Oficinas para construção de brinquedos pedagógicos: Uma experiência com grupos sociais vulneráveis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Elo (Viçosa, Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/8188 |
Resumo: | This is an experience report that describes the activities developed in the "It is joking what is learned" extension project, conceived by a group of women with the objective of offering theoretical and practical resources for the participants works with children up to six years old. Each toy had, necessarily, a pedagogical purpose to serve as a sensorial stimulus to the children, besides the playful character. Workshop participants were encouraged to use food packaging and school supplies such as paper, scissors, pencils and glue. For the construction of toys, guidelines given for the use of toys, according to the appropriate age group, and suggestions for building other objects indicated on websites. In addition to professional qualification, the workshop contributed to the strengthening of family ties, in that the learning can and should be reproduced at home. |
id |
UFV-9_ffcd76e33eae8f763275d0dccfe7944f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/8188 |
network_acronym_str |
UFV-9 |
network_name_str |
Elo (Viçosa, Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Oficinas para construção de brinquedos pedagógicos: Uma experiência com grupos sociais vulneráveisJuguetes. Infancia. Reutilización de materiales. Aprendizaje.Brinquedos. Infância. Reuso de materiais. Aprendizagem.Toys. Childhood. Reuse of materials. Learning.This is an experience report that describes the activities developed in the "It is joking what is learned" extension project, conceived by a group of women with the objective of offering theoretical and practical resources for the participants works with children up to six years old. Each toy had, necessarily, a pedagogical purpose to serve as a sensorial stimulus to the children, besides the playful character. Workshop participants were encouraged to use food packaging and school supplies such as paper, scissors, pencils and glue. For the construction of toys, guidelines given for the use of toys, according to the appropriate age group, and suggestions for building other objects indicated on websites. In addition to professional qualification, the workshop contributed to the strengthening of family ties, in that the learning can and should be reproduced at home.Este es un informe de experiencia que describe las actividades desarrolladas en el proyecto de extensión "Es jugando lo que se aprende", concebido por un grupo de mujeres con el objetivo de ofrecer recursos teóricos y prácticos para que los participantes trabajen con niños de hasta seis años. Cada juguete tenía, necesariamente, un propósito pedagógico para servir como un estímulo sensorial para los niños, además del personaje lúdico. Se alentó a los participantes del taller a utilizar envases de alimentos y materiales escolares como papel, tijeras, lápices y pegamento. Para la construcción de juguetes, se dieron pautas para el uso de juguetes, según el grupo de edad apropiado, y sugerencias para construir otros objetos indicados en los sítios web. Además de la calificación profesional, el taller contribuyó al fortalecimiento de los lazos familiares, ya que el aprendizaje puede y debe reproducirse en el hogar.Trata-se de um relato de experiência que descreve as atividades desenvolvidas no Projeto de extensão "É brincando que se aprende", concebido por um grupo de mulheres com o objetivo de oferecer recursos teóricos e práticos para a atuação dos participantes junto a crianças de até seis anos de idade. Cada brinquedo confeccionado teve, obrigatoriamente, um propósito pedagógico para servir como estímulo sensorial às crianças, além do caráter lúdico. Os participantes da oficina foram motivados a utilizar embalagens de alimentos e materiais escolares, como papel, tesoura, lápis e cola. Para a construção e o emprego dos brinquedos, foram fornecidas orientações, de acordo com a faixa etária apropriada, e sugestões para construção de outros objetos indicados em sítios web. Além da qualificação profissional, a oficina contribuiu com o fortalecimento dos laços familiares, na medida em que o aprendizado pode e deve ser reproduzido no âmbito doméstico.Universidade Federal de Viçosa2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/818810.21284/elo.v8i2.8188Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 8 No. 2 (2019)Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 8 Núm. 2 (2019)Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 8 n. 2 (2019)2317-54512317-191X10.21284/elo.v8i2reponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/8188/3789Copyright (c) 2019 Revista ELO – Diálogos em Extensãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSANTOS, Sylvana Karla da Silva de LemosFERNANDES CRUVINEL, Êrika BarrettoROCHA, Rafaela Maria de Medeiros FernandesSANTOS, Magali Melo dosPEREIRA, Karla Danielle LimaSILVA, Débora Augusta da2020-07-08T18:34:23Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/8188Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2020-07-08T18:34:23Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Oficinas para construção de brinquedos pedagógicos: Uma experiência com grupos sociais vulneráveis |
title |
Oficinas para construção de brinquedos pedagógicos: Uma experiência com grupos sociais vulneráveis |
spellingShingle |
Oficinas para construção de brinquedos pedagógicos: Uma experiência com grupos sociais vulneráveis SANTOS, Sylvana Karla da Silva de Lemos Juguetes. Infancia. Reutilización de materiales. Aprendizaje. Brinquedos. Infância. Reuso de materiais. Aprendizagem. Toys. Childhood. Reuse of materials. Learning. |
title_short |
Oficinas para construção de brinquedos pedagógicos: Uma experiência com grupos sociais vulneráveis |
title_full |
Oficinas para construção de brinquedos pedagógicos: Uma experiência com grupos sociais vulneráveis |
title_fullStr |
Oficinas para construção de brinquedos pedagógicos: Uma experiência com grupos sociais vulneráveis |
title_full_unstemmed |
Oficinas para construção de brinquedos pedagógicos: Uma experiência com grupos sociais vulneráveis |
title_sort |
Oficinas para construção de brinquedos pedagógicos: Uma experiência com grupos sociais vulneráveis |
author |
SANTOS, Sylvana Karla da Silva de Lemos |
author_facet |
SANTOS, Sylvana Karla da Silva de Lemos FERNANDES CRUVINEL, Êrika Barretto ROCHA, Rafaela Maria de Medeiros Fernandes SANTOS, Magali Melo dos PEREIRA, Karla Danielle Lima SILVA, Débora Augusta da |
author_role |
author |
author2 |
FERNANDES CRUVINEL, Êrika Barretto ROCHA, Rafaela Maria de Medeiros Fernandes SANTOS, Magali Melo dos PEREIRA, Karla Danielle Lima SILVA, Débora Augusta da |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SANTOS, Sylvana Karla da Silva de Lemos FERNANDES CRUVINEL, Êrika Barretto ROCHA, Rafaela Maria de Medeiros Fernandes SANTOS, Magali Melo dos PEREIRA, Karla Danielle Lima SILVA, Débora Augusta da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Juguetes. Infancia. Reutilización de materiales. Aprendizaje. Brinquedos. Infância. Reuso de materiais. Aprendizagem. Toys. Childhood. Reuse of materials. Learning. |
topic |
Juguetes. Infancia. Reutilización de materiales. Aprendizaje. Brinquedos. Infância. Reuso de materiais. Aprendizagem. Toys. Childhood. Reuse of materials. Learning. |
description |
This is an experience report that describes the activities developed in the "It is joking what is learned" extension project, conceived by a group of women with the objective of offering theoretical and practical resources for the participants works with children up to six years old. Each toy had, necessarily, a pedagogical purpose to serve as a sensorial stimulus to the children, besides the playful character. Workshop participants were encouraged to use food packaging and school supplies such as paper, scissors, pencils and glue. For the construction of toys, guidelines given for the use of toys, according to the appropriate age group, and suggestions for building other objects indicated on websites. In addition to professional qualification, the workshop contributed to the strengthening of family ties, in that the learning can and should be reproduced at home. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/8188 10.21284/elo.v8i2.8188 |
url |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/8188 |
identifier_str_mv |
10.21284/elo.v8i2.8188 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/8188/3789 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista ELO – Diálogos em Extensão info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista ELO – Diálogos em Extensão |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 8 No. 2 (2019) Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 8 Núm. 2 (2019) Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 8 n. 2 (2019) 2317-5451 2317-191X 10.21284/elo.v8i2 reponame:Elo (Viçosa, Online) instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV) instacron:UFV |
instname_str |
Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
instacron_str |
UFV |
institution |
UFV |
reponame_str |
Elo (Viçosa, Online) |
collection |
Elo (Viçosa, Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
repository.mail.fl_str_mv |
elo@ufv.br |
_version_ |
1803387498968121344 |