the Podcast tool. For this, a research-intervention was established based on four workshops designed to teach how to create a Podcast program aiming at a transformative action through new technological knowledge. In addition to establishing a pedagogically planned course, this work was able to enable the publication of two Podcasts: one about Literacy with professors of the subject and another on Booktalk, with children.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho de conclusão de curso relata uma experiência de formação docente realizada no ano de 2021 com professores da Educação Básica e Ensino Superior, bem como graduandos do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Uberlândia. Buscou-se inspiração nos anos 40 com a Rádio Freinet: técnica proposta pelo estudioso francês Célestin Freinet. Estabeleceu-se então como objetivo desta pesquisa compreender o processo de superação da Rádio Escolar para o Podcast, que ganhou especial fama na segunda década do século XXI. O intuito foi promover o Eixo Comunicação da Pedagogia Freinet a partir da ferramenta Podcast. Para isso, estabeleceu-se uma pesquisa-intervenção a partir de quatro oficinas elaboradas para ensinar como criar um programa de Podcasts visando uma ação transformadora por meio de novos conhecimentos tecnológicos. Além de estabelecer um curso pedagogicamente planejado, este trabalho foi capaz de possibilitar a publicação de dois Podcasts: um sobre Alfabetização, com professores da temática e outro sobre Conversas Literárias, com crianças.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPedagogiaArena, Adriana Pastorello Buimhttp://lattes.cnpq.br/7122993229219646Silva, Fernanda Duarte Araújohttp://lattes.cnpq.br/2530209398344202Soares, Raquel Pereirahttp://lattes.cnpq.br/0029840689018201Pedro, Juliana Chieregato2021-11-30T23:57:55Z2021-11-30T23:57:55Z2021-10-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPEDRO, Juliana Chieregato. Podcast e o eixo comunicação na pedagogia Freinet: um trabalho de formação docente. 2021. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33625porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-12-01T06:20:24Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/33625Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-12-01T06:20:24Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Podcast e o eixo comunicação na pedagogia Freinet: um trabalho de formação docente |
title |
Podcast e o eixo comunicação na pedagogia Freinet: um trabalho de formação docente |
spellingShingle |
Podcast e o eixo comunicação na pedagogia Freinet: um trabalho de formação docente Pedro, Juliana Chieregato Podcast Freinet Formação docente CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Podcast e o eixo comunicação na pedagogia Freinet: um trabalho de formação docente |
title_full |
Podcast e o eixo comunicação na pedagogia Freinet: um trabalho de formação docente |
title_fullStr |
Podcast e o eixo comunicação na pedagogia Freinet: um trabalho de formação docente |
title_full_unstemmed |
Podcast e o eixo comunicação na pedagogia Freinet: um trabalho de formação docente |
title_sort |
Podcast e o eixo comunicação na pedagogia Freinet: um trabalho de formação docente |
author |
Pedro, Juliana Chieregato |
author_facet |
Pedro, Juliana Chieregato |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Arena, Adriana Pastorello Buim http://lattes.cnpq.br/7122993229219646 Silva, Fernanda Duarte Araújo http://lattes.cnpq.br/2530209398344202 Soares, Raquel Pereira http://lattes.cnpq.br/0029840689018201 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pedro, Juliana Chieregato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Podcast Freinet Formação docente CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Podcast Freinet Formação docente CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work of course conclusion reports an experience of teacher training carried out in 2021 with teachers from Basic Education and Higher Education, as well as undergraduate students of the Pedagogy course at Universidade Federal de Uberlândia. Inspiration was sought in the 40s with Radio Freinet: a technique proposed by the French scholar Célestin Freinet. The objective of this research was thus established as to understand the process of overcoming Rádio Escolar to Podcast, which gained special fame in the second decade of the 21st century. The aim was to promote the Communication Axis of Freinet Pedagogy through the Podcast tool. For this, a research-intervention was established based on four workshops designed to teach how to create a Podcast program aiming at a transformative action through new technological knowledge. In addition to establishing a pedagogically planned course, this work was able to enable the publication of two Podcasts: one about Literacy with professors of the subject and another on Booktalk, with children. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-30T23:57:55Z 2021-11-30T23:57:55Z 2021-10-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PEDRO, Juliana Chieregato. Podcast e o eixo comunicação na pedagogia Freinet: um trabalho de formação docente. 2021. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33625 |
identifier_str_mv |
PEDRO, Juliana Chieregato. Podcast e o eixo comunicação na pedagogia Freinet: um trabalho de formação docente. 2021. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33625 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Pedagogia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Pedagogia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569683003277312 |