Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Elo (Viçosa, Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15183 |
Resumo: | The article presents the report of an extension project of hybrid teaching music, entitled “Musicarte: Musical Training Course”, carried out through the hybrid teaching methodology in the city of Tucuruí. The project offered 80 vacancies divided into two groups of musicalization, with a total workload of 80 hours. Resources produced specifically for the course are described, such as video lessons, rhythmic and melodic perception training and theoretical exercises. The technological tools and pedagogical activities of the project are also explained, concluding with reflections that emerged from this hybrid music teaching experience. Implications for music education in the hybrid format are discussed at the end of the article. |
id |
UFV-9_a3712b9683a7a8f45709c353c8f8687b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15183 |
network_acronym_str |
UFV-9 |
network_name_str |
Elo (Viçosa, Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” projectEnseñanza musical híbrida: la experiencia del proyecto “Musicarte”Ensino híbrido de música: a experiência do projeto “Musicarte”SemipresencialTecnologías de la información y la comunicaciónExtensión universitariaMúsicaEducaciónEducación profesionalArteTeorías y metodologías en extensiónEnseñanzaEnsino híbridoTecnologias da informação e comunicaçãoExtensão universitáriaMúsicaEducaçãoEducação profissionalArteTeorias e metodologias em extensãoEnsinoHybrid teachingInformation and communication technologyUniversity extensionMusicEducationProfissional educationArtTheories and methodology in extensionTeachingThe article presents the report of an extension project of hybrid teaching music, entitled “Musicarte: Musical Training Course”, carried out through the hybrid teaching methodology in the city of Tucuruí. The project offered 80 vacancies divided into two groups of musicalization, with a total workload of 80 hours. Resources produced specifically for the course are described, such as video lessons, rhythmic and melodic perception training and theoretical exercises. The technological tools and pedagogical activities of the project are also explained, concluding with reflections that emerged from this hybrid music teaching experience. Implications for music education in the hybrid format are discussed at the end of the article.El artículo presenta el informe de un proyecto de extensión de enseñanza musical híbrida, titulado “Musicarte: Curso de Formación Musical”, realizado a través de la metodología de enseñanza híbrida en la ciudad de Tucuruí. El proyecto ofreció 80 plazas repartidas en dos clases de musicalización, con una carga horaria total de 80 horas. Se describen recursos producidos específicamente para el curso, como lecciones en video, entrenamiento de percepción rítmica y melódica y ejercicios teóricos. También se explican las herramientas tecnológicas y las actividades pedagógicas del proyecto, concluyendo con reflexiones que surgieron de esta experiencia híbrida de enseñanza musical. Las implicaciones para la educación musical en el formato híbrido se discuten al final del artículo.O artigo apresenta o relato de um projeto de extensão de ensino híbrido de música, intitulado “Musicarte: Curso de Formação Musical”, realizado na cidade de Tucuruí. O projeto ofereceu 80 vagas divididas em duas turmas de musicalização, com carga horária total de 80 horas. São descritos os recursos produzidos especificamente para o curso, tais como videoaulas, treinos de percepção rítmica e melódica e exercícios teóricos. Também são explicitadas as ferramentas tecnológicas e as atividades pedagógicas do projeto, concluindo com reflexões que emergiram desta experiência de ensino híbrido de música. Implicaçõespara a educação musical no formato híbrido são discutidas ao término do artigo.Universidade Federal de Viçosa2023-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1518310.21284/elo.v12i.15183Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v12ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15183/8010Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVIEIRA JUNIOR, Luis Antonio BragaLISBOA, Richarlison Freitas2023-07-03T16:19:35Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15183Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2023-07-03T16:19:35Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project Enseñanza musical híbrida: la experiencia del proyecto “Musicarte” Ensino híbrido de música: a experiência do projeto “Musicarte” |
title |
Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project |
spellingShingle |
Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project VIEIRA JUNIOR, Luis Antonio Braga Semipresencial Tecnologías de la información y la comunicación Extensión universitaria Música Educación Educación profesional Arte Teorías y metodologías en extensión Enseñanza Ensino híbrido Tecnologias da informação e comunicação Extensão universitária Música Educação Educação profissional Arte Teorias e metodologias em extensão Ensino Hybrid teaching Information and communication technology University extension Music Education Profissional education Art Theories and methodology in extension Teaching |
title_short |
Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project |
title_full |
Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project |
title_fullStr |
Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project |
title_full_unstemmed |
Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project |
title_sort |
Hybrid music teaching: the experience of the “Musicarte” project |
author |
VIEIRA JUNIOR, Luis Antonio Braga |
author_facet |
VIEIRA JUNIOR, Luis Antonio Braga LISBOA, Richarlison Freitas |
author_role |
author |
author2 |
LISBOA, Richarlison Freitas |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
VIEIRA JUNIOR, Luis Antonio Braga LISBOA, Richarlison Freitas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Semipresencial Tecnologías de la información y la comunicación Extensión universitaria Música Educación Educación profesional Arte Teorías y metodologías en extensión Enseñanza Ensino híbrido Tecnologias da informação e comunicação Extensão universitária Música Educação Educação profissional Arte Teorias e metodologias em extensão Ensino Hybrid teaching Information and communication technology University extension Music Education Profissional education Art Theories and methodology in extension Teaching |
topic |
Semipresencial Tecnologías de la información y la comunicación Extensión universitaria Música Educación Educación profesional Arte Teorías y metodologías en extensión Enseñanza Ensino híbrido Tecnologias da informação e comunicação Extensão universitária Música Educação Educação profissional Arte Teorias e metodologias em extensão Ensino Hybrid teaching Information and communication technology University extension Music Education Profissional education Art Theories and methodology in extension Teaching |
description |
The article presents the report of an extension project of hybrid teaching music, entitled “Musicarte: Musical Training Course”, carried out through the hybrid teaching methodology in the city of Tucuruí. The project offered 80 vacancies divided into two groups of musicalization, with a total workload of 80 hours. Resources produced specifically for the course are described, such as video lessons, rhythmic and melodic perception training and theoretical exercises. The technological tools and pedagogical activities of the project are also explained, concluding with reflections that emerged from this hybrid music teaching experience. Implications for music education in the hybrid format are discussed at the end of the article. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15183 10.21284/elo.v12i.15183 |
url |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15183 |
identifier_str_mv |
10.21284/elo.v12i.15183 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15183/8010 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo 2317-5451 2317-191X 10.21284/elo.v12i reponame:Elo (Viçosa, Online) instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV) instacron:UFV |
instname_str |
Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
instacron_str |
UFV |
institution |
UFV |
reponame_str |
Elo (Viçosa, Online) |
collection |
Elo (Viçosa, Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
repository.mail.fl_str_mv |
elo@ufv.br |
_version_ |
1803387499452563456 |