Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Patrick Ferreira
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: LOCUS Repositório Institucional da UFV
Texto Completo: http://locus.ufv.br/handle/123456789/5878
Resumo: Difficulties with the teaching of Combinatorial Analysis in high school of brazilian public schools were the motivation of this work. Thus we have as primary objective, the exposure of a combinatorial approach without the overuse of formulas. We present several examples targeting a significant growth in understanding the concepts and solving combinatorial problems. Showing that the most important thing is to familiarize the students with the careful analysis of each problem. Indicating that to solve counting problems, you need to stop, focus, discuss, think, imagine yourself in the role of the person who will do the thing which is required for the problem, trying to change the decision to be made by a sequence of simple decisions and subsequent to that, so then be able to apply the fundamental principle of counting. Finally, we propose an activity in order to deepen the teaching of Combinatorics. Hopefully this thesis would constitute a material reflection of teaching Combinatorial Analysis, emphasizing the importance of avoiding the overuse of formulas, leading to a significant learning of this topic.
id UFV_c23eb2580d4fbf651540444ee8b6ce5d
oai_identifier_str oai:locus.ufv.br:123456789/5878
network_acronym_str UFV
network_name_str LOCUS Repositório Institucional da UFV
repository_id_str 2145
spelling Santos, Patrick Ferreirahttp://lattes.cnpq.br/6138245408300756Alves, Alexandre Mirandahttp://lattes.cnpq.br/9791718459590574Faria, Mercio Botelhohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4183550E7Escher, Marco Antoniohttp://lattes.cnpq.br/70350766673028202015-03-26T14:00:02Z2013-07-222015-03-26T14:00:02Z2013-03-15SANTOS, Patrick Ferreira. Combinatorial approach without the overuse of formulas. 2013. 56 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2013.http://locus.ufv.br/handle/123456789/5878Difficulties with the teaching of Combinatorial Analysis in high school of brazilian public schools were the motivation of this work. Thus we have as primary objective, the exposure of a combinatorial approach without the overuse of formulas. We present several examples targeting a significant growth in understanding the concepts and solving combinatorial problems. Showing that the most important thing is to familiarize the students with the careful analysis of each problem. Indicating that to solve counting problems, you need to stop, focus, discuss, think, imagine yourself in the role of the person who will do the thing which is required for the problem, trying to change the decision to be made by a sequence of simple decisions and subsequent to that, so then be able to apply the fundamental principle of counting. Finally, we propose an activity in order to deepen the teaching of Combinatorics. Hopefully this thesis would constitute a material reflection of teaching Combinatorial Analysis, emphasizing the importance of avoiding the overuse of formulas, leading to a significant learning of this topic.As dificuldades existentes com o ensino ou aprendizagem de Análise Combinatória no Ensino Médio das escolas públicas brasileiras constituíram-se como tema motivador deste trabalho. Assim, temos como objetivo primordial, a exposição de um abordagem da Análise Combinatória sem o uso abusivo de fórmulas. Apresentamos vários exemplos almejando um significativo crescimento na compreensão dos conceitos e na resolução de problemas combinatórios. Mostrando que o mais importante é habituar os alunos com a análise cuidadosa de cada problema. Indicando que para resolver os problemas de contagem, será necessário parar, concentrar, discutir, pensar, se imaginar no papel da pessoa que vai fazer a coisa pedida pelo problema, procurando trocar a decisão a ser tomada por uma sequência de decisões mais simples e sucessivas para que em seguida possa aplicar o princípio fundamental da contagem. Por fim, propomos uma atividade com o intuito de aprofundar o ensino da Combinatória. Esperamos que essa dissertação se constitua em material de reflexão do ensino de Análise Combinatória, enfatizando a importância de se evitar o uso abusivo de fórmulas, a fim de promover uma aprendizagem significativa desse tópico.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de ViçosaMestrado Profissional em Matemática em Rede NacionalUFVBREnsino de MatemáticaAnálise combinatóriaPrincípio multiplicativoContagemCombinatorial approachMultiplicative principleCountingCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulasCombinatorial approach without the overuse of formulasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:LOCUS Repositório Institucional da UFVinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVORIGINALtexto completo.pdfapplication/pdf2268904https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/5878/1/texto%20completo.pdf230cfc381c84ea5f0c328c6f2d264823MD51TEXTtexto completo.pdf.txttexto completo.pdf.txtExtracted texttext/plain75205https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/5878/2/texto%20completo.pdf.txt627420e8bd60290830b4f977ddd33ad0MD52THUMBNAILtexto completo.pdf.jpgtexto completo.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg3549https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/5878/3/texto%20completo.pdf.jpg156eb5d7697d97eca68f8f78a75682e1MD53123456789/58782016-04-09 23:06:51.813oai:locus.ufv.br:123456789/5878Repositório InstitucionalPUBhttps://www.locus.ufv.br/oai/requestfabiojreis@ufv.bropendoar:21452016-04-10T02:06:51LOCUS Repositório Institucional da UFV - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.por.fl_str_mv Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Combinatorial approach without the overuse of formulas
title Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas
spellingShingle Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas
Santos, Patrick Ferreira
Análise combinatória
Princípio multiplicativo
Contagem
Combinatorial approach
Multiplicative principle
Counting
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas
title_full Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas
title_fullStr Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas
title_full_unstemmed Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas
title_sort Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas
author Santos, Patrick Ferreira
author_facet Santos, Patrick Ferreira
author_role author
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6138245408300756
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Patrick Ferreira
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Alves, Alexandre Miranda
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9791718459590574
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Faria, Mercio Botelho
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4183550E7
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Escher, Marco Antonio
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7035076667302820
contributor_str_mv Alves, Alexandre Miranda
Faria, Mercio Botelho
Escher, Marco Antonio
dc.subject.por.fl_str_mv Análise combinatória
Princípio multiplicativo
Contagem
topic Análise combinatória
Princípio multiplicativo
Contagem
Combinatorial approach
Multiplicative principle
Counting
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Combinatorial approach
Multiplicative principle
Counting
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description Difficulties with the teaching of Combinatorial Analysis in high school of brazilian public schools were the motivation of this work. Thus we have as primary objective, the exposure of a combinatorial approach without the overuse of formulas. We present several examples targeting a significant growth in understanding the concepts and solving combinatorial problems. Showing that the most important thing is to familiarize the students with the careful analysis of each problem. Indicating that to solve counting problems, you need to stop, focus, discuss, think, imagine yourself in the role of the person who will do the thing which is required for the problem, trying to change the decision to be made by a sequence of simple decisions and subsequent to that, so then be able to apply the fundamental principle of counting. Finally, we propose an activity in order to deepen the teaching of Combinatorics. Hopefully this thesis would constitute a material reflection of teaching Combinatorial Analysis, emphasizing the importance of avoiding the overuse of formulas, leading to a significant learning of this topic.
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-07-22
2015-03-26T14:00:02Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-03-15
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2015-03-26T14:00:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SANTOS, Patrick Ferreira. Combinatorial approach without the overuse of formulas. 2013. 56 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://locus.ufv.br/handle/123456789/5878
identifier_str_mv SANTOS, Patrick Ferreira. Combinatorial approach without the overuse of formulas. 2013. 56 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2013.
url http://locus.ufv.br/handle/123456789/5878
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFV
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ensino de Matemática
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv reponame:LOCUS Repositório Institucional da UFV
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str LOCUS Repositório Institucional da UFV
collection LOCUS Repositório Institucional da UFV
bitstream.url.fl_str_mv https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/5878/1/texto%20completo.pdf
https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/5878/2/texto%20completo.pdf.txt
https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/5878/3/texto%20completo.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 230cfc381c84ea5f0c328c6f2d264823
627420e8bd60290830b4f977ddd33ad0
156eb5d7697d97eca68f8f78a75682e1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv LOCUS Repositório Institucional da UFV - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv fabiojreis@ufv.br
_version_ 1801213053265510400