The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Camila dos Santos
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Tassoni, Elvira Cristina Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4403
Resumo: This article results from research that investigated the process of teacher education proposed by the Ler e Escrever Program the state of São Paulo. The empirical material included documentary analysis, observations of educational moments at a board of education and school, as well as a semi-structured interview with the teacher coordinator. The results showed that the education favors experiences and the transference of practices, in a process of convincing, established in a power relationship. Although it was noticed that the function of teacher coordinator is strengthened, the program links the importance of this professional to improvement of student performance in large-scale tests. 
id UNB - 28_69aaa08e89285ca70767d0f979364a9f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4403
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever ProgramEl coordinador docente y la formación continuada en el Programa Ler e EscreverO coordenador pedagógico e a formação continuada no programa Ler e EscreverCoordenador pedagógicoFormação continuadaPolítica de formação de professoresPedagógico coordinadorFormación continuadoPolítica de formación del professoradoTeacher coordinatorContinued educationTeacher training policyThis article results from research that investigated the process of teacher education proposed by the Ler e Escrever Program the state of São Paulo. The empirical material included documentary analysis, observations of educational moments at a board of education and school, as well as a semi-structured interview with the teacher coordinator. The results showed that the education favors experiences and the transference of practices, in a process of convincing, established in a power relationship. Although it was noticed that the function of teacher coordinator is strengthened, the program links the importance of this professional to improvement of student performance in large-scale tests. Este artículo es el resultado de la investigación que investigó el proceso de la formación del profesorado propuesto por programa Ler e Escrever, del Estado de São Paulo. El material empírico consistió en el análisis documental, observaciones de momentos formativos en un consejo de educación y la escuela, así como la entrevista semiestructurada con el coordinador docente. Los resultados mostraron que la formación favorece la transferencia de experiencias y prácticas en un proceso convincente establecido en una relación de poder. Aunque parece que el fortalecimiento de la función de coordinador docente, el programa vincula a la importancia de esta mejora profesional del desempeño de los estudiantes en las evaluaciones a gran escalaEste artigo resulta de pesquisa que investigou o processo de formação de professores proposto pelo programa Ler e Escrever do Estado de São Paulo. O material empírico contou com análise documental, observações de momentos formativos, em uma Diretoria de Ensino e em uma escola, além de entrevista semiestruturada com a professora coordenadora. Os resultados apontaram que a formação privilegia vivências e repasse de práticas, num processo de convencimento estabelecido em uma relação de poder. Apesar de se constatar um fortalecimento da função do professor coordenador, o programa vincula a importância do trabalho desse profissional à melhoria do desempenho dos alunos nas avaliações em larga escala.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2014-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/440310.26512/lc.v20i43.4403Linhas Críticas; Vol. 20 No. 43 (2014); 665-686Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 43 (2014); 665-686Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 43 (2014); 665-6861981-04311516-489610.26512/lc.v20i43reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4403/4018Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Camila dos SantosTassoni, Elvira Cristina Martins2022-01-12T22:26:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4403Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-12T22:26:47Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program
El coordinador docente y la formación continuada en el Programa Ler e Escrever
O coordenador pedagógico e a formação continuada no programa Ler e Escrever
title The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program
spellingShingle The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program
Almeida, Camila dos Santos
Coordenador pedagógico
Formação continuada
Política de formação de professores
Pedagógico coordinador
Formación continuado
Política de formación del professorado
Teacher coordinator
Continued education
Teacher training policy
title_short The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program
title_full The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program
title_fullStr The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program
title_full_unstemmed The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program
title_sort The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program
author Almeida, Camila dos Santos
author_facet Almeida, Camila dos Santos
Tassoni, Elvira Cristina Martins
author_role author
author2 Tassoni, Elvira Cristina Martins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Camila dos Santos
Tassoni, Elvira Cristina Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Coordenador pedagógico
Formação continuada
Política de formação de professores
Pedagógico coordinador
Formación continuado
Política de formación del professorado
Teacher coordinator
Continued education
Teacher training policy
topic Coordenador pedagógico
Formação continuada
Política de formação de professores
Pedagógico coordinador
Formación continuado
Política de formación del professorado
Teacher coordinator
Continued education
Teacher training policy
description This article results from research that investigated the process of teacher education proposed by the Ler e Escrever Program the state of São Paulo. The empirical material included documentary analysis, observations of educational moments at a board of education and school, as well as a semi-structured interview with the teacher coordinator. The results showed that the education favors experiences and the transference of practices, in a process of convincing, established in a power relationship. Although it was noticed that the function of teacher coordinator is strengthened, the program links the importance of this professional to improvement of student performance in large-scale tests. 
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4403
10.26512/lc.v20i43.4403
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4403
identifier_str_mv 10.26512/lc.v20i43.4403
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4403/4018
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 20 No. 43 (2014); 665-686
Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 43 (2014); 665-686
Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 43 (2014); 665-686
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v20i43
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053651667124224