Educomunicação e jornalismo: possibilidade de prática educativa para o exercício do jornalismo cidadão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Christiane Pitanga Serafim da
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30140
http://doi.org/10.14393/ufu.te.2020.699
Resumo: In the first semester of Journalism studies at UFU Educommunication has been experienced as an educational practice and as a process of sharing and producing knowledge in a creative and critical way, in a dialogical, horizontal and democratic relationship between teachers, students and communities out of the university for media production. This research explores, from the students' perspective, to what extent and how the learning resulting from this dialogue contribute to the journalistic qualifications and to exercise citizen journalism. Therefore, a review of literature on Educommunication and citizen journalism was carried out to evaluate the semi-structured interviews conducted with the students. This is a qualitative research and it was developed according to Paulo Freire's dialogical and problematizing education, using dialectics as the method of analysis. Results of this study substantiate the belief that the educommunicative process can develop a critical knowledge about Journalism and make the practice of citizen journalism easier. However, the educommunicative project as an educational practice is not enough to break with the determinism neither of the market nor of the Journalism studies at UFU itself. This research advances the idea that, for this, Educommunication would need to be a transdisciplinary educational practice during all the graduation on Journalism.
id UFU_c6aec9153f24014c4aa437ef7cde7a7d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/30140
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Educomunicação e jornalismo: possibilidade de prática educativa para o exercício do jornalismo cidadãoEducommunication and journalism: possibility of educational practice for the exercise of citizen journalismEducomunicación y periodismo: posibilidad de práctica educativa para el ejercicio del periodismo ciudadanoEducomunicaçãoJornalismo cidadãoFormação do JornalistaPaulo FreireEducommunicationCitizen journalismJournalist educationCNPQ::CIENCIAS HUMANASEducomunicaçãoJornalismoCidadaniaIn the first semester of Journalism studies at UFU Educommunication has been experienced as an educational practice and as a process of sharing and producing knowledge in a creative and critical way, in a dialogical, horizontal and democratic relationship between teachers, students and communities out of the university for media production. This research explores, from the students' perspective, to what extent and how the learning resulting from this dialogue contribute to the journalistic qualifications and to exercise citizen journalism. Therefore, a review of literature on Educommunication and citizen journalism was carried out to evaluate the semi-structured interviews conducted with the students. This is a qualitative research and it was developed according to Paulo Freire's dialogical and problematizing education, using dialectics as the method of analysis. Results of this study substantiate the belief that the educommunicative process can develop a critical knowledge about Journalism and make the practice of citizen journalism easier. However, the educommunicative project as an educational practice is not enough to break with the determinism neither of the market nor of the Journalism studies at UFU itself. This research advances the idea that, for this, Educommunication would need to be a transdisciplinary educational practice during all the graduation on Journalism.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTese (Doutorado)A Educomunicação tem sido vivenciada no 1º período do curso de Jornalismo da UFU como uma ação educativa, um processo de compartilhamento e produção de conhecimentos de forma criativa e crítica, numa relação dialógica, horizontalizada e democrática entre docentes, discentes e comunidades externas à universidade para a produção midiática. A proposta desta pesquisa foi investigar, sob a perspectiva dos estudantes, em que medida os aprendizados resultantes desse diálogo contribuem e como contribuem para a formação jornalística e o exercício do jornalismo cidadão. Para tanto, realizou-se um levantamento bibliográfico sobre Educomunicação e jornalismo cidadão para articular as análises das entrevistas semiestruturadas realizadas com os estudantes. Esta pesquisa é qualitativa e foi desenvolvida à luz da educação dialógica e problematizadora de Paulo Freire, tendo como método de análise a dialética. Os resultados demonstraram que o processo educomunicativo possibilita a construção de conhecimento crítico sobre o Jornalismo e favorece a prática do jornalismo cidadão. No entanto, o projeto educomunicativo, como uma ação educativa, não é o suficiente para o rompimento com os determinismos do mercado e do próprio curso de Jornalismo da UFU. Pressupõe que, para tanto, é necessário que a Educomunicação atravesse todo o curso como uma prática educativa transdisciplinar.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoFranco, Aléxia Páduahttp://lattes.cnpq.br/4607042780750206Santos, Adriana Cristina Omena dosPinto, Manuel Joaquim da SilvaConsani, Marciel AparecidoCampos, Vanessa Therezinha BuenoSilva, Christiane Pitanga Serafim da2020-10-20T12:07:45Z2020-10-20T12:07:45Z2020-08-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfSILVA, Christiane Pitanga Serafim da. Educomunicação e jornalismo: possibilidade de prática educativa para o exercício do jornalismo cidadão. 2020. 227 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2020.699https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30140http://doi.org/10.14393/ufu.te.2020.699porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-10-21T06:19:27Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/30140Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-10-21T06:19:27Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Educomunicação e jornalismo: possibilidade de prática educativa para o exercício do jornalismo cidadão
Educommunication and journalism: possibility of educational practice for the exercise of citizen journalism
Educomunicación y periodismo: posibilidad de práctica educativa para el ejercicio del periodismo ciudadano
title Educomunicação e jornalismo: possibilidade de prática educativa para o exercício do jornalismo cidadão
spellingShingle Educomunicação e jornalismo: possibilidade de prática educativa para o exercício do jornalismo cidadão
Silva, Christiane Pitanga Serafim da
Educomunicação
Jornalismo cidadão
Formação do Jornalista
Paulo Freire
Educommunication
Citizen journalism
Journalist education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Educomunicação
Jornalismo
Cidadania
title_short Educomunicação e jornalismo: possibilidade de prática educativa para o exercício do jornalismo cidadão
title_full Educomunicação e jornalismo: possibilidade de prática educativa para o exercício do jornalismo cidadão
title_fullStr Educomunicação e jornalismo: possibilidade de prática educativa para o exercício do jornalismo cidadão
title_full_unstemmed Educomunicação e jornalismo: possibilidade de prática educativa para o exercício do jornalismo cidadão
title_sort Educomunicação e jornalismo: possibilidade de prática educativa para o exercício do jornalismo cidadão
author Silva, Christiane Pitanga Serafim da
author_facet Silva, Christiane Pitanga Serafim da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Franco, Aléxia Pádua
http://lattes.cnpq.br/4607042780750206
Santos, Adriana Cristina Omena dos
Pinto, Manuel Joaquim da Silva
Consani, Marciel Aparecido
Campos, Vanessa Therezinha Bueno
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Christiane Pitanga Serafim da
dc.subject.por.fl_str_mv Educomunicação
Jornalismo cidadão
Formação do Jornalista
Paulo Freire
Educommunication
Citizen journalism
Journalist education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Educomunicação
Jornalismo
Cidadania
topic Educomunicação
Jornalismo cidadão
Formação do Jornalista
Paulo Freire
Educommunication
Citizen journalism
Journalist education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Educomunicação
Jornalismo
Cidadania
description In the first semester of Journalism studies at UFU Educommunication has been experienced as an educational practice and as a process of sharing and producing knowledge in a creative and critical way, in a dialogical, horizontal and democratic relationship between teachers, students and communities out of the university for media production. This research explores, from the students' perspective, to what extent and how the learning resulting from this dialogue contribute to the journalistic qualifications and to exercise citizen journalism. Therefore, a review of literature on Educommunication and citizen journalism was carried out to evaluate the semi-structured interviews conducted with the students. This is a qualitative research and it was developed according to Paulo Freire's dialogical and problematizing education, using dialectics as the method of analysis. Results of this study substantiate the belief that the educommunicative process can develop a critical knowledge about Journalism and make the practice of citizen journalism easier. However, the educommunicative project as an educational practice is not enough to break with the determinism neither of the market nor of the Journalism studies at UFU itself. This research advances the idea that, for this, Educommunication would need to be a transdisciplinary educational practice during all the graduation on Journalism.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-20T12:07:45Z
2020-10-20T12:07:45Z
2020-08-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Christiane Pitanga Serafim da. Educomunicação e jornalismo: possibilidade de prática educativa para o exercício do jornalismo cidadão. 2020. 227 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2020.699
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30140
http://doi.org/10.14393/ufu.te.2020.699
identifier_str_mv SILVA, Christiane Pitanga Serafim da. Educomunicação e jornalismo: possibilidade de prática educativa para o exercício do jornalismo cidadão. 2020. 227 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2020.699
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30140
http://doi.org/10.14393/ufu.te.2020.699
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711563613274112