A leitura literária na escola: ação e formação docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: GONÇALO, Sheila Ferreira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: MACHADO, Ana Carolina, MONTEIRO, Cícera Jéssica Paes Casarin, JESUS, Lizandra Bianchi de, PEREIRA, Manoela dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Elo (Viçosa, Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/8478
Resumo: This report of experience discusses the actions carried out in the scope of the extension Project "Literary  Reading  in  the  School:  Action  and  Teacher  Training",  developed  at  the  Federal  Institute  of  São Paulo - Campos do Jordão. The project aimed to improve the initial formation of teachers, deepening their knowledge regarding the didactics involved in the pedagogical practice of reading aloud literary texts in the classroom. In addition, the project intended to stimulate reading pleasure by students in the early years of elementary school. Intervention situations were planned and applied, involving the reading aloud of children's literature books, followed by an activity related to the plot of the story read. The planning of the activities and the  practice  of  a  classroom  lesson  allowed  the  extensionists  a  reflection  on  the  effectiveness  of  the  didactic strategies, making feasible a didactic investigation.
id UFV-9_dfd5e9c143954116e46cc37e4b13a1f8
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/8478
network_acronym_str UFV-9
network_name_str Elo (Viçosa, Online)
repository_id_str
spelling A leitura literária na escola: ação e formação docenteLectura literaria. Formación docente. Práctica pedagógica.Leitura literária. Formação docente. Prática pedagógica.Literary Reading. Teacher training. Pedagogical practice.This report of experience discusses the actions carried out in the scope of the extension Project "Literary  Reading  in  the  School:  Action  and  Teacher  Training",  developed  at  the  Federal  Institute  of  São Paulo - Campos do Jordão. The project aimed to improve the initial formation of teachers, deepening their knowledge regarding the didactics involved in the pedagogical practice of reading aloud literary texts in the classroom. In addition, the project intended to stimulate reading pleasure by students in the early years of elementary school. Intervention situations were planned and applied, involving the reading aloud of children's literature books, followed by an activity related to the plot of the story read. The planning of the activities and the  practice  of  a  classroom  lesson  allowed  the  extensionists  a  reflection  on  the  effectiveness  of  the  didactic strategies, making feasible a didactic investigation.Este relato de experiencia discute las acciones realizadas en el marco del proyecto de extensión "Lectura Lite-raria en la Escuela: Acción y Formación Docente", desarrollado en el Instituto Federal de São Paulo  -  campos  do  Jordão.  El  proyecto  tenía  como  objetivo  mejorar  la  formación  inicial  de  los  docentes, profundizando sus conocimientos en relación a didáctica involucrada en la práctica pedagógica de leer en voz alta textos literarios en el aula. Además, el proyecto buscaba estimular el placer de la lectura en los estudiantes en los primeros años de la escuela primaria. Se han planificado y aplicado situaciones de intervención, involucrando la lectura de libros de literatura infantil, seguida de una actividad relacionada con la trama de la historia leída. La planificación de las intervenciones y la actuación en el aula permitieron a las extensionistas el análisis reflexivo sobre la efectividad de las estrategias didácticas propuestas, viabilizando una investigación de carácter didáctico.Este relato de experiência discute as ações realizadas no âmbito do projeto de extensão "Leitura Literária na Escola: Ação e Formação Docente", desenvolvido no Instituto Federal de São Paulo - Campos do Jordão.  O projeto  teve  como  objetivo  aprimorar  a  formação  inicial  de  professores,  aprofundando  seus conhecimentos referentes à didática envolvida na prática pedagógica de leitura em voz alta de textos literários em  sala  de  aula.  Além disso, o  projeto  buscou  estimular  o  prazer  pela  leitura,  atendendo  alunos  dos  anos iniciais do Ensino Fundamental. Foram planejadas e aplicadas situações de intervenção, envolvendo a leitura de livros de literatura infantil, seguida de uma atividade relacionada ao enredo da história lida. O planejamento das intervenções e a atuação em sala de aula possibilitaram às extensionistas a análise reflexiva sobre a efetividade das estratégias didáticas propostas, viabilizando uma investigação de caráter didático.Universidade Federal de Viçosa2020-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/847810.21284/elo.v9i.8478Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-7Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-7Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-72317-54512317-191X10.21284/elo.v9ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/8478/5940Copyright (c) 2020 Revista ELO – Diálogos em Extensãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGONÇALO, Sheila FerreiraMACHADO, Ana CarolinaMONTEIRO, Cícera Jéssica Paes CasarinJESUS, Lizandra Bianchi dePEREIRA, Manoela dos Santos2021-01-29T21:29:36Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/8478Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2021-01-29T21:29:36Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv A leitura literária na escola: ação e formação docente
title A leitura literária na escola: ação e formação docente
spellingShingle A leitura literária na escola: ação e formação docente
GONÇALO, Sheila Ferreira
Lectura literaria. Formación docente. Práctica pedagógica.
Leitura literária. Formação docente. Prática pedagógica.
Literary Reading. Teacher training. Pedagogical practice.
title_short A leitura literária na escola: ação e formação docente
title_full A leitura literária na escola: ação e formação docente
title_fullStr A leitura literária na escola: ação e formação docente
title_full_unstemmed A leitura literária na escola: ação e formação docente
title_sort A leitura literária na escola: ação e formação docente
author GONÇALO, Sheila Ferreira
author_facet GONÇALO, Sheila Ferreira
MACHADO, Ana Carolina
MONTEIRO, Cícera Jéssica Paes Casarin
JESUS, Lizandra Bianchi de
PEREIRA, Manoela dos Santos
author_role author
author2 MACHADO, Ana Carolina
MONTEIRO, Cícera Jéssica Paes Casarin
JESUS, Lizandra Bianchi de
PEREIRA, Manoela dos Santos
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv GONÇALO, Sheila Ferreira
MACHADO, Ana Carolina
MONTEIRO, Cícera Jéssica Paes Casarin
JESUS, Lizandra Bianchi de
PEREIRA, Manoela dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Lectura literaria. Formación docente. Práctica pedagógica.
Leitura literária. Formação docente. Prática pedagógica.
Literary Reading. Teacher training. Pedagogical practice.
topic Lectura literaria. Formación docente. Práctica pedagógica.
Leitura literária. Formação docente. Prática pedagógica.
Literary Reading. Teacher training. Pedagogical practice.
description This report of experience discusses the actions carried out in the scope of the extension Project "Literary  Reading  in  the  School:  Action  and  Teacher  Training",  developed  at  the  Federal  Institute  of  São Paulo - Campos do Jordão. The project aimed to improve the initial formation of teachers, deepening their knowledge regarding the didactics involved in the pedagogical practice of reading aloud literary texts in the classroom. In addition, the project intended to stimulate reading pleasure by students in the early years of elementary school. Intervention situations were planned and applied, involving the reading aloud of children's literature books, followed by an activity related to the plot of the story read. The planning of the activities and the  practice  of  a  classroom  lesson  allowed  the  extensionists  a  reflection  on  the  effectiveness  of  the  didactic strategies, making feasible a didactic investigation.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/8478
10.21284/elo.v9i.8478
url https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/8478
identifier_str_mv 10.21284/elo.v9i.8478
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/8478/5940
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista ELO – Diálogos em Extensão
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista ELO – Diálogos em Extensão
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-7
Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-7
Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-7
2317-5451
2317-191X
10.21284/elo.v9i
reponame:Elo (Viçosa, Online)
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Elo (Viçosa, Online)
collection Elo (Viçosa, Online)
repository.name.fl_str_mv Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv elo@ufv.br
_version_ 1803387498977558528