The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4403 |
Resumo: | This article results from research that investigated the process of teacher education proposed by the Ler e Escrever Program the state of São Paulo. The empirical material included documentary analysis, observations of educational moments at a board of education and school, as well as a semi-structured interview with the teacher coordinator. The results showed that the education favors experiences and the transference of practices, in a process of convincing, established in a power relationship. Although it was noticed that the function of teacher coordinator is strengthened, the program links the importance of this professional to improvement of student performance in large-scale tests. |
id |
UNB-32_69aaa08e89285ca70767d0f979364a9f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4403 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever ProgramEl coordinador docente y la formación continuada en el Programa Ler e EscreverO coordenador pedagógico e a formação continuada no programa Ler e EscreverCoordenador pedagógicoFormação continuadaPolítica de formação de professoresPedagógico coordinadorFormación continuadoPolítica de formación del professoradoTeacher coordinatorContinued educationTeacher training policyThis article results from research that investigated the process of teacher education proposed by the Ler e Escrever Program the state of São Paulo. The empirical material included documentary analysis, observations of educational moments at a board of education and school, as well as a semi-structured interview with the teacher coordinator. The results showed that the education favors experiences and the transference of practices, in a process of convincing, established in a power relationship. Although it was noticed that the function of teacher coordinator is strengthened, the program links the importance of this professional to improvement of student performance in large-scale tests. Este artículo es el resultado de la investigación que investigó el proceso de la formación del profesorado propuesto por programa Ler e Escrever, del Estado de São Paulo. El material empírico consistió en el análisis documental, observaciones de momentos formativos en un consejo de educación y la escuela, así como la entrevista semiestructurada con el coordinador docente. Los resultados mostraron que la formación favorece la transferencia de experiencias y prácticas en un proceso convincente establecido en una relación de poder. Aunque parece que el fortalecimiento de la función de coordinador docente, el programa vincula a la importancia de esta mejora profesional del desempeño de los estudiantes en las evaluaciones a gran escalaEste artigo resulta de pesquisa que investigou o processo de formação de professores proposto pelo programa Ler e Escrever do Estado de São Paulo. O material empírico contou com análise documental, observações de momentos formativos, em uma Diretoria de Ensino e em uma escola, além de entrevista semiestruturada com a professora coordenadora. Os resultados apontaram que a formação privilegia vivências e repasse de práticas, num processo de convencimento estabelecido em uma relação de poder. Apesar de se constatar um fortalecimento da função do professor coordenador, o programa vincula a importância do trabalho desse profissional à melhoria do desempenho dos alunos nas avaliações em larga escala.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2014-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/440310.26512/lc.v20i43.4403Linhas Críticas; Vol. 20 No. 43 (2014); 665-686Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 43 (2014); 665-686Linhas Críticas; v. 20 n. 43 (2014); 665-6861981-04311516-489610.26512/lc.v20i43reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4403/4018Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Camila dos SantosTassoni, Elvira Cristina Martins2022-01-12T22:26:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4403Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-12T22:26:47Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program El coordinador docente y la formación continuada en el Programa Ler e Escrever O coordenador pedagógico e a formação continuada no programa Ler e Escrever |
title |
The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program |
spellingShingle |
The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program Almeida, Camila dos Santos Coordenador pedagógico Formação continuada Política de formação de professores Pedagógico coordinador Formación continuado Política de formación del professorado Teacher coordinator Continued education Teacher training policy |
title_short |
The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program |
title_full |
The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program |
title_fullStr |
The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program |
title_full_unstemmed |
The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program |
title_sort |
The teacher coordinator and continued education in the Ler e Escrever Program |
author |
Almeida, Camila dos Santos |
author_facet |
Almeida, Camila dos Santos Tassoni, Elvira Cristina Martins |
author_role |
author |
author2 |
Tassoni, Elvira Cristina Martins |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Camila dos Santos Tassoni, Elvira Cristina Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Coordenador pedagógico Formação continuada Política de formação de professores Pedagógico coordinador Formación continuado Política de formación del professorado Teacher coordinator Continued education Teacher training policy |
topic |
Coordenador pedagógico Formação continuada Política de formação de professores Pedagógico coordinador Formación continuado Política de formación del professorado Teacher coordinator Continued education Teacher training policy |
description |
This article results from research that investigated the process of teacher education proposed by the Ler e Escrever Program the state of São Paulo. The empirical material included documentary analysis, observations of educational moments at a board of education and school, as well as a semi-structured interview with the teacher coordinator. The results showed that the education favors experiences and the transference of practices, in a process of convincing, established in a power relationship. Although it was noticed that the function of teacher coordinator is strengthened, the program links the importance of this professional to improvement of student performance in large-scale tests. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4403 10.26512/lc.v20i43.4403 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4403 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v20i43.4403 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4403/4018 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 20 No. 43 (2014); 665-686 Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 43 (2014); 665-686 Linhas Críticas; v. 20 n. 43 (2014); 665-686 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v20i43 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286345080832 |