“Camp with science”: summer camp as a strategy for teaching science and teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: TAVARES, Mara Garcia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: ARAÚJO, João Marcos, TRAVENZOLI, Natália Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Elo (Viçosa, Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/17472
Resumo: Extracurricular activities strengthen the social role of the university and promote the exchange of knowledge with the community. In this report, we discuss the activities of two summer camps held with 7 th and 8th-grade students in January 2015 and July 2016. The activities included visits to museums and science spaces, conducting experiments, nature trails, and scavenger hunts. By promoting integration, the camps facilitated the understanding of science content and the establishment of friendships among participants. Most of the students rated the activities as "excellent" or "great" and expressed interest in participating in future initiatives. The monitors stated that participating in the camps was an enriching experience, highlighting the importance of teamwork. The results suggest that non-conventional activities, outside the school environment are effective, and promote a more engaging education, while also enriching the training of future teachers.
id UFV-9_2a4535eae8b1c4148baf5887c977894c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/17472
network_acronym_str UFV-9
network_name_str Elo (Viçosa, Online)
repository_id_str
spelling “Camp with science”: summer camp as a strategy for teaching science and teacher training“Colonia con ciencia”: la colonia de vacaciones como estrategia para enseñar ciencias y formación docente“Colônia com ciência”: a colônia de férias como estratégia de ensino de ciências e formação docenteActividades extracurricularesEnseñanza-AprendizajeEducación no formalDivulgación de la Ciencia.Atividades extracurricularesEnsino-aprendizagemEnsino não formalPopularização da ciênciaEnsino de CiênciasExtracurricular ActivitiesTeaching-LearningNon-Formal EducationPopularization of ScienceExtracurricular activities strengthen the social role of the university and promote the exchange of knowledge with the community. In this report, we discuss the activities of two summer camps held with 7 th and 8th-grade students in January 2015 and July 2016. The activities included visits to museums and science spaces, conducting experiments, nature trails, and scavenger hunts. By promoting integration, the camps facilitated the understanding of science content and the establishment of friendships among participants. Most of the students rated the activities as "excellent" or "great" and expressed interest in participating in future initiatives. The monitors stated that participating in the camps was an enriching experience, highlighting the importance of teamwork. The results suggest that non-conventional activities, outside the school environment are effective, and promote a more engaging education, while also enriching the training of future teachers.Las actividades extracurriculares fortalecen el papel social de la universidad y promueven el intercambio de conocimientos con la comunidad. En este informe, discutimos las actividades de dos colonias devacaciones, realizadas con estudiantes de 7º e 8º grado de la esculea primaria, em enero/2015 y julio/2016. Lasactividades incluyeron visitas a museos y espacios de ciencia, la realización de experimentos, senderos en lanaturaleza y una gincana. Al fomentar la integración, las colonias facilitaron la comprensión de los contenidosde ciencias y el establecimiento de amistades entre los participantes. La mayoría de los estudiantes evaluaronlas actividades como "excelentes"; o "grandiosas" y manifestaron interés en participar en futuras iniciativas. Los monitores afirmaron que participar en las colonias fue una experiencia enriquecedora, resaltando la importancia del trabajo en equipo. Los resultados sugieren que las actividades no convencionales, fuera del entorno escolar son efectivas y promueven una educación más atractiva, además de enriquecer la formación de futuros profesores.Atividades extracurriculares fortalecem o papel social da universidade e promovem a troca de conhecimentos com a comunidade. Neste relato de experiência discutimos as atividades de duas colônias de férias realizadas com alunos dos 7º e 8º anos do ensino fundamental, em janeiro/2015 e julho/2016. As atividades incluíram visitas a museus e espaços de ciência, realização de experimentos, trilhas e gincana. Ao promover a integração, as colônias facilitaram a compreensão de conteúdos de ciências e o estabelecimento de relações de amizade entre os participantes. A maioria dos alunos avaliou as atividades como “excelentes” ou “ótimas” e demonstrou interesse em participar de iniciativas futuras. Os monitores afirmaram que participar das colônias foi uma experiência enriquecedora, com destaque à importância do trabalho em grupo. Os resultados sugerem que atividades fora do ambiente escolar são eficazes e promovem uma educação mais envolvente, além de enriquecer a formação de futuros professores.Universidade Federal de Viçosa2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1747210.21284/elo.v12i.17472Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v12ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/17472/9111Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTAVARES, Mara GarciaARAÚJO, João MarcosTRAVENZOLI, Natália Martins2023-12-28T13:10:43Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/17472Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2023-12-28T13:10:43Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv “Camp with science”: summer camp as a strategy for teaching science and teacher training
“Colonia con ciencia”: la colonia de vacaciones como estrategia para enseñar ciencias y formación docente
“Colônia com ciência”: a colônia de férias como estratégia de ensino de ciências e formação docente
title “Camp with science”: summer camp as a strategy for teaching science and teacher training
spellingShingle “Camp with science”: summer camp as a strategy for teaching science and teacher training
TAVARES, Mara Garcia
Actividades extracurriculares
Enseñanza-Aprendizaje
Educación no formal
Divulgación de la Ciencia.
Atividades extracurriculares
Ensino-aprendizagem
Ensino não formal
Popularização da ciência
Ensino de Ciências
Extracurricular Activities
Teaching-Learning
Non-Formal Education
Popularization of Science
title_short “Camp with science”: summer camp as a strategy for teaching science and teacher training
title_full “Camp with science”: summer camp as a strategy for teaching science and teacher training
title_fullStr “Camp with science”: summer camp as a strategy for teaching science and teacher training
title_full_unstemmed “Camp with science”: summer camp as a strategy for teaching science and teacher training
title_sort “Camp with science”: summer camp as a strategy for teaching science and teacher training
author TAVARES, Mara Garcia
author_facet TAVARES, Mara Garcia
ARAÚJO, João Marcos
TRAVENZOLI, Natália Martins
author_role author
author2 ARAÚJO, João Marcos
TRAVENZOLI, Natália Martins
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv TAVARES, Mara Garcia
ARAÚJO, João Marcos
TRAVENZOLI, Natália Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Actividades extracurriculares
Enseñanza-Aprendizaje
Educación no formal
Divulgación de la Ciencia.
Atividades extracurriculares
Ensino-aprendizagem
Ensino não formal
Popularização da ciência
Ensino de Ciências
Extracurricular Activities
Teaching-Learning
Non-Formal Education
Popularization of Science
topic Actividades extracurriculares
Enseñanza-Aprendizaje
Educación no formal
Divulgación de la Ciencia.
Atividades extracurriculares
Ensino-aprendizagem
Ensino não formal
Popularização da ciência
Ensino de Ciências
Extracurricular Activities
Teaching-Learning
Non-Formal Education
Popularization of Science
description Extracurricular activities strengthen the social role of the university and promote the exchange of knowledge with the community. In this report, we discuss the activities of two summer camps held with 7 th and 8th-grade students in January 2015 and July 2016. The activities included visits to museums and science spaces, conducting experiments, nature trails, and scavenger hunts. By promoting integration, the camps facilitated the understanding of science content and the establishment of friendships among participants. Most of the students rated the activities as "excellent" or "great" and expressed interest in participating in future initiatives. The monitors stated that participating in the camps was an enriching experience, highlighting the importance of teamwork. The results suggest that non-conventional activities, outside the school environment are effective, and promote a more engaging education, while also enriching the training of future teachers.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/17472
10.21284/elo.v12i.17472
url https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/17472
identifier_str_mv 10.21284/elo.v12i.17472
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/17472/9111
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo
2317-5451
2317-191X
10.21284/elo.v12i
reponame:Elo (Viçosa, Online)
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Elo (Viçosa, Online)
collection Elo (Viçosa, Online)
repository.name.fl_str_mv Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv elo@ufv.br
_version_ 1803387499564761088