Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: VIEIRA JUNIOR, Luis Antonio Braga
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: LISBOA, Richarlison Freitas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Elo (Viçosa, Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15183
Resumo: The article presents the report of an extension project of  hybrid teaching music, entitled “Musicarte: Musical Training Course”, carried out through the hybrid teaching methodology in the city of Tucuruí. The project offered 80 vacancies divided into two groups of musicalization, with a total workload of 80 hours. Resources produced specifically for the course are described, such as video lessons, rhythmic and melodic perception training and theoretical exercises. The technological tools and pedagogical activities of the project are also explained, concluding with reflections that emerged from this hybrid music teaching experience. Implications for music education in the hybrid format are discussed at the end of the article.
id UFV-9_a3712b9683a7a8f45709c353c8f8687b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15183
network_acronym_str UFV-9
network_name_str Elo (Viçosa, Online)
repository_id_str
spelling Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” projectEnseñanza musical híbrida: la experiencia del proyecto “Musicarte”Ensino híbrido de música: a experiência do projeto “Musicarte”SemipresencialTecnologías de la información y la comunicaciónExtensión universitariaMúsicaEducaciónEducación profesionalArteTeorías y metodologías en extensiónEnseñanzaEnsino híbridoTecnologias da informação e comunicaçãoExtensão universitáriaMúsicaEducaçãoEducação profissionalArteTeorias e metodologias em extensãoEnsinoHybrid teachingInformation and communication technologyUniversity extensionMusicEducationProfissional educationArtTheories and methodology in extensionTeachingThe article presents the report of an extension project of  hybrid teaching music, entitled “Musicarte: Musical Training Course”, carried out through the hybrid teaching methodology in the city of Tucuruí. The project offered 80 vacancies divided into two groups of musicalization, with a total workload of 80 hours. Resources produced specifically for the course are described, such as video lessons, rhythmic and melodic perception training and theoretical exercises. The technological tools and pedagogical activities of the project are also explained, concluding with reflections that emerged from this hybrid music teaching experience. Implications for music education in the hybrid format are discussed at the end of the article.El artículo presenta el informe de un proyecto de extensión de enseñanza musical híbrida, titulado “Musicarte: Curso de Formación Musical”, realizado a través de la  metodología de enseñanza híbrida en la ciudad de Tucuruí. El proyecto ofreció 80 plazas repartidas en dos clases de musicalización, con una carga horaria total de 80 horas. Se describen recursos producidos específicamente para el curso, como lecciones en video, entrenamiento de percepción rítmica y melódica y ejercicios teóricos. También se explican las herramientas tecnológicas y las actividades pedagógicas del proyecto, concluyendo con reflexiones que surgieron de esta experiencia híbrida de enseñanza musical. Las implicaciones para la educación musical en el formato híbrido se discuten al final del artículo.O artigo apresenta o relato de um projeto de extensão de ensino híbrido de música, intitulado “Musicarte: Curso de Formação Musical”, realizado na cidade de Tucuruí. O projeto ofereceu 80 vagas divididas em duas turmas de musicalização, com carga horária total de 80 horas. São descritos os recursos produzidos especificamente para o curso, tais como videoaulas, treinos de percepção rítmica e melódica e exercícios teóricos. Também são explicitadas as ferramentas tecnológicas e as atividades pedagógicas do projeto, concluindo com reflexões que emergiram desta experiência de ensino híbrido de música. Implicaçõespara a educação musical no formato híbrido são discutidas ao término do artigo.Universidade Federal de Viçosa2023-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1518310.21284/elo.v12i.15183Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v12ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15183/8010Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVIEIRA JUNIOR, Luis Antonio BragaLISBOA, Richarlison Freitas2023-07-03T16:19:35Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15183Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2023-07-03T16:19:35Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project
Enseñanza musical híbrida: la experiencia del proyecto “Musicarte”
Ensino híbrido de música: a experiência do projeto “Musicarte”
title Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project
spellingShingle Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project
VIEIRA JUNIOR, Luis Antonio Braga
Semipresencial
Tecnologías de la información y la comunicación
Extensión universitaria
Música
Educación
Educación profesional
Arte
Teorías y metodologías en extensión
Enseñanza
Ensino híbrido
Tecnologias da informação e comunicação
Extensão universitária
Música
Educação
Educação profissional
Arte
Teorias e metodologias em extensão
Ensino
Hybrid teaching
Information and communication technology
University extension
Music
Education
Profissional education
Art
Theories and methodology in extension
Teaching
title_short Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project
title_full Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project
title_fullStr Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project
title_full_unstemmed Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project
title_sort Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project
author VIEIRA JUNIOR, Luis Antonio Braga
author_facet VIEIRA JUNIOR, Luis Antonio Braga
LISBOA, Richarlison Freitas
author_role author
author2 LISBOA, Richarlison Freitas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv VIEIRA JUNIOR, Luis Antonio Braga
LISBOA, Richarlison Freitas
dc.subject.por.fl_str_mv Semipresencial
Tecnologías de la información y la comunicación
Extensión universitaria
Música
Educación
Educación profesional
Arte
Teorías y metodologías en extensión
Enseñanza
Ensino híbrido
Tecnologias da informação e comunicação
Extensão universitária
Música
Educação
Educação profissional
Arte
Teorias e metodologias em extensão
Ensino
Hybrid teaching
Information and communication technology
University extension
Music
Education
Profissional education
Art
Theories and methodology in extension
Teaching
topic Semipresencial
Tecnologías de la información y la comunicación
Extensión universitaria
Música
Educación
Educación profesional
Arte
Teorías y metodologías en extensión
Enseñanza
Ensino híbrido
Tecnologias da informação e comunicação
Extensão universitária
Música
Educação
Educação profissional
Arte
Teorias e metodologias em extensão
Ensino
Hybrid teaching
Information and communication technology
University extension
Music
Education
Profissional education
Art
Theories and methodology in extension
Teaching
description The article presents the report of an extension project of  hybrid teaching music, entitled “Musicarte: Musical Training Course”, carried out through the hybrid teaching methodology in the city of Tucuruí. The project offered 80 vacancies divided into two groups of musicalization, with a total workload of 80 hours. Resources produced specifically for the course are described, such as video lessons, rhythmic and melodic perception training and theoretical exercises. The technological tools and pedagogical activities of the project are also explained, concluding with reflections that emerged from this hybrid music teaching experience. Implications for music education in the hybrid format are discussed at the end of the article.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15183
10.21284/elo.v12i.15183
url https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15183
identifier_str_mv 10.21284/elo.v12i.15183
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15183/8010
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo
2317-5451
2317-191X
10.21284/elo.v12i
reponame:Elo (Viçosa, Online)
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Elo (Viçosa, Online)
collection Elo (Viçosa, Online)
repository.name.fl_str_mv Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv elo@ufv.br
_version_ 1803387499452563456