EVALUATION OF BASIC EDUCATION: A TOOL FOR PUBLIC MANAGEMENT OF THE QUALITY OF EDUCATION AND SOCIAL CONTROL MECHANISM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Luciene Aparecida da
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: dos Santos Garcia, Nelson Luiz, da Silva Bicalho, Adriana Célia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração Pública e Gestão Social
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4031
Resumo: This essay focuses on the ramifications and implications of the formalization and enhancement of the national and state assessment of basic education that occurred in the first decade of this century. Aims to examine issues of a theoretical-practical logic underlying the conformation of systemic educational evaluations as a tool for public management and social control mechanism implemented policies and educational outcomes publicly measured in all federal spheres. In this exploratory study, the information analyzed was captured by the selection of concepts and data provided on government web sites, newsletters focused teaching evaluations, periodic publications of government agencies and research conducted by renowned researchers. The questioning is not enough evidence to evaluate. It is necessary to invest in effective strategies of appropriation and use of these results for the entire school community and other social sectors, seeing that we redefine the management of educational processes inside the school, in favor of a real improvement in the quality of education provided in public institutions.Key-Words: Systemic Educational Assessments; Public Policy; Management of the Quality of Education.
id UFV-3_b5fbee928864f93db7a08fd0530972e7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/4031
network_acronym_str UFV-3
network_name_str Administração Pública e Gestão Social
repository_id_str
spelling EVALUATION OF BASIC EDUCATION: A TOOL FOR PUBLIC MANAGEMENT OF THE QUALITY OF EDUCATION AND SOCIAL CONTROL MECHANISMAVALIAÇÕES SISTÊMICAS DA EDUCAÇÃO BÁSICA: INSTRUMENTO DE GESTÃO PÚBLICA DA QUALIDADE DO ENSINO E MECANISMO DE CONTROLE SOCIALAvaliações Sistêmicas EducacionaisPolíticas PúblicasGestão da Qualidade do EnsinoThis essay focuses on the ramifications and implications of the formalization and enhancement of the national and state assessment of basic education that occurred in the first decade of this century. Aims to examine issues of a theoretical-practical logic underlying the conformation of systemic educational evaluations as a tool for public management and social control mechanism implemented policies and educational outcomes publicly measured in all federal spheres. In this exploratory study, the information analyzed was captured by the selection of concepts and data provided on government web sites, newsletters focused teaching evaluations, periodic publications of government agencies and research conducted by renowned researchers. The questioning is not enough evidence to evaluate. It is necessary to invest in effective strategies of appropriation and use of these results for the entire school community and other social sectors, seeing that we redefine the management of educational processes inside the school, in favor of a real improvement in the quality of education provided in public institutions.Key-Words: Systemic Educational Assessments; Public Policy; Management of the Quality of Education. Este ensaio focaliza os desdobramentos e implicações decorrentes da oficialização e aprimoramento dos sistemas nacional e estadual de avaliação da educação básica ocorridos na primeira década deste século. Tem como objetivo analisar questões de ordem teórica-prática, subjacentes a lógica de conformação das avaliações sistêmicas educacionais enquanto instrumento de gestão publica e mecanismo de controle social das políticas implantadas e resultados educacionais publicamente aferidos em todas as esferas federativas. Neste estudo exploratório, as informações analisadas foram captadas mediante a seleção de conceitos e dados veiculados nos web sites governamentais, boletins pedagógicos das avaliações focalizadas, publicações periódicas dos órgãos governamentais e estudos conduzidos por renomados pesquisadores da área. A problematização evidencia que não basta avaliar. E necessário investir em estratégias eficazes de apropriação e utilização destes resultados por toda a comunidade escolar e demais setores sociais, vislumbrando ao redimensionamento da gestão dos processos educacionais internos a escola, em favor da real melhoria da qualidade do ensino ministrado nas instituições públicas.Universidade Federal de Viçosa2011-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/403110.21118/apgs.v2i4.4031Revista de Administração Pública e Gestão Social; Bd. 2 Nr. 4 (2010); 362-376Administração Pública e Gestão Social; Vol. 2 No. 4 (2010); 362-376Revista de Administração Pública e Gestão Social; Vol. 2 Núm. 4 (2010); 362-376Revista de Administração Pública e Gestão Social; Vol. 2 No. 4 (2010); 362-376Revista de Administração Pública e Gestão Social; V. 2 N. 4 (2010); 362-376Administração Pública e Gestão Social; v. 2 n. 4 (2010); 362-376Revista de Administração Pública e Gestão Social; 卷 2 编号 4 (2010); 362-3762175-5787reponame:Administração Pública e Gestão Socialinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4031/2262Silva, Luciene Aparecida dados Santos Garcia, Nelson Luizda Silva Bicalho, Adriana Céliainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-06-25T19:50:46Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/4031Revistahttps://periodicos.ufv.br/apgsPUBhttps://periodicos.ufv.br/apgs/oaiapgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br2175-57872175-5787opendoar:2019-06-25T19:50:46Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv EVALUATION OF BASIC EDUCATION: A TOOL FOR PUBLIC MANAGEMENT OF THE QUALITY OF EDUCATION AND SOCIAL CONTROL MECHANISM
AVALIAÇÕES SISTÊMICAS DA EDUCAÇÃO BÁSICA: INSTRUMENTO DE GESTÃO PÚBLICA DA QUALIDADE DO ENSINO E MECANISMO DE CONTROLE SOCIAL
title EVALUATION OF BASIC EDUCATION: A TOOL FOR PUBLIC MANAGEMENT OF THE QUALITY OF EDUCATION AND SOCIAL CONTROL MECHANISM
spellingShingle EVALUATION OF BASIC EDUCATION: A TOOL FOR PUBLIC MANAGEMENT OF THE QUALITY OF EDUCATION AND SOCIAL CONTROL MECHANISM
Silva, Luciene Aparecida da
Avaliações Sistêmicas Educacionais
Políticas Públicas
Gestão da Qualidade do Ensino
title_short EVALUATION OF BASIC EDUCATION: A TOOL FOR PUBLIC MANAGEMENT OF THE QUALITY OF EDUCATION AND SOCIAL CONTROL MECHANISM
title_full EVALUATION OF BASIC EDUCATION: A TOOL FOR PUBLIC MANAGEMENT OF THE QUALITY OF EDUCATION AND SOCIAL CONTROL MECHANISM
title_fullStr EVALUATION OF BASIC EDUCATION: A TOOL FOR PUBLIC MANAGEMENT OF THE QUALITY OF EDUCATION AND SOCIAL CONTROL MECHANISM
title_full_unstemmed EVALUATION OF BASIC EDUCATION: A TOOL FOR PUBLIC MANAGEMENT OF THE QUALITY OF EDUCATION AND SOCIAL CONTROL MECHANISM
title_sort EVALUATION OF BASIC EDUCATION: A TOOL FOR PUBLIC MANAGEMENT OF THE QUALITY OF EDUCATION AND SOCIAL CONTROL MECHANISM
author Silva, Luciene Aparecida da
author_facet Silva, Luciene Aparecida da
dos Santos Garcia, Nelson Luiz
da Silva Bicalho, Adriana Célia
author_role author
author2 dos Santos Garcia, Nelson Luiz
da Silva Bicalho, Adriana Célia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Luciene Aparecida da
dos Santos Garcia, Nelson Luiz
da Silva Bicalho, Adriana Célia
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliações Sistêmicas Educacionais
Políticas Públicas
Gestão da Qualidade do Ensino
topic Avaliações Sistêmicas Educacionais
Políticas Públicas
Gestão da Qualidade do Ensino
description This essay focuses on the ramifications and implications of the formalization and enhancement of the national and state assessment of basic education that occurred in the first decade of this century. Aims to examine issues of a theoretical-practical logic underlying the conformation of systemic educational evaluations as a tool for public management and social control mechanism implemented policies and educational outcomes publicly measured in all federal spheres. In this exploratory study, the information analyzed was captured by the selection of concepts and data provided on government web sites, newsletters focused teaching evaluations, periodic publications of government agencies and research conducted by renowned researchers. The questioning is not enough evidence to evaluate. It is necessary to invest in effective strategies of appropriation and use of these results for the entire school community and other social sectors, seeing that we redefine the management of educational processes inside the school, in favor of a real improvement in the quality of education provided in public institutions.Key-Words: Systemic Educational Assessments; Public Policy; Management of the Quality of Education.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4031
10.21118/apgs.v2i4.4031
url https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4031
identifier_str_mv 10.21118/apgs.v2i4.4031
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4031/2262
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Administração Pública e Gestão Social; Bd. 2 Nr. 4 (2010); 362-376
Administração Pública e Gestão Social; Vol. 2 No. 4 (2010); 362-376
Revista de Administração Pública e Gestão Social; Vol. 2 Núm. 4 (2010); 362-376
Revista de Administração Pública e Gestão Social; Vol. 2 No. 4 (2010); 362-376
Revista de Administração Pública e Gestão Social; V. 2 N. 4 (2010); 362-376
Administração Pública e Gestão Social; v. 2 n. 4 (2010); 362-376
Revista de Administração Pública e Gestão Social; 卷 2 编号 4 (2010); 362-376
2175-5787
reponame:Administração Pública e Gestão Social
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Administração Pública e Gestão Social
collection Administração Pública e Gestão Social
repository.name.fl_str_mv Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv apgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br
_version_ 1800211102635655168