Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Alessandro Eleutério de
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Zuin, Antônio Álvaro Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3830
Resumo: This article aims at analyzing virtual communities about school education. Therefore, we scrutinize manifestations written by teachers and pupils in order to understand the ways in which people involved in the teaching-learning process perceive one another. Our lucubration is illuminated by Critical Theory authors such as Theodor Adorno and Walter Benjamin, by means of the confluence of the collected material in the virtual communities with topics like disorientation, fragmentation and half-formation in contemporaneity, and its reflections on Brazilian school education.
id UNB - 28_23f093fcaa1c9351cb05727e475e7483
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3830
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arenaEstudiantes y profesores en Orkut: la educación escolar en el ámbito cibernético Alunos e professores no Orkut: a educação escolar na arena ciberespacialExperiênciaComunidades virtuaisEducação escolarExperienciaLas comunidades virtualesLa educación escolarExperienceVirtual communitiesSchool educationThis article aims at analyzing virtual communities about school education. Therefore, we scrutinize manifestations written by teachers and pupils in order to understand the ways in which people involved in the teaching-learning process perceive one another. Our lucubration is illuminated by Critical Theory authors such as Theodor Adorno and Walter Benjamin, by means of the confluence of the collected material in the virtual communities with topics like disorientation, fragmentation and half-formation in contemporaneity, and its reflections on Brazilian school education.El objetivo de este trabajo es analizar las comunidades virtuales de Internet dedicadas a la educación escolar. Por lo tanto, se analizaron las declaraciones escritas de los profesores y los estudiantes con la intención de comprender las formas en que las personas involucradas en el proceso enseñanza-aprendizaje se perciben mutuamente. Las reflexiones son iluminadas por los autores de la teoría crítica, como Theodor Adorno y Walter Benjamin, por la confluencia de los materiales recogidos en las comunidades virtuales con temas tales como la desorientación y la fragmentación, así como la semi formación en la sociedad contemporánea y sus reflejos en la educación escolar en Brasil.O objetivo deste artigo consiste em investigar as comunidades virtuais da Internet dedicadas à educação escolar. Assim, analisamos manifestações escritas de professores e alunos a fim de apreendermos as maneiras como os sujeitos envolvidos no processo ensino-aprendizagem percebem uns aos outros. As lucubrações são iluminadas por autores da Teoria Crítica como Theodor Adorno e Walter Benjamin, por meio da confluência do material coletado nas comunidades virtuais com temas como desorientação, fragmentação e sem formação na contemporaneidade e os seus reflexos na educação escolar brasileira.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/383010.26512/lc.v17i34.3830Linhas Críticas; Vol. 17 No. 34 (2011); 561-582Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 34 (2011); 561-582Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 34 (2011); 561-5821981-04311516-489610.26512/lc.v17i34reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3830/3501Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Alessandro Eleutério deZuin, Antônio Álvaro Soares2022-08-09T21:19:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3830Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-09T21:19:32Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena
Estudiantes y profesores en Orkut: la educación escolar en el ámbito cibernético
Alunos e professores no Orkut: a educação escolar na arena ciberespacial
title Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena
spellingShingle Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena
Oliveira, Alessandro Eleutério de
Experiência
Comunidades virtuais
Educação escolar
Experiencia
Las comunidades virtuales
La educación escolar
Experience
Virtual communities
School education
title_short Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena
title_full Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena
title_fullStr Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena
title_full_unstemmed Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena
title_sort Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena
author Oliveira, Alessandro Eleutério de
author_facet Oliveira, Alessandro Eleutério de
Zuin, Antônio Álvaro Soares
author_role author
author2 Zuin, Antônio Álvaro Soares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Alessandro Eleutério de
Zuin, Antônio Álvaro Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Experiência
Comunidades virtuais
Educação escolar
Experiencia
Las comunidades virtuales
La educación escolar
Experience
Virtual communities
School education
topic Experiência
Comunidades virtuais
Educação escolar
Experiencia
Las comunidades virtuales
La educación escolar
Experience
Virtual communities
School education
description This article aims at analyzing virtual communities about school education. Therefore, we scrutinize manifestations written by teachers and pupils in order to understand the ways in which people involved in the teaching-learning process perceive one another. Our lucubration is illuminated by Critical Theory authors such as Theodor Adorno and Walter Benjamin, by means of the confluence of the collected material in the virtual communities with topics like disorientation, fragmentation and half-formation in contemporaneity, and its reflections on Brazilian school education.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3830
10.26512/lc.v17i34.3830
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3830
identifier_str_mv 10.26512/lc.v17i34.3830
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3830/3501
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 17 No. 34 (2011); 561-582
Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 34 (2011); 561-582
Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 34 (2011); 561-582
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v17i34
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053651007569920