Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | LOCUS Repositório Institucional da UFV |
Texto Completo: | http://locus.ufv.br/handle/123456789/5878 |
Resumo: | Difficulties with the teaching of Combinatorial Analysis in high school of brazilian public schools were the motivation of this work. Thus we have as primary objective, the exposure of a combinatorial approach without the overuse of formulas. We present several examples targeting a significant growth in understanding the concepts and solving combinatorial problems. Showing that the most important thing is to familiarize the students with the careful analysis of each problem. Indicating that to solve counting problems, you need to stop, focus, discuss, think, imagine yourself in the role of the person who will do the thing which is required for the problem, trying to change the decision to be made by a sequence of simple decisions and subsequent to that, so then be able to apply the fundamental principle of counting. Finally, we propose an activity in order to deepen the teaching of Combinatorics. Hopefully this thesis would constitute a material reflection of teaching Combinatorial Analysis, emphasizing the importance of avoiding the overuse of formulas, leading to a significant learning of this topic. |
id |
UFV_c23eb2580d4fbf651540444ee8b6ce5d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:locus.ufv.br:123456789/5878 |
network_acronym_str |
UFV |
network_name_str |
LOCUS Repositório Institucional da UFV |
repository_id_str |
2145 |
spelling |
Santos, Patrick Ferreirahttp://lattes.cnpq.br/6138245408300756Alves, Alexandre Mirandahttp://lattes.cnpq.br/9791718459590574Faria, Mercio Botelhohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4183550E7Escher, Marco Antoniohttp://lattes.cnpq.br/70350766673028202015-03-26T14:00:02Z2013-07-222015-03-26T14:00:02Z2013-03-15SANTOS, Patrick Ferreira. Combinatorial approach without the overuse of formulas. 2013. 56 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2013.http://locus.ufv.br/handle/123456789/5878Difficulties with the teaching of Combinatorial Analysis in high school of brazilian public schools were the motivation of this work. Thus we have as primary objective, the exposure of a combinatorial approach without the overuse of formulas. We present several examples targeting a significant growth in understanding the concepts and solving combinatorial problems. Showing that the most important thing is to familiarize the students with the careful analysis of each problem. Indicating that to solve counting problems, you need to stop, focus, discuss, think, imagine yourself in the role of the person who will do the thing which is required for the problem, trying to change the decision to be made by a sequence of simple decisions and subsequent to that, so then be able to apply the fundamental principle of counting. Finally, we propose an activity in order to deepen the teaching of Combinatorics. Hopefully this thesis would constitute a material reflection of teaching Combinatorial Analysis, emphasizing the importance of avoiding the overuse of formulas, leading to a significant learning of this topic.As dificuldades existentes com o ensino ou aprendizagem de Análise Combinatória no Ensino Médio das escolas públicas brasileiras constituíram-se como tema motivador deste trabalho. Assim, temos como objetivo primordial, a exposição de um abordagem da Análise Combinatória sem o uso abusivo de fórmulas. Apresentamos vários exemplos almejando um significativo crescimento na compreensão dos conceitos e na resolução de problemas combinatórios. Mostrando que o mais importante é habituar os alunos com a análise cuidadosa de cada problema. Indicando que para resolver os problemas de contagem, será necessário parar, concentrar, discutir, pensar, se imaginar no papel da pessoa que vai fazer a coisa pedida pelo problema, procurando trocar a decisão a ser tomada por uma sequência de decisões mais simples e sucessivas para que em seguida possa aplicar o princípio fundamental da contagem. Por fim, propomos uma atividade com o intuito de aprofundar o ensino da Combinatória. Esperamos que essa dissertação se constitua em material de reflexão do ensino de Análise Combinatória, enfatizando a importância de se evitar o uso abusivo de fórmulas, a fim de promover uma aprendizagem significativa desse tópico.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de ViçosaMestrado Profissional em Matemática em Rede NacionalUFVBREnsino de MatemáticaAnálise combinatóriaPrincípio multiplicativoContagemCombinatorial approachMultiplicative principleCountingCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulasCombinatorial approach without the overuse of formulasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:LOCUS Repositório Institucional da UFVinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVORIGINALtexto completo.pdfapplication/pdf2268904https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/5878/1/texto%20completo.pdf230cfc381c84ea5f0c328c6f2d264823MD51TEXTtexto completo.pdf.txttexto completo.pdf.txtExtracted texttext/plain75205https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/5878/2/texto%20completo.pdf.txt627420e8bd60290830b4f977ddd33ad0MD52THUMBNAILtexto completo.pdf.jpgtexto completo.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg3549https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/5878/3/texto%20completo.pdf.jpg156eb5d7697d97eca68f8f78a75682e1MD53123456789/58782016-04-09 23:06:51.813oai:locus.ufv.br:123456789/5878Repositório InstitucionalPUBhttps://www.locus.ufv.br/oai/requestfabiojreis@ufv.bropendoar:21452016-04-10T02:06:51LOCUS Repositório Institucional da UFV - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Combinatorial approach without the overuse of formulas |
title |
Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas |
spellingShingle |
Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas Santos, Patrick Ferreira Análise combinatória Princípio multiplicativo Contagem Combinatorial approach Multiplicative principle Counting CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas |
title_full |
Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas |
title_fullStr |
Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas |
title_full_unstemmed |
Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas |
title_sort |
Uma abordagem da análise combinatória sem o uso abusivo de fórmulas |
author |
Santos, Patrick Ferreira |
author_facet |
Santos, Patrick Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6138245408300756 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Patrick Ferreira |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Alves, Alexandre Miranda |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9791718459590574 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Faria, Mercio Botelho |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4183550E7 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Escher, Marco Antonio |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7035076667302820 |
contributor_str_mv |
Alves, Alexandre Miranda Faria, Mercio Botelho Escher, Marco Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise combinatória Princípio multiplicativo Contagem |
topic |
Análise combinatória Princípio multiplicativo Contagem Combinatorial approach Multiplicative principle Counting CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Combinatorial approach Multiplicative principle Counting |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Difficulties with the teaching of Combinatorial Analysis in high school of brazilian public schools were the motivation of this work. Thus we have as primary objective, the exposure of a combinatorial approach without the overuse of formulas. We present several examples targeting a significant growth in understanding the concepts and solving combinatorial problems. Showing that the most important thing is to familiarize the students with the careful analysis of each problem. Indicating that to solve counting problems, you need to stop, focus, discuss, think, imagine yourself in the role of the person who will do the thing which is required for the problem, trying to change the decision to be made by a sequence of simple decisions and subsequent to that, so then be able to apply the fundamental principle of counting. Finally, we propose an activity in order to deepen the teaching of Combinatorics. Hopefully this thesis would constitute a material reflection of teaching Combinatorial Analysis, emphasizing the importance of avoiding the overuse of formulas, leading to a significant learning of this topic. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-07-22 2015-03-26T14:00:02Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-03-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-03-26T14:00:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS, Patrick Ferreira. Combinatorial approach without the overuse of formulas. 2013. 56 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://locus.ufv.br/handle/123456789/5878 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Patrick Ferreira. Combinatorial approach without the overuse of formulas. 2013. 56 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2013. |
url |
http://locus.ufv.br/handle/123456789/5878 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFV |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:LOCUS Repositório Institucional da UFV instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV) instacron:UFV |
instname_str |
Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
instacron_str |
UFV |
institution |
UFV |
reponame_str |
LOCUS Repositório Institucional da UFV |
collection |
LOCUS Repositório Institucional da UFV |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/5878/1/texto%20completo.pdf https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/5878/2/texto%20completo.pdf.txt https://locus.ufv.br//bitstream/123456789/5878/3/texto%20completo.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
230cfc381c84ea5f0c328c6f2d264823 627420e8bd60290830b4f977ddd33ad0 156eb5d7697d97eca68f8f78a75682e1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
LOCUS Repositório Institucional da UFV - Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
repository.mail.fl_str_mv |
fabiojreis@ufv.br |
_version_ |
1801213053265510400 |